Днями видання TechCrunch згадало сервіс Groupon: у компанії новий CEO, колишній керівник протримався на своєму місці всього 15 місяців. Вразило не це: у 2011 році Groupon вийшла на IPO з оцінкою $12 млрд і подальшим зростанням капіталізації. Сьогоднішній показник менше $200 млн і не видно, щоб щось чи хтось зміг це змінити. Редакція AIN.UA коротко згадує злет і падіння Groupon.
Відмовитись від Google
Сервіс колективних знижок Groupon заснований у 2008 році у Чикаго американцем Ендрю Мейсоном. Ідея спрацювала: за два роки вдалось розширити роботу до 150 міст у США та 100 міст у Європі. У 2015 році — 500 міст і майже 50 млн користувачів.
В компанію активно інвестували: до 2011 року вкладено більше $1 млрд, оцінка виросла до $6 млрд, компанія залучала фінансування від найкращих інвестфондів з США. Результат також вражав: якщо за 2010 рік виторг склав $11 млн, то вже за 2011-й — майже $90 млн і продовжував зростати.
Groupon зростала так швидко, що не обійшла увагою великі бізнеси. Спочатку компанія відмовилась від поглинання зі сторони Yahoo! за $3 млрд, згодом відмовила й Google — та пропонувала більше $6 млрд.
Вважалось, що напрямок обраний вірно: Groupon зростала і показувала результати.
У 2011 році компанія вийшла на IPO: оцінка на момент виходу склала $12,3 млрд, залучено $750 млн. Це найбільше технологічне IPO на той момент після самого IPO Google у 2014 році. Акції продовжили зростання і згодом капіталізіця складала більше $17 млрд, а сама компанія зростала: на 2015-й число підключених міст вже перевищило 500, а географія — практично весь світ.
Програти самим собі
Практично одразу після IPO у Groupon виникли проблеми. Якщо поглянути на графік вартості акцій, то ще у 2012-у можна побачити стрімке падіння. Як виявилось, компанія маніпулювала даними, через що бухгалтери змогли перетворити збиток на прибуток. Американський регулятор зміг виявити оборудки: виявилось, що на місці $60 млн прибутку — $420 млн збитку. Згодом цю історію повторить WeWork з тим же закінченням. До кінця 2012 року вартість акцій впала на ⅔.
Інвесторів це насторожило: чи зможе компанія виправити ситуацію і на довгостроковій перспективі показати прибутковість? Незважаючи на постійне зростання числа клієнтів, причини для переживань були — клони. Запускати подібні сайти зі знижками — не найбільш складна робота, за Groupon не стояла певна революційна технологія: конкуренти запускались у неймовірній кількості у всіх країнах присутності Groupon. Свій конкурент був і в Україні — компанія «Покупон», яка зʼявилась у 2010 році.
Щоб поборотись за долю ринку, Groupon почав скуповувати місцевих конкурентів, витрачаючи на поглинання чималі суми. А також розширювався географічно, запускаючи все більше країн та міст. Стратегія не спрацювала: квартал за кварталом компанія показувала збитки.
У 2015-у стратегію вирішено було змінити: в той час, як американський ринок показував результати, міжнародна присутність відбирала ресурси і не давала бажаного результату. Тому було вирішено скорочувати міжнародний напрямок.
- У 2015 році закрили сім країн — Марокко, Панама, Філіппіни, Пуерто-Ріко, Тайвань, Тайланд та Уругвай.
- Другий раунд скорочення роботи — Норвегія, Данія, Фінляндія та Швеція, також у 2015 році.
У 2016 році Groupon вийшов з України, де запустився у 2010 році. До цього компанія також закрила Туреччину та Грецію, продала свій сервіс на ринку Індії. Десятки закритих ринків потребували ресурсів, але давали не більше 25% виторгу. За рік також було скорочено більше 1100 співробітників.
Паралельно компанія намагалась знайти новий спосіб заробітку, почавши продавати білети на концерти та товари. Але конкурувати з eBay чи Amazon так і не вдалось: сервіс позиціонувався зовсім не як місце, куди аудиторія йде за товарами чи послугами. Там шукали знижки.
Як так?
Однієї причини падіння не вдасться знайти: ще у 2011 році критики величезної оцінки Groupon вказували на відсутність унікальної технології та наплив клонів, що підривають можливості для довгострокового планування діяльності компанії. Паралельно — менеджерські помилки та надшвидке масштабування, що забирало ресурси, але не давало результатів. Зрештою, компанія опиралась на поштові розсилки, з яких приходила значна частина аудиторії, тоді як Google чи інші сервіси почали прикручувати їх можливості. Зрештою, за останні 12 років компанія так і не змогла заново знайти себе, а півот за півотом результатів не давав.
Сьогодні капіталізація Groupon складає $160 млн. На піку вона досягала $30 млрд.