Карантин з метою сповільнення поширення коронавірусу в Україні оголосили з 12 березня 2020 року та продовжили до 24 квітня. Більшість IT-компаній перевели  співробітників на дистанційну роботу. Однак обмеження вже позначилися на найманні нових людей у компанії: до редакції AIN.UA почали надходити різні повідомлення про вплив пандемії на рекрутинг. Деякі з них — невтішні.

Редакція AIN.UA провела опитування серед рекрутерів та рекрутингових агентств, щоб зрозуміти, що зараз відбувається на рекрутинговому ринку в Україні. Нижче наведено результати опитування, а також коментарі учасників ринку.

Дослідження. Загалом в опитуванні взяла участь 221 людина, усі зі сфери рекрутингу. У низці компаній та агентств відповідали лідери рекрутингових відділів, тож їхні відповіді можна множити на весь відділ. Респонденти відповідали на поставлені AIN.UA закриті запитання, деякі з них залишили свої додаткові коментарі. Ми зібрали відгуки щодо змін ринку, а також розділили їх за типами компаній: продуктові компанії, аутсорсинг та агенції, щоб простежити — ці зміни стосуються всього ринку чи окремих груп компаній.

Учасники опитування

В опитуванні брали участь in-house рекрутери продуктових, аутсорсингових та R&D-компаній, а також фрилансери та співробітники рекрутингових агенцій. Їхні частки в загальній кількості опитаних є такими:

  • 49,8% — in-house рекрутери в аутсорсингу або R&D;
  • 26,7% — in-house рекрутери в продуктовій компанії;
  • 23,5% — співробітники рекрутингових агентств та фрилансери.

Відповіли на запитання такі компанії, як Netpeak, Readdle, Indigo Tech Recruiters, TalentIn, The Gravity Agency, CompliT, Wirex та інші.

Кількість вакансій

  • У 30,8% випадків карантин жодним чином не вплинув на кількість вакансій. Найменше ситуація зачепила продуктові компанії — 50,8% респондентів відповіли, що список вакансій не змінився.
  • 28,1% опитаних через карантин були змушені значно зменшити кількість вакансій. Найбільше це стосується аутсорсу — 35,5%, рекрутингових агенцій та фрилансерів — 28,8%.
  • 12,2% рекрутерів повністю заморозили наймання. До таких заходів довелося вдатися 18,2% аутсорсингових компаній та 11,9% — продуктових.

Швидкість найму

  • Майже в 70% випадків швидкість найму з боку компанії не змінилася або впала зовсім трохи. Це відзначили рекрутери як аутсорсингових, так і продуктових компаній. Така сама тенденція спостерігається в рекрутингових агентствах.
  • При цьому 35,5% аутсорс-компаній зазначили, що швидкість найму значно впала, а в агенцій 19,2% таких відповідей. У продуктових компаній — 23,7%.

Готовність кандидатів міняти роботу

Запровадження карантинних заходів вплинуло на готовність кандидатів змінювати постійне місце роботи. 20,4% опитаних зазначили, що така готовність значно впала.

Зарплати

У 79,6% випадків кандидати на вакансії не просять вищу зарплату.

Запити дещо знизилися в аутсорсі й трохи зросли в продуктових компаніях.

Кількість вакансій на релокацію

55% опитаних наголосили, що кількість вакансій на релокацію не змінилася. Проте майже у 25% випадків цю категорію повністю заморозили. Це, очевидно, є наслідком повного чи часткового припинення міжнародного сполучення.

Коментарі учасників ринку

Віталій Горовий, керуючий партнер Insoft Partners

У своїх портфельних компаніях ми вимірюємо активність ринків, які нас цікавлять, зокрема кількістю активних вакансій. Використовуємо для цього якийсь інтегральний показник на основі вакансій, що офіційно публікуються, спілкування з незалежними рекрутерами, своїми контрагентами й соціальними брокерами. За нашими оцінками, минулого тижня кількість активних вакансій в ІТ-сфері зменшилася на 20% у порівнянні з докарантинним періодом.

Цього тижня ми вже бачимо зменшення майже на 50% (йдеться саме про активні вакансії), а за деякими напрямами кількість кандидатів уже перевищила кількість вакансій.

Офіційне продовження карантину, безумовно, матиме подальший негативний вплив на кількість відкритих вакансій загалом. Оскільки навіть ті бізнеси, які, на перший погляд, безпосередньо не страждають від дистанційної роботи, відчують «ефект доміно».

Таїсія Млюзан, Advisor у CleverStaff та керівник українського представництва міжнародного агентства IT-рекрутменту

Проєкти з релокації припинені, проте є запити з Африки та Азії, де готові процесувати кандидатів після відкриття кордонів. Наближається охолодження ринку, яке неминуче  сильно вдарить по невеликому, несистемному бізнесу. Колаборація між 20+ офісами CNA International стала ще тіснішою, і є плани щодо фінансування, внутрішньої ротації співробітників на випадок, якщо буде криза й клієнти не матимуть змоги платити вчасно. Відпрацьований в часи кризи 2008 року план має мінімізувати втрати у сформованих командах, які вирощувалися не один рік.

Вадим Донченко, COO в IT-рекрутинговому агентстві TalentIn

Продуктові IT-компанії, проєкти яких зав’язані безпосередньо на офлайн-івентах, зупиняють розроблення, скорочують штат. Людей звільняють за один день, тож кандидати виходять на ринок з адекватними запитами щодо заробітної плати. Організатори глобальних конференцій, самітів заморозили дати своїх івентів на невизначений термін — це сильно вдарить по дрібних гравцях у вертикалі AdTech (великі компанії уже вибудували відносини з поточними партнерами, тому вони зможуть найняти всіх, хто не пережив цей удар).

Social Discovery, FinTech, Gambling – продовжують активності згідно з планами та стратегією на 2020 рік. Тут наймання триває активно, зокрема з допомогою підприємств, які мають скорочення. Відкривають позиції під конкретного кандидата без наявності вакансії. Хоча деякі FinTech (payday) компанії також скоротили багатьох працівників і згорнули проєкти.

Катерина Осадчук, СЕО рекрутингової агенції INDIGO Tech Recruiters

Адаптація до нових умов стосується й рекрутингу. Бізнеси зайняли вичікувальну позицію. Розв’язують проблеми у міру надходження: як мінімум — як організувати роботу команд у нових умовах, як максимум — як оптимізувати витрати, зокрема за допомогою скорочення людей.

Не всі переживуть кризу. Частина компаній заморожує вакансії, дехто вже передає списки людей на скорочення — для допомоги з працевлаштуванням.

Кандидати також відреагували на зміни. Навіть затребувані IT-фахівці не поспішають шукати роботу — побоюються можливої хвилі звільнень на новому місці, під яку новачки найчастіше потрапляють першими.

Тимербулатова Катерина, Recruiter at Redwerk

Пандемія негативно позначилася на всіх сферах життя. У Redwerk рекрутинг працює, проте темп сповільнився. У всіх співробітників компанії з’явилася можливість працювати віддалено, тому карантин не заважає роботі та найму. Частіше почали відгукуватися розробники, яких раніше на ринку було мало (наприклад, .NET). Кажуть, деякі проєкти тимчасово зупинили, або в компаніях відправляють у відпустку «власним коштом». Є ймовірність, що звільняться хороші кадри, і їх можна буде залучити до своїх проєктів.

Наталія Пянтковська, CEO The Gravity Agency

Ми працюємо з продуктовими компаніями. Серед них таких, що припинили набір фахівців або перенесли виходи новачків після закінчення карантину, — менш як 5%. Більшість і далі набирають фахівців у своєму нормальному режимі, просідання поки що не помітили. Що стосується кандидатів, то вони чудово розуміють, що дистанційка — це не примха компаній. Дійсно, компаніям потрібен час, щоб перебудувати онбординг: знайомство, документи, внутрішня інфраструктура, процеси, навчання тощо. Але на якості проходження стажувань нашими кандидатами за цей короткий термін це жодним чином не позначилося.

Анонімний рекрутер

Успішні продуктові компанії, особливо b2c, почуваються не гірше, ніж раніше. А от аутсорс-клієнти майже всі свої замовлення заморозили. У вакансіях у нашому випадку це втрата 20+ штук. Проблема аутсорсу, як на мене, — їхні клієнти. Вони з офлайну, зовсім нічого не розуміють в IT, мислять категоріями продукту та дизайну, а не трафіку та партнерств. Для підприємців рівня малих та середніх бізнесів це «pet projects», які вони можуть «пиляти» роками. Великі клієнти типу банків та мобільних операторів нездатні «перетравлювати» інновації. Усі вони, очевидно, переходять у safe mode. Під час кризи накопичують жирок і окопуються, а не опановують «оці ваші інновації».

За допомогу в підготовці матеріалу дякуємо: засновнику рекрутингової агенції INDIGO Tech Recruiters Анні Стеценко, адміністратору чату IT-рекрутингу «IT HR UA» Дмитру Шустю, CEO платформи CleverStaff Володимиру Курилу та Денису Довгополому, засновнику UnicornNest.