Компанія Promodo проаналізувала, як змінювалися основні показники бізнесу в сфері електронної комерції упродовж 2022 року – найважчого року для бізнесу в історії незалежної України. Дослідження опублікував AIN.UA, AIN.Business вибрав найцікавіше.
Зміни ключових показників
- Після доволі низького осіннього сезону і відсутності ЧП у цій категорії спостерігається зростання показників за доходом.
- Від січня 2023 кількість користувачів у цій категорії повернулася до «нормального» рівня воєнного часу. Навряд, вона буде зростати у найближчий період та перевищить 75% від довоєнних показників.
- З січня 2023 активно зростає середній чек у доларовому еквіваленті. Повʼязують це із зростанням курсу долара, бо звʼязок між ціною на продукти та курсом не є лінійним.
- За прогнозами аналітиків Promodo, кількість користувачів у категорії не зростатиме, доки не закінчиться війна або не перейде у менш активну фазу.
- Користувачі з цієї ніші повертаються в онлайн, зростає попит за певними категоріями. Важливо зазначити, що у січні-лютому 2023 ритейлери вийшли на такий дохід з меншими рекламними бюджетами на платні канали трафіку, ніж у попередній період.
- Українці повертаються до звичних патернів поведінки. Наприклад, напередодні love season 2023 вони шукали відповідні товари для подарунків.
- У лютому 2023 витрати на рекламу гравців з цієї категорії виросли на 30%, якщо порівнювати з лютим 2022. І в середньому за цей місяць вони витратили на 70% більше рекламного бюджету, ніж витрачали торік щомісячно від червня. Якщо порівнювати січень із лютим 2023, то гравці збільшили рекламні бюджети на 100%. Але навіть при такому нарощуванні дохід у категорії у лютому 2023 виріс лише на 12%, якщо порівнювати із січнем 2023.
- Починаючи з червня 2022 до ніші повернулася звична сезонність.
- У лютому 2023 коефіцієнт конверсії має тенденцію на зниження. Трафік зростає, проте українці або в очікуванні знижок, або ж ще не визначилися.
- Ніша демонструє стабільну динаміку зростання доходів з грудня 2022. Збільшення рекламних бюджетів корелює зі збільшенням дохідної частини, на відміну від багатьох інших ніш. Але видно, що кількість користувачів не перетинає межі у 70%, порівняно з попереднім роком.
- Українці не заощаджують на товарах для дітей. З грудня зростання доходу у цій ніші повʼязане не зі збільшенням кількості продажів, а зі зростанням середнього чека.
- Через стабілізацію ситуації з подачею електроенергії усі гравці з цієї ніші почали активно збільшувати рекламні бюджети, щоб утримувати вже наявну кількість користувачів з онлайну.
- Від січня 2023 ми бачимо зростання в доході на 40% від тогорічних показників, а у лютому ця цифра вже була на 112% більшою.
- З січня 2023 ніша знов почала показувати зростання в доході. Є велика залежність цього зростання від збільшення рекламних бюджетів.
- Ситуація у цій ніші доволі нестабільна. Це повʼязано і з асортиментною лінійкою, і зі складнощами в логістиці та здорожчанням цін на звичні бренди.
Динаміка доходу
- На початок 2023 всі ніші, які розглянуті у дослідженні, показують відновлення. Зоотовари демонструють найбільш позитивну динаміку зростання за доходом: у лютому 2023 ця ніша вже вийшла на показник майже на 100% вищий, ніж торік.
- Інші ніші зростають значно повільніше. Наприклад, ніша Електроніки і побутової техніки, а також Дитячі товари вже досягли торішніх показників.
- Найповільнішу динаміку відновлення за доходом демонструють ніші Продукти і Одяг та взуття. Ніша Продуктів в принципі від початку 2022 плавно відновлюється і має показник лише у 40% від довоєнних. Прогнозуємо, що у 2023 ніша навряд зможе сягнути довоєнних показників.
- А от ніша Одягу та взуття хоча й має схожу динаміку відновлення з нішею Продуктів, але має фактори сезонності, через які є різкі сплески зростання за доходом. Черговий прогнозується у березні 2023.
- Найнестабільнішою нішею за рівнем доходу у 2022 була ніша Електроніки і побутової техніки. На зміни доходу впливали: продаж критично важливих товарів, акційні пропозиції та розпродажі, відключення електропостачання, святкові дні. Прогнозується, що у 2023 ніша вийде на вищі показники, ніж мала до війни.