Потужна портативна батарея підтримує заряджання та живлення найрізноманітніших пристроїв і може заряджатися від стандартної мережі, «прикурювача» автомобіля, генератора або сонячної панелі. Вона стане надійним елементом оснащення як цивільних – для виїздів на природу або надзвичайних ситуацій, так і для військових – для роботи «у полі» та як аварійне джерело енергії.

Як відомо, забагато енергії не буває. Навіть у мирний час нам треба регулярно заряджати телефони, планшети та ноутбуки, а на природі – ще й ліхтарі, екшн-камери, батареї дронів, портативні холодильники та ще купу гаджетів. А тим більше в умовах військових дій, коли електрична мережа може працювати з перебоями або бути взагалі недоступною. Сучасна війна – це війна технологій, і є багато пристроїв, що потребують періодичного заряджання. Крім згаданих вище переважно «цивільних» пристроїв, це також рації, тепловізори, ПНБ, «серйозні» промислово-військові дрони – ось далеко не повний перелік.

Доки ми не розгадали секрети Ніколи Тесли та не навчилися отримувати енергію напряму з ефіру, у класичному варіанті для заряджання та живлення техніки у польових умовах доводиться використовувати в основному дизельні або бензинові генератори. Їх переваги цілком зрозумілі – поширеність, відносно просте використання, широкий діапазон потужностей та надійність. Але й недоліки також є: високий рівень шуму, необхідність мати запас пального та досить високе тепловиділення. Враховуючи те, що тепловізійні пристрої стають все більш поширеними, нагрів генератора сильно демаскує такий пристрій і наражає на небезпеку тих, хто буде скупчуватись навколо нього для заряджання гаджетів та живлення різноманітної техніки.

Альтернативним варіантом для заряджання та живлення обладнання є портативні батареї високої місткості, які стають все більш поширеними та доступними. За своєю суттю, це великі павербанки з інверторами, оснащені розширеним набором роз’ємів. Вони досить компактні, працюють безшумно, порівняно з дизельними та бензиновими генераторами та практично не нагріваються при роботі. Зазвичай вони підтримують різноманітні методи заряджання – як від стандартної електромережі, так і від автомобільної зарядки або сонячних панелей. Набір виходів має задовольнити усі потреби та типово містить бездротову зарядку, USB-A, USB-C, 12-вольтовий «прикурювач» та, звісно, стандартні розетки 220 В. 

Мобільні зарядні пристрої BLUETTI

Нещодавно компанія ELKO Ukraine розпочала постачання на український ринок лінійки мобільних зарядних пристроїв від каліфорнійського бренду BLUETTI. До серії входять портативні батареї місткістю від 500 до 3000 Вт*год та потужністю до 3000 Вт (пікова може сягати 6000 Вт). Старші моделі підтримують каскадування батарей, тобто нарощування загальної місткості шляхом використання декількох блоків акумуляторів від 268 Вт/г до 5100 Вт/г.

Як елементи тут використовуються літій-залізо-фосфатні (LiFePO4) батареї, які підтримують до 2500 циклів при заряджанні до 100% та до 3500 циклів, якщо заряджати до 80%. Нагадаємо, що для стандартних літій-іонних батарей цей показник складає 500–1000 циклів. Тобто, при помірному використанні такий зарядний пристрій з лінійки BLUETTI буде практично вічним.

Практичне використання BLUETTI EB55

Враховуючи поточну ситуацію в Україні, найцікавішим є використання мобільної батареї у польових умовах, у яких знаходяться ЗСУ, НГ та інші наші захисники. Тому ми попросили наших друзів з одного із підрозділів ЗСУ протестувати BLUETTI EB55 у комплекті із сонячною панеллю цього виробника в умовах, максимально наближених до фронтових. Далі – їх враження та рекомендації.

Апарат сподобався одразу. Приємний дизайн, корпус з міцного вогнестійкого пластику, зручна ручка для перенесення. Всі роз’єми та органи управління на своїх місцях. Сірий колір найбільш практичний для наших умов, хоча для більш «цивільного» використання добре підійдуть помаранчевий або блакитний варіанти. На передній панелі розташований зручний дисплей, на якому відображаються потужності на вході та виході, а також залишок заряду. Цей дисплей автоматично вимикається за декілька секунд, для контролю параметрів треба натиснути одну з кнопок на пристрої.

Важить батарея близько 7 кг. Тому її краще перевозити в авто, де одразу ж можна підзарядитися від «прикурювача», або розташовувати на позиціях більш-менш стаціонарно. 

Пристрій має три блоки виходів: 

  1. Чотири потужних USB-A (кожний по 3 А) та один USB-C на 100 Вт.
  2. Три гнізда 12 В – один «прикурювач» та два під круглі штекери (5,5х2,1 мм), кожен по 10 А.
  3. Дві звичайні розетки 220 В / 700 Вт з правильною синусоїдою, що критично для деяких пристроїв типу комп’ютерних блоків живлення.

Усі три блоки вмикаються окремо кнопками на передній панелі. Також на верхній грані є місце для бездротового заряджання гаджетів на 15 Вт. Таким чином, BLUETTI EB55 може заряджати до 11 (!) пристроїв одночасно. Від повністю зарядженої мобільної батареї можна 20-30 разів зарядити середній телефон, хороший ноутбук – 7-8 разів, а всілякі дрібниці типу рацій та тепловізорів відповідно десятки разів. Працює батарея повністю безшумно, на відміну від дизельних та бензинових генераторів. Тільки іноді, при великому навантаженні, ледве чутно вмикається вбудований вентилятор.

Крім безшумності, окремим пунктом нас цікавило, чи не демаскує така мобільна батарея свою позицію шляхом нагріву. Тож у нічний час при температурі повітря +7 ми спостерігали за батареєю у тепловізор у різних режимах. З декількох десятків метрів під середнім навантаженням пристрій майже зливається з навколишнім тлом. Навіть нагріті вдень на сонці бетонні блоки випромінюють тепло сильніше, не кажучи вже про капот автомобіля, який приїхав годину тому і все ще яскраво світиться червоним у тепловізорі. При нижчих температурах картина аналогічна: пристрій ефективніше охолоджується навколишнім повітрям і також не контрастує з оточенням. Тож єдине, що може демаскувати зарядну станцію, – це скупчення людей біля неї, чого дуже бажано уникати. Варто використовувати подовжувачі та обов’язково вимикати телефони при заряджанні або переводити їх у режим польоту.

При наявності мережі 220 В повна зарядка BLUETTI EB55 триває близько 3,5 годин. При цьому за 2 години пристрій заряджається на 60%. Потужний 200-ватний блок живлення досить сильно шумить вентилятором, але у межах прийнятного. 

Батарея може заряджатися від усіх входів одночасно. Тобто, одразу від «прикурювача» автомобіля та сонячної панелі, або від тієї самої панелі та від мережі 220 В, якщо з’явилась напруга. Звісно як джерело для заряджання можна використовувати й генератор. В автомобілі бажано заряджати пристрій при працюючому двигуні, коли батарея бере до 65 Вт потужності, тоді як при вимкненому – не більше 30 Вт. Таким чином, за 6–7 годин у дорозі навіть повністю розряджена батарея набере 80% заряду.

Для тестів ми використовували сонячну панель того самого виробника – BLUETTI PV200 з максимальною потужністю 200 Вт. У складеному стані це тонкий квадратний кейс 52×52 см зі зручною ручкою для перенесення, який важить майже як сама батарея, 6,5 кг. Панель складається з чотирьох секцій, кожна має власну підставку для розташування під потрібним кутом. Також на кутах розміщені міцні люверси, за які можна підвісити панель на дереві або розтягнути на тросах.

У післяобідній час при хмарній погоді (кінець серпня, на дворі +13) панель видавала всього 10–12 Вт потужності. Проте, щойно виходило сонце, потужність зростала до 40–45 Вт. Отже, не варто сподіватись на швидке заряджання портативної батареї від сонячної панелі, особливо у хмарну погоду. Але враховуючи «безкоштовність» сонячної енергії та можливість заряджатись протягом усього світлового дня, такий набір з батареї та сонячної панелі буде гарним рішенням. Сама панель BLUETTI PV200 розрахована на використання від –10 до +65 °C. Як відомо, у спеку сонячні панелі втрачають до 10% своєї потужності, тож прохолодна ясна погода чудово підійде для поповнення заряду від енергії Сонця. 

Найбільш типове питання, яке нам задавали, – чи можна зарядити електромобіль від такої мобільної батареї? Так, трохи зарядити можна. Радикально це картину не змінить, але дасть можливість проїхати ще декілька кілометрів, які можуть стати критичними. Зазначимо, що за місткістю BLUETTI EB55 – це майже стандартний автомобільний акумулятор. І тут було б бажано мати ще функцію запуску двигуна. Тому, з точки зору заряджання електромобіля, краще використовувати більш потужні моделі зарядних станцій BLUETTI, наприклад, EP500P або AC300. 

За допомогою BLUETTI EB55 також є можливість забезпечити живлення критичних елементів невеликого будинку. При зникненні напруги у мережі можна просто вимкнути автомати на щитку, від’єднати некритичне обладнання та під’єднати мобільну батарею до розетки. Це дозволить якийсь час підтримувати, наприклад, газовий котел та, можливо, водяний насос. Або намолоти кави, якщо у вас чомусь все ще нема ручної кавомолки. У мобільної батареї надійно реалізований внутрішній захист, тому при перенавантаженні вона просто вимикає відповідний блок виходів та продовжує працювати далі. 

Дуже зручно, що на задній панелі BLUETTI EB55 є світлодіодний ліхтар з розсіяним світлом. Є два режими яскравості, завдяки чому можна підсвітлювати невеличке приміщення або робочу зону. Також є блимаючий режим SOS. Для повної зручності не вистачає тільки червоного світла, яке менш помітно у темряві та не засліплює зір.

З дрібних недоліків можна відмітити хіба що відсутність підсумка для блока живлення та кабелів. Також хотілося б бачити гумові заглушки на роз’ємах для захисту від пилу (вони є у старших моделях AC200P та AC300). У цілому маємо зручний багатофункціональний набір, який дозволить тримати техніку зарядженою та робочою навіть у критичних та непередбачуваних ситуаціях.

Автор: команда ELKO Ukraine.