Мала піхотна лопата рятує життя ще до турнікету, – розповідають авторки проєкту «Зубата лопата». Ініціатива вже зібрала понад 1 мільйон гривень на виготовлення майже 10 тисяч лопат для українських воїнів. Як 10 дівчат з айті-сфери організували збір коштів та виробництво піхотних лопат?
До «Зубатої лопати» всі учасниці проєкту так чи інакше займалися волонтерством: закуповували необхідне для підрозділів ЗСУ, організовували квіткові ярмарки, розбирали завали в Київській області.
Ідея з лопатами виникла спонтанно. Виявилося, що малі піхотні лопати, які так необхідні нашим воїнам, не закуповуються державою. А на фронт їх необхідно поставляти тисячами. Однак, де їх брати?
«У піхотних лопат є свої особливості. Лопата повинна буквально вгризатися у землю, не тупитися та не зламатися у процесі. Такі лопати важко знайти просто у магазині і навіть якщо пощастить, то коштувати вони будуть немало», – пояснюють дівчата.
Тож коли в «Зубатій» зрозуміли наскільки високий попит на лопати для ЗСУ, то вирішили знайти виробництво, яке зможе робити лопати по собівартості. Це завод, який до війни виготовляв садовий інвентар. Сталь для лопат знайшли в Європі, бо в Україні з нею зараз дефіцит.
Всі партії лопат проходять перевірку Силами територіальної оборони Збройних сил України і тільки після цього їдуть на фронт.
Лопати – це не нудно
Велика проблема була в тому, що лопати не найцікавіша тема для розповідей і тим більше для волонтерських зборів. Всі хочуть донатити на зброю, машини та дрони. Тож викликом було привернути увагу до лопатної теми.
«Ми пішли іншим шляхом і вигадали персонажа, який втілює в собі ідею проєкту. Так з’явилася «Зубата лопата». Саме від її імені йде основна комунікація. Ми хочемо, щоб волонтерство асоціювалося у людей з чимось сучасним, веселим і ненудним. Наша місія – наближати перемогу разом, а не викликати у людей почуття провини, що вони роблять недостатньо. А ми прекрасно знаємо, як це відчувається, і періодично заспокоюємо одна одну, коли здається, що можна було б і більше», – розповідають в «Зубатій».
Так вже невдовзі у «Зубатої» з’явився власний акаунт в Instagram, а потім і у Linkedin та Facebook.
Волонтерство зі «спринтами»
Цей проєкт всі дівчата ведуть паралельно з основною роботою і, звісно, на безоплатній основі. В кожної з дівчат є якісь скіли, що допомогають «Зубатій». Так як кор-команда проєкту з IT, тож працювати вирішили за системою «спринтів».
«Ми ставимо цілі на конкретний період та йдемо до них ітераційно. У кожного напрямку є свої куратори, які можуть залучати на допомогу будь-кого з команди. Наприклад, хтось веде інстаграм, хтось організовує офлайн-івент, хтось скеровує роботу дизайнера. Раз на два тижні ми збираємося та звітуємо, що встигли зробити. Крім того, кожен день спілкуємося в чатику».
Гроші збирають під виготовлення кожної партії лопат. Поки завод робить одну партію. відкривається збір на наступну, щоб процес був неперервний. Після кожного збору – публікують звіт.
Нереальні цілі стають реальними
Першочергова мета була достатньо амбітною та навіть здавалася трохи нереальною – купити 10 000 лопат. Ціна однієї лопати – 140 гривень, тож потрібно було зібрати понад один мільйон гривень.
Поки готувався сайт та наповнювалася інстаграм-сторінка інформацію про лопати дівчата просували у власних соціальних мережах. Так все більше людей дізнавалися про піхотні лопати та їх необхідність.
«Ми всюди говоримо про ціну однієї лопати, щоб кожен, хто перераховує гроші розумів свій вклад і те що навіть мінімальний донат рятує життя», – коментують дівчат з «Зубатої лопати».
Щоб активніше залучати людей «Зубата» робить колаборації з брендами, наприклад з маркетплейсом Prom.ua розігрували Iphone. А у вересні влаштували благодійний ярмарок, на якому зібрали більше 50 000 гривень. Також регулярно проходять ярмарки з квітами від українських фермерів та розіграші тортів за донат. До речі, торти виготовляє одна з учасниць проєкту.
Крім цього, у «Зубатої» тільки закінчилася колаборація з пончиковою Ponchyk.boy. Механіка проста: донатиш на лопати і можеш виграти можливість назвати наступний пончик закладу своїм ім’ям.
«Ми вже майже закрили свою амбітну ціль у 10 000 лопат, тож ставимо собі нову – 30 000 лопат. Найближчим часом ми підключемо можливість донатити з-за кордону та запустимо ще декілька колаборацій. Не сумніваємося, що «Лопати» почнуть підтримувати і великі українські компанії».