Українська компанія M-TAC, «бренд‑амбасадором» якого є президент України, головнокомандувач ЗСУ та очільник «Укрзалізниці», й до війни займалася мілітарі-одягом. Проте, за майже рік повномасштабної війни, компанія різко набрала обертів у розвитку. Зокрема, штат команди виріс до 750 людей, а прогнозований виторг бізнесу, за підрахунками власників, сягнув 600–650 млн грн, – це у вісім разів більше попередніх цифр.

Журналістка Forbes поспілкувалася з власником компанії M‑TAC Олександром Карасьовим, який розповів про заснування бренду, переформатування бізнесу ще в 2014 році та розвиток у 2022 році. AIN.Business переповідає.

Як створювався бренд 

Бренд одягу M-TAC започаткував Олександр Карасьов у 2014 році. 9 років до цього підприємець займався організацією та продажем спорядження для військових ігор airsoft (старйкбол, як пояснює видання). Й згодом, у співпраці з Тетяною Корженюк, відкрили в Києві магазин «Мілітарист» з імпортною зброю та спорядженням для страйкболу. Перед Революцією Гідності у 2013 році магазинів «Мілітарист» налічувалося шість у різних куточках України. 

Проте з початку війни на Донбасі, зазначають, все змінилося. Всю техніку Олександр віддав на фронт, а тактичний і мілітарний одяг скуповували військові, які вирушали на Схід. Підприємець ще продовжував імпортувати військовий одяг з Європи, але конкурентів побільшало. Тому Карасьов вирішив самостійно створювати військовий одяг й запропонував Денису Головко бути дизайнером‑конструктором в М‑ТАС.

На початку створення власного виробництва мілітарі-одягу засновники відвідували іноземні виставки. Там вони мали змогу вивчити технології та дизайн виробів відомих брендів. Перші моделі, згадує власник, створювали «на колінці». А через кілька років у компанії з’явилася власна експертиза. Й зараз вони створюють моделі, не зважаючи на конструкції конкурентів. 

«Так, нас порівнюють, наприклад, з американським брендом «5.11», але ми вже посунули їх із перших позицій на українському ринку», – розповідає Карасьов.

В перший рік роботи підприємство мало до десяти швачок. Вони тільки відшивали нові експериментальні моделі, але масовий пошив замовляли на інших фабриках в Україні, а також в Китаї, Пакистані та Європі. Вся продукція продавалася через магазини «Мілітарист» та гуртовиків. Як зазначає Карасьов, офлайн-магазини суттєво допомогли виростити довіру до бренду M‑TAC. Адже покупець міг особисто перевірити якість одягу.

Війна у 2022 році

До лютого 2022 року компанія M-TAC мала сім магазинів, 2000 кв. м цехів та складів у Києві, понад 200 співробітників. Окрім того, бренд мав продуктову лінійку із сотень виробів, магазин і склад у Польщі, де компанія також налагодила онлайн-продажі.

З початком повномасштабної війни й до кінця березня 2022 року черги до «Мілітарист» були стометрові, зазначають. В той час, коли попит значно збільшився, частина команди була на виставці в Нюрнберзі чи вивозила родини, а Олександр Карасьов і ще декілька співробітників пішли в ТрО. В перші тижні війни виробництво й онлайн‑продажі зупинилися. Адже всі співробітники працювали на видачу готової продукції.

Окрім того, як згадує Карасьов, на початку березня російські військові були за 4-5 км від виробництва. У бізнесу навіть був заготовлений бензин для знищення складів у разі, якщо вони прорвуться, додає Карасьов.

Відновлення потужностей

Виробництво та магазини M-TAC повністю відновили роботу у травні. Тоді попит на військовий одяг був у 5–10 разів вищий, ніж у 2021 році. Тому потужностей для фабрики бракувало, ділиться підприємець.

В червні співзасновники почали будувати фабрику у Львівській області, на що залучили $800 000. Кошти, за словами підприємця, надала компанія Orexim Invest. Вона належить до миколаївської групи компаній Orexim та спеціалізується на експорті сільськогосподарської продукції.

З червня виробництво M‑TAC виросло втричі. У Львові компанія за три тижні розгорнула виробництво і найняла 100 працівників. Зараз фабрика там має 6000 кв. м та 550 співробітників. Окрім того, компанія орендувала додаткові 2000 кв. м для київської фабрики. А на нове обладнання витратили близько $2 млн.

За його словами, у розширення вже вклали всі інвестиції, заощадження і прибуток, але це не задовольняє попит на виробництво мілітарі-одягу. Тому підприємець планує залучити фінансування в одному з банків країни. 

У матеріалі зазначають, що М‑ТАС виграє конкуренцію у міжнародних виробників завдяки ціні за співставної якості. Адже у Softshell Jacket Special Forces куртка австрійського бренду Carinthia коштує $350. А куртка М‑ТАС Softshell – $115.

Така якість продукції створена завдяки верстату, який штучно зношує і заміряє вигорання фарби на мілітарі‑одязі. Схожий в Україні лише два, каже Головко.

Підприємець зазначає, що компанія має перспективи на вихід за кордон. Особливо це стало зрозуміло після конференції у Нюрнберзі в кінці лютого 2022 року, де до них виявили інтерес. 

«Але поки що головне завдання – задовольнити потреби українських військових», – ділиться Карасьов.