«СПЕШ» підбирає та доставляє спешелті-каву для домашнього приготування під смакові вподобання клієнта.
Спочатку команда сервісу визначає смак клієнта за допомогою сліпого тестування — відправляє невеликий сет, що складається з чотирьох кардинально різних видів кави, та отримує фідбек на кожен з них. Після цього клієнт починає отримувати основні сети кави під його смак.
Вартість кави така сама, як і в обсмажувальників — клієнт сплачує лише за конкретний сет та його доставку. Каву відправляють тоді, коли у клієнта закінчилася попередня, за індивідуальним графіком, без зайвих зобов’язань.
Історію сервісу, як він працює, на чому заробляє, та як буде розвиватися далі AIN.Business розповів засновник «СПЕШ» Євген Високогляд.
Ідея створення сервісу
Мене звати Женя і наприкінці 2022 року я запустив кавовий сервіс «СПЕШ». Ідея сервісу виникла під час «творчої паузи» — влітку 2022 я вийшов з ІТ, де працював продакт менеджером 10 років, створюючи стартапи, та ризикнув стати підтриємцем.
Насамперед ідея сервісу «СПЕШ» закривала мій власний біль, адже я давно цікавився кавою, але мені було складно щоразу обирати саме ту пачку кави, яка б мені точно смакувала. До того ж, у мене постійно було відчуття, що я пропускаю якісь цікаві лоти, що зʼявляються на ринку, тож я подумав: «якщо такого сервісу не існує, потрібно його створити».
Що таке «СПЕШ» і як це працює
СПЕШ відбирає каву як під фільтр, так і під еспресо-методи заварювання. Каву відбираємо серед асортименту провідних українських обмажувальників — Mad Heads, Фунт Кави, True Brew Bro, Cafe Boutique, Perea, Foundation, High Hill, Fresh Black, Coffee Lover, Alpha Coffee та кількох інших. Cет кави для визначення смакового профілю коштує 300 грн, основний сет кави – близько 900 грн (залежно від конкретних лотів у сеті).
Лоти кави оновлюються кожні три тижні. Крім основних сетів кави, клієнт також отримує один унікальний лот у зменшеному фасуванні «СПЕШ» на 125 грамів.
Валідація ідеї серед запуском
Спочатку я перевірив концепцію «СПЕШ» на знайомих кавоманах: описав ідею в презентації та показував її по Zoom, отримуючи зворотний зв’язок від реальних поціновувачів спешелті кави. Для мене було важливо зловити реакцію людей та зрозуміти, чи у них взагалі існує проблема підбору кави та які елементи сервісу викликають у них зацікавленість. Таким чином я відсіяв зайве та зосередився на головному — смачній каві.
Мені дуже пощастило познайомитися з Миколою Кононом — він працює з кавою більше 8 років, є справжнім професіоналом, робить багато освітніх кавових заходів і вміє відрізнити кльову каву від посередньої. Микола одним з перших повірив в ідею сервісу, пояснив мені, як це може працювати та допоміг відібрати каву для запуску.
Інвестиції, запуск, перші кроки та помилки
Ідея виникла у вересні 2022, її валідація відбулася у жовтні, а запуск сервісу на коло моїх друзів та знайомих — у листопаді, під час відключень світла. Саме запуск «СПЕШ» допоміг мені пройти через цей складний період та надихнув не думати про погане, а мріяти та діяти.
Під час запуску я недооцінив затребуваність послуги помолу кави — перші 2 кілограми кави для тестових сетів я змолов власноруч. Це швидко змотивувало мене купити професійну кавомолку.
Крім того, багато часу до запуску я витратив на підбір матеріалів та дизайн упаковки для кави, яка подобалася майбутнім клієнтам, але була взагалі неприйнятною для обсмажувальників кави — її довелося відчутно змінити, щоб запустити сервіс. Завдяки цьому досвіду, я зробив висновок, що спочатку слід узгоджувати всі деталі з партнерами, а лише потім занурюватися в такі деталі як упаковка та вигляд кіцевого продукту.
На запуск знадобилося $2000 власних коштів: на кавомолку, рекламу, відбір кави та обертові кошти для закупівлі кави.
Підтримка обсмажувальників кави, сумніви від барист
Ідея підбору кави під смак клієнта знайшла повне розуміння та підтримку серед обсмажувальників: проблема була їм добре знайома, тому ми швидко порозумілися, адже для них найцінніше те, що їхня смачна кава знаходить свого клієнта.
А от від спільноти барист я навпаки отримав багато критики та сумнівів щодо втілення ідеї підбору кави — з точки зору деяких барист підібрати каву під смаки конкретного клієнта є надскладною задачею. На щастя, тоді я вже міг спиратися на те, що наш підбір кави дійсно працює і ми справді влучаємо у смаки клієнтів. У цій ситуації моє незнання правил гри на ринку дозволило працювати над сервісом, вільно експерементувати, вивчаючи реакцію клієнтів, замість того, щоб мучитися в сумнівах та хвилюватися стосовно думки досвідчених людей зі сфери кави.
AIN.Business й далі збирає історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:
Розкажіть нам про свій бізнес
Протестували 250 видів кави від 15 обсмажувальників
Наразі ми відбираємо каву серед наявного асортименту 15 обсмажувальників. Ми вже встигли протестувати 250 лотів кави, відібрати найкращі з них та категоризувати їх за смаковими профілями. Щомісяця ми тестуємо нові лоти кави, завдяки чому впевнені, що наші клієнти щоразу отримують найкращу каву країни.
Як заробляє сервіс
Для клієнта все просто — вартість кави така ж, як у обсмажувальників, тому клієнт сплачує лише за конкретний сет кави та його доставку. Жодних інших прихованих чи обов’язкових платежів для клієнта немає.
Завдяки тому, що ми співпрацюємо з обсмажувальниками на партнерських умовах, наш сервіс заробляє на різниці між роздрібною та партнерською цінами на каву.
Просування та популяризація сервісу
Перші клієнти прийшли від друзів та знайомих із соціальних мереж — я дуже вдячний їм за шалену підтримку на старті! Коли власне коло знайомих вичерпалося, але вже з’явилася впевненість у якості сервісу, його зростанню дуже допомогла публікація в медіа.
Також ми використовуємо рекламу в Instagram, трішки експерементуємо з інфлюенсерами та створили просту реферальну програму для існуючих клієнтів.
Найбільше мені подобається створювати цінний контент для нашої авдиторії в Instagram — ми робимо щомісячні підбірки кльової кави, розповідаємо про різницю у способах заварювання, ділимося рецептами та порадами, як заварювати каву так, щоб було гарантовано смачно.
Зростання та показники
Ще в грудні 2022 у «СПЕШ» було всього 30 клієнтів, а зараз — понад 150 людей, які кайфують від підібраної кави — ми бачимо це завдяки оцінкам, які вони ставлять, випивши котрийсь із лотів кави. Наразі розподілення оцінок таке:
🔥 Супер: 41%
👍 Мені подобається: 43%
👎 Це не для мене: 14%
На етапі закритого тестування фінансові показники «СПЕШ» були схожі радше на хобі, проте зараз сервіс поступово перетворюється на справжній бізнес. Ми пишаємося тим, що 9 з 10 клієнтів залишаються з нами.
Плани на майбутнє
Я не можу назвати це планами, оскільки зараз будь-що загадувати на майбутнє складно, але ніхто не забороняє мріяти. Мої мрії пов’язані з тим, щоб тисячі людей насолоджувалися кавою, що підбирає для них «СПЕШ», бо українська кава — це топ. Крім того, хочу автоматизувати якомога більше операцій в компанії (дається взнаки ІТ-досвід) та масштабуватися до бізнесу, що відбирає каву в країнах Європи — там люди теж п’ють каву вдома та часто незадоволені своїм вибором.
Нагадаємо, раніше AIN.Business розповідав історію T.C. Pizza – піцерії на Рейтарській у Києві: