Згідно з результатами опитування, проведеним Американською торговельною палатою разом із McKinsey & Company Україна, тиск війни на бізнес швидше залишиться або посилиться у 2023 році, аніж послабиться. Про це пише Forbes.
Як зазначено в результатах дослідження, в 2022 році продажі впали у 47% компаній. Загалом від війни найбільше постраждали підприємства у сферах сільського господарства, роздрібної торгівлі, гірничодобувної промисловості й металургії.
Серед найважчих наслідків війни на бізнес були названі такі:
- зменшення попиту – 25%;
- фізичні збитки обʼєктам – 23%;
- порушення ланцюгів постачання – 19%.
Незважаючи на це, відомо, що:
- тільки 2% компаній зменшили штат більш ніж на 30%;
- 15% компаній зросли у 2022 році.
Якою буде ситуація в 2023 році
Автори опитування стверджують, що у 2023 році сукупний попит, імовірно, погіршиться ще більше. Це пояснюють тим, що загальне зростання ВВП залишається невизначеним, а купівельна спроможність споживачів може ще більше послабитись. Це, зокрема, можливе через витік заощаджень, зростання безробіття, скорочення зарплат тощо.
За результатами дослідження стало відомо, що 90% компанії підготували план дій на випадок надзвичайних ситуацій. Зокрема, з них:
- 61% створили довоєнні спеціалізовані підрозділи: міжфункціональні команди або спеціалізовані підрозділи з управління ризиками;
- 33% займалися їх розробкою за підтримки бізнес-підрозділів;
- 6% для підготовки використовували допомогу зовнішніх експертів.
Але аналітики зазначають, що 40% компаній визнали розроблений план не ефективним. Зокрема:
- 29% компаній не вдалося передбачити масштаб кризи в своєму плані;
- 7% не мали достатніх ресурсів для його реалізації.
Більшість компаній вбачають, що запорукою подальшого розвитку бізнесу є:
- диверсифікація та стратегія бізнесу;
- ефективне планування на випадок надзвичайних ситуацій;
- створення стійких команд;
- гнучка операційна модель;
- сильна корпоративна культура.