У 2017 році Арсентій Фаренік і його бізнес-партнери поставили собі за мету врятувати довкілля від одноразових пластикових трубочок. Вони знайшли альтернативу — житні соломинки з Китаю, але ті виявилися недостатньо міцними. Відтак з’явилася ідея запустити власне виробництво екологічних трубочок під брендом Yes Straws.
Компанія кілька разів ледь не закрилася. Спочатку — через ковід і пожежу на виробництві, потім нових складнощів додала повномасштабна війна. Втім, бізнес продовжує працювати та розвиватися як в Україні, так і на західних ринках.
AIN.Business розпитав Арсентія Фареніка, як компанія розробили трубочки з очерету, які клієнти цікавляться екологічними соломинками та як вдається залучати іноземних замовників попри їхню недовіру до українських виробників під час воєнного стану.

Зображення в матеріалі: Yes Straws

AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
«Починали з китайських трубочок, потім створили власне виробництво»
До запуску власного бізнесу Арсентій працював в IT: відповідав за продажі та залучення нових клієнтів. Згодом відчув, що було б цікаво спробувати себе у чомусь іншому. Тоді він звернув увагу на проблеми екології, зокрема забруднення довкілля через пластикові відходи.
Щоб зменшити негативний вплив від використання одноразових пластикових предметів, Арсентій та його бізнес-партнер Андрій Литвин вирішили запропонувати споживачам екологічну альтернативу пластиковим трубочкам.
«У 2017 році ми почали імпортувати в Україну китайські трубочки зі стебел жита. Пізніше створили компанію та вийшли на ринок США за допомогою Amazon Fulfilment Services. Тривалий час нам вдавалося зростати на обох ринках», — розповідає Арсентій.
Але пізніше підприємці отримали фідбек, що їхні трубочки — занадто крихкі. Потрібно було щось змінювати. Тому партнери вирішили створити власне виробництво, на якому можна буде контролювати якість продукції, а також експериментувати з різною сировиною, аби поліпшити характеристики трубочок. Цех облаштували у місті Березань Київської області.


«Через пожежу в цеху втратили основні виробничі потужності»
У кінці 2018 року до Арсентія та Андрія долучився третій бізнес-партнер. Разом вони запустили пілотний проект виробництва трубочок з жита. Втім, проблеми з якістю продукту продовжувалися, і рухатися вперед без кардинальних змін було просто неможливо.
«Ми почали шукати іншу сировину і зрештою перейшли на роботу з очеретом. Україна дуже багата на цю рослину. А в деяких регіонах з ним навіть борються, адже навесні неконтрольовані хащі дикого очерету спричиняють пожежі. Але для нас це ідеальний матеріал для виробництва», — пояснює співзасновник Yes Straws.
За його словами, вироби з очерету не розмокають та не деформуються навіть за тривалого використання. Крім того, вони не чутливі до температури напою, а тому підходять як для фрешів, мілкшейків, смузі та класичних коктейлів, так і кавових напоїв.

У 2020-2021 роках компанія декілька разів була на межі банкрутства через ковідні обмеження. Але попри складнощі команді вдалося продовжити діяльність. Вони навіть додали в асортимент новий продукт — трубочки в індивідуальному пакуванні, оскільки тема гігієни на той час стояла вкрай гостро. Ця позиція має попит і зараз.
«У 2021 році у нас в цеху сталася пожежа — ми втратили основні виробничі потужності. Але завдяки набутим знанням і досвіду змогли відновити роботу. Зрештою повернулися на шлях експериментів та технологічних покращень, яким йдемо і дотепер», — ділиться Арсентій.


«Дедалі частіше люди замовляють соломинки для дому»
Клієнти Yes Straws — це ресторани, готелі, фудкорти, а також компанії, що забезпечують заклади барним приладдям. Загалом у бренду близько 200 замовників. Середній чек в Україні становить 7000-8000 грн.
«Проте останнім часом ми дедалі частіше отримуємо роздрібні замовлення від людей, яким потрібні соломинки для дітей або на домашні свята. Тож нашою аудиторією може бути кожен свідомий споживач: від підприємств до батьків маленьких клієнтів, які ще п’ють молко та соки», — зазначає Арсентій.


Від початку компанія здебільшого фокусувалася на українському ринку, оскільки, за словами засновника, тут формуються цінності свідомого споживання і зростає попит на екологічну продукцію. Але згодом підприємці почали більш активно розповсюджувати бренд за кордоном.
«Ми поїхали на всесвітньо відому виставку EXPO 2020 — там стало однозначно зрозуміло, що нашим українським продуктом дуже зацікавилися в Європі. У нас уже є база постійних іноземних замовників, а також постійно ведемо перемовини з новими. Для залучення клієнтів використовуємо B2B Outbound Marketing», — розповідає співзасновник Yes Straws.
Наразі 80% замовників Yes Straws — з України, решта — з ЄС. Втім, за словами Арсентія, валово за кількістю продукції співвідношення зворотне.


У компанії працює близько 12 людей: IT-фахівці, бухгалтер, менеджери, фасувальники та спеціалісти з виробництва. Команда відповідає за всі процеси від створення і пакування трубочок до продажів і відвантаження продукції. А зовнішні партнери забезпечують бренд пакуванням, поліграфією, маркетинг-менеджментом тощо.

«Європейці зараз побоюються працювати з українським виробником»
Арсентій наголошує, що найскладніша частина роботи — це технічні аспекти бізнесу. Виробництво постійно потребує вкладень і операційних витрат.
«У світі не так багато виробників трубочок з очерету, тож готових рішень на ринку обладнання просто немає. Абсолютно всі наші виробничі потужності розроблені та виготовлені індивідуально під нас. Процес вдосконалення технічних процесів складався з численних ітерацій і не припиняється дотепер», — пояснює він.
З початком повномасштабної війни додалися нові виклики. Продажі знизилися, зокрема стало складніше закривати контракти з іноземними клієнтами. Співзасновник Yes Straws розповідає, що європейці зараз побоюються працювати з українськими виробниками. Тому доводиться шукати партнерів, які б стали дистриб’юторами бренду в країнах ЄС.


З березня 2022 року Арсентій мобілізувався у ТрО Києва. З того часу він перебуває на військовій службі, зокрема п’ять місяців провів на передових позиціях під Слов’янськом і Краматорськом. Але попри воєнний стан засновники Yes Straws змогли зберегти основну частину команди, тож бізнес продовжує працювати.
«Ми сподіваємося на швидку перемогу на полі бою, а також очікуємо стрімке зростання економіки після закінчення війни. У наших планах — збільшити експорт до Європи, а також розширювати лінійку продукції для більш глибокого проникнення на ринок екотоварів», — підсумовує Арсентій.
Нагадуємо, раніше AIN.Business розповідав про те, з чого починався і як розвивався бренд білизни Fox Lingerie: