Web Summit — це арена можливостей, серед яких легко загубитися, особливо якщо ти молодий та амбітний стартап з України. На що варто витратити час, у яких заходах взяти участь та як отримати максимальну користь від саміту? В колонці для AIN.UA про це розповіідає Інна Максименко, CEO та засновниця стартапу з розвивальним контентом для дітей Кеікі з екосистеми Genesis, що був учасником цьогорічного Web Summit вперше.
Про Web Summit
Web Summit щороку підтверджує свій статус найбільшої технологічної конференції у світі. З 1 по 4 листопада подію, що проходила в Лісабоні, відвідали 71 033 відвідувачів із 160 країн. Серед них 2 296 стартапів та більш ніж 1000 зіркових спікерів. Основною темою дискусій в перші дні стала концепція Web 3.0, її перспективи та майбутнє.
У павільйонах конференції розмістили сотні стендів різноманітних стартапів, більшість з яких змінювалися щодня. Також були стенди партнерів — Siemens, Google Cloud, Amazon Web Services, KPMG та інші.
Серед них був також стенд Ukrainian Tech Ecosystem — робо-рука із прапором, герб України в усю стіну, найсмачніша кава і найбільша концентрація крутих людей з української делегації і не тільки.
Що таке українська делегація та які переваги вона надає?
Делегація — це представники Ukrainian Tech Ecosystem, а також команди стартапів, що були відібрані раніше для участі від екосистеми.
В кінці липня 2022 року Keiki відгукнулись на оголошення Українського фонду стартапів, заповнили анкету, пройшли відбір та приєдналися до делегації.
Пізніше Фонд проводив окремий Pitch Day, де кожен стартап мав за хвилину пітчинг свого продукту. Найкращі команди отримали додаткові бонуси. Keiki виборов фінансову підтримку на покриття витрат для компанії (дорога та розміщення), яку надав GIST (Ініціатива Держдепу США «Глобальні інновації через науку та технології»), партнер української делегації.
Український фонд стартапів (USF) допоміг із акридитуванням Keiki самим Web Summit, оскільки всі стартапи надають інформацію про себе і організатори вирішують, чи може стартап бути представлений на стенді чи ні. Також нам підказали багато нюансів та лайфхаків, яких ми не дізналися б самостійно: чому і як краще реєструватися в аеропорту, в якому павільйоні мати стенд, чи, наприклад, розклад подій, що має бути цікаве саме нам в перший день.
Поїхати разом з українською делегацією — це провести конференцію ефективніше та простіше, особливо для стартапа на ранній стадії, що отримує можливість показати свій продукт світовій спільноті, не витрачаючи великі кошти на поїздку.
Завдяки USF ми отримали допомогу у всіх організаційних моментах, три квитка для команди і власний стенд протягом третього дня конференції. Потік людей біля нього не припинявся ні на хвилину, не було моменту, щоб хтось з команди не розповідав про продукт Keiki.
Аудиторія була різносторонньою — журналісти та інвестори, з якими ми обмінювались контактами, розробники, підприємці та інші учасники конференції. Попри обставини, до Лісабону приїхало багато учасників-українців, працівників венчурних фондів, що підходили знайомитися в першу чергу до українських стендів.
Варто відмітити, що на третій день ажіотаж в павільйонах дещо спадає, тому презентувати продукт на стенді ефективніше в перші дні.
Що варто відвідати?
Українське ком’юніті
Другого дня ми пітчили на сцені від Ukrainian Tech Ecosystem в межах Ukrainian Startups Pitch Day. 20 стартапів мали 2 хвилини, щоби гідно презентувати свій продукт. Подібні пітчинги постійно відбуваються в різних павільонах Web Summit. Можна використовувати їх в якості репетиції публічного пітча, яка допоможе покращити пітч для масштабного виступу перед інвесторами.
Окрім цього, взяли участь у публічній дискусії «Ukraine: Inspiring a brave new tech world», яку організувала українська делегація, аби донести світовому ком’юніті що відбувається в українському технологічному секторі під час війни: як компанії активізувалися задля допомоги країні.
Загальні заходи
На всі офіційні заходи потрібно реєструватися в застосунку Web Summit заздалегідь — краще за декілька тижнів. В залежності від події потрібно надавати різну інформацію — номер квитка, інфо про компанію або й pitch deck.
Наша команда взяла участь у двох заходах: Mentor Hours та Startup Showcase.
Mentor Hours — Q&A між стартапами та менторами в окремому павільйоні. Захід організовує Вільям Абекасіс — керуючий партнер та Chief Investment Officer у венчурному фонді Braven. Він разом з іншими менторами відбирає стартапи до участі. Мені вдалося поспілкуватися саме з Вільямом. Було виділено 45 хвилин, яких вистачило для того, щоб задати 1-2 питання від всіх п’яти стартапів за круглим столом.
У Кеікі зараз збільшується команда, і виникає потреба наймати людей з інших країн та культур. Моє питання полягало в тому, як діяти у випадку монокультурної компанії. Вільям намагався вкладатися у кожне питання і порадив спочатку залучати співробітників з максимально близькою культурою, поступово розширюючи коло можливостей.
Startup Showcase — своєрідна пітч-арена. Кожен учасник має 2 хвилини на презентацію стартапу без віжуалів на екрані. Перед великою сценою — близько сотні людей (журналістів та інвесторів), вони уважно слухають кожного підприємця. За декілька хвилин до виступу організатори викликають до себе, тобто контролюють потік, таким чином до пітчингу легше налаштуватися.
Ми виступали в тематичній групі «Future of Education». Завдяки Ukrainian Startups Pitch Day, де я мала змогу «відшліфувати» презентацію, змогла виступити краще — завжди варто потренуватися зайвий раз, особливо на публіці. Після пітча до мене підійшло кілька учасників саміту запитати про продукт Keiki та Україну, тому з точки зору побудови знання та бази контактів цей івент виявився корисним.
Лекції на саміті не вартують великої уваги, окрім як випадків, коли вам важливо особисто послухати спікера. Всі виступи записуються і доступ до них зберігається ще довго. Ми, наприклад, не могли пропустити промову Михайла Федорова. Головна сцена Web Summit освітилась жовто-блакитними кольорами, зал аплодував стоячи. Було неймовірно важливо почути від ведучого, що в Україні йде війна, яку розв’язала росія.
Web Summit — це нетворкінг
Найбільша та найкрутіша користь Web Summit — це нетворкінг. Він відбувається там безперервно — в чергах на заходи, біля стендів, в будь-якому місці павільйону. Аби спланувати свою нетворкінг-адженду, теж можна звернутися до додатку Web Summit.
У додатку є всі, хто купив квиток на конференцію — від журналістів до зіркових спікерів, будь-кому з них можна надіслати запит на зустріч. Як все на Web Summit, це потрібно робити завчасно, хоча б за тиждень. Окрім того, варто продублювати запит у LinkedIn, тоді є великий шанс, що зустріч дійсно відбудеться. Домовитися «на зараз» майже неможливо. Вам особисто теж будуть надходити запити і в додатку їх можна фільтрувати за тегами: сфера діяльності, посада, країна тощо.
Весь наш нетворкінг можна розділити на кілька категорій — поточні партнери, потенційні партнери, а також журналісти чи спеціалісти з інших сфер, у яких класно було б перейняти досвід (маркетологи, підприємці, продакт менеджери, розробники, тощо). На Web Summit був дуже високий темп, призначені зустрічі відкладалися або переносилися. Власне, деякі зустрічі ми намагалися організувати вже на самій конференції, і з цього майже нічого не вийшло.
Найефективніші розмови вдавалося організувати біля стенду проекту — це ще один великий плюс власного «корнеру» на саміті. Так легше зустрітися з потенційними партнерами чи інвесторами та розповісти їм про себе.
Увечері близько 18-ї години починається Night Summit — це група івентів від партнерів конференції одразу після виставки стартапів. Зустрічі в барах, вечері, аукціони, екскурсії тощо. Це хороша можливість для додаткового нетворкінгу. Під час Night Summit ми побували на Українському вечорі та івенті від Shutterstock.
Далі дехто йде на Pink Street — це вуличка з барами у Лісабоні. Проте на нетворкінг в цьому місці годі й сподіватись, тому що люди все ж сконцентровані на відпочинку та розвагах.
Декілька порад новачкам
Чому варто навчитися тим, хто планує відвідати Web Summit:
- підтримувати small talk і вмінню заводити знайомства;
- переймати досвід фахівців із інших країн та культур;
- відмінній розмовній англійській;
- проявляти увагу до співрозмовника;
- розповідати саме те, що цікавить співрозмовника;
- не боятися звертатися до незнайомих людей.
Ми часто будуємо нереалістичні очікування. До прикладу, якщо я поставлю стенд, то автоматично стану зіркою і отримаю купу контактів. Але це не так — стендів багато, людей багато, лекцій і пітчів так само. Серед такого натовпу складно бути поміченим — потрібен план та підготовка, навіть якщо все піде не по плану.
Що стартапу варто визначити ще до того, як вирушити на саміт:
- мету поїздки: чого хочеться досягти та отримати від конференції;
- чи їдуть на захід цікаві стартапу інвестори та журналісти;
- з ким із них буде цікаво поспілкуватися, а з ким зустріч потрібна обов’язково;
- чи будуть на конференції подібні стартапи;
- як зацікавити журналистів та інвесторів;
- як будуть поділені ролі команди на стенді — всі дії мають бути синхронізовані. Це важливо, коли потік людей великий.
Web Summit — це подія, де нетворкінг відіграє головну роль. Потрібно більше спілкуватися з учасниками, інвесторами та журналістами з інших країн, а ще краще готуватися до цього спілкування — домовлятися заздалегідь, легше заходити в комунікацію та намагатися зацікавити співрозмовників своєю історією.
Автор: Інна Максименко, CEO та засновниця стартапу Кеікі