Після атаки 95% станцій були офлайн: як власники електрокарів переносять блекаути

Після атаки росіян 23 листопада 2022 року міста України подекуди кілька діб лишалися без світла. Для власників автомобілів на електротязі відсутність живлення створює додаткові проблеми. Адже щоб, наприклад, зарядити повністю Nissan Leaf, потрібно більше семи годин поспіль — нечувана розкіш для багатьох користувачів. Цікаво також, що навіть повномасштабна війна та блекаути не спинили зростання кількості електрокарів в Україні.

AIN.UA поговорив із власником мережі зарядних станцій для електромобілів Ecofactor Сергієм Вельчевим про те, як блекаути впливають на такий транспорт, та що власникам електрокарів робити під час блекаутів.

Фото надане спікером

Як змінилося споживання користувачами-власниками електрокарів від початку блекаутів? Чи є якась статистика?

Електромобіль — це доволі ємний споживач енергії, тож блекаути змусили власників шукати нові варіанти для підзарядки, коли у них вдома чи на роботі немає світла. Перевага електротранспорту в тому і є, що завжди можна знайти станції загального користування, де є підключення і можна зарядитись.

Наш додаток Ecofactor Network має вже 51 000 користувачів, а це більше ніж електромобілістів в країні за статистикою. Люди використовують наш додаток, щоб відслідковувати, в яких районах є світло, а в яких ні.

Ми бачимо, що з початком блекаутів кількість станцій, що продовжують працювати, навіть у наймасовіші ракетні удари складає близько 30% від загальної кількості. Тобто це дає можливість все ж таки зарядити електромобіль і пересуватися.

Найважчий момент був під час атаки 23 листопада. Тоді короткостроково працювало лише 5% станцій, а 95% пішли в офлайн. З 1700 станцій — 1500 були офлайн. На ранок 24го ситуація трохи виправилась і близько 500 станцій вже працювало по всій країні.

Ми бачимо тенденцію підвищення активності користувачів наших станцій від місяця до місяця таку ж, яка була рік тому. Навіть в цей важкий 2022 рік ми відслідковуємо зростання кількості електромобілів і зростання споживання відповідно. Енергетики достатньо швидко підіймають інфраструктуру, за що велика їм шана, вони герої майже на рівні ЗСУ.

Як, за вашими даними, вирішують проблему зарядки власники електрокарів? Які моделі виявилися стійкішими?

Як, я вже казав, зараз електромобілісти використовують загальну інфраструктуру і за допомогою додатків відстежують станції, де є мережа та енергія, і там заряджають свій електротранспорт. Звісно бувають й великі черги, і доводиться стояти довго, особливо це було помітно 24-го та 25-го листопада.

Зараз ситуація вирівнялась. Це все тільки ще більше поєднує людей. Вони спілкуються, п’ють каву, діляться новинами та завжди ставляться до ситуації з розумінням. І це вражає. Наші люди неймовірні.

Не варто забувати, що існує ще багато альтернативних джерел енергії, які дозволяють зарядити акумулятор автомобіля. Взагалі джерелом для зарядки електромобілів можуть бути, як сонячні панелі або вітрогенератор, так і традиційні засоби для ДВЗ — бензин, дизель, газ, який можна легко трансформувати в електрику.

Це я не кажу про старі технології перетворення вугілля, дров, побутових чи сільськогосподарських відходів на генераторний газ. Ним можна живити ті ж самі генератори на ДВЗ, або перетворювати через парові турбіни. Тобто варіантів здобути електрику локально так багато, що порівнювати це зі звичним більшості автовласників бензином, дизелем чи газом навіть не цікаво.

Є і невеликий процент електромобілістів, які дбали про енергозабезпечення будинку до того, як усе почалося, обладнали будинок сонячними панелями, акумуляторними накопичувачами, і вони зараз не відчувають жодного дискомфорту від масового відключення енергопостачання.

Стійкими в плані споживання будуть усі електромобілі. Адже все залежить від власника і того, як він розуміється на живлені свого транспортного засобу. Якщо ти знаєш, як усе працює, та вмієш розраховувати витрату енергії, то у тебе взагалі проблем не буде.

Чи виростуть тарифи на зарядки?

Стосовно тарифів можу сказати, що все буде залежати від нашого уряду, який регулює ціни на електроенергію. Як всім нам відомо, ціни на неї поки що заморозили, тож і тарифи будуть залишатись незмінними.

Як ваша мережа працює за таких умов?

Наші зарядні станції захищені від стрибків напруги та вандалізму. Це закладено з самого початку ще на стадії розробки. Відсутність живлення найчастіше тимчасова і постійно відновлюється. Звісно частина станцій може бути офлайн, але інша частина буде працювати. Електромобілісти завжди можуть знайти вихід і відслідкувати ті зарядки, де з’явилося підключення.

Ми нагадали нашим користувачам про можливість придбання RFID-карток для зручності. Вони дозволяють запустити процес зарядки електромобіля без додатку. Як то кажуть нове — гарне забуте старе.

І трохи про наші плани. Скоро Ecofactor представить новий проект, який дозволить не залежати від загальної електричної мережі. Це будуть зарядні хаби, обладнані накопичувачами енергії так званими battery storage. Вони можуть наповнюватись електроенергією, наприклад, вночі, коли електроенергія дешеве та мережа не навантажена, а також за допомогою альтернативних джерел енергії: сонця, вітру, водню, біогазу та інших варіантів, які можуть бути доступні в тому чи іншому регіоні. І та, необхідна потужність, що потрібна для заряджання електромобілів, буде масштабуватись модульно та оптимально до місця розташування і навантаження.

Якщо ми відключені від центральної енергосистеми, то такі хаби можуть бути джерелами живлення для невеликих населених пунктів. А якщо говорити про міста, то таких хабів має бути багато.

Наша команда постійно генерує нові ідеї та робить кроки у напрямку енергетичної незалежності. Ми впевнені, що це можливо і зараз є для цього умови. Ми відкриті до співпраці з представниками індустрії і віримо, що Україна може стати взірцем не тільки незламності, але й прикладом для технологічного розвитку. Пам’ятайте, що найтемніша ніч перед світанком.

Чи вплинуть блекаути на популярність електротранспорту в нас?

Я гадаю, що популярність електротранспорту не знизиться, скоріше люди будуть знаходити нові рішення. Блекаут не зупинить розвиток, а тільки підштовхне його, змусить знайти нові технологічні ідеї і виведе нашу країну на новий рівень. І ми вже маємо плани, над якими працюємо.

Не забувайте, що електротранспорт це не тільки про електрику, а про зручність і практичність. Він не потребує таких об’ємів сервісного обслуговування, як звичайні ДВЗ. І ті хто вже спробував електромобіль, ніколи не повернуться до бензину чи дизелю.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук