Сьогодні український підприємець — герой зі світу Marvel. Але якщо наділити його характеристиками, то це дуже смілива, стресостійка та незламна людина. Франшиза зараз дає можливість на сприятливих умовах вийти в будь-яку країну і побудувати велику прибуткову компанію. Усе залежить від бізнес-моделі, команди, фінансових умов, технологічності та ключового ресурсу компанії. Що зараз відбувається на ринку франчайзингу та на що варто зважати тим, хто відкриває бізнеси за кордоном — розповідає Мирослава Козачук, трендвізіонер франчайзингу, власниця та СЕО компанії Franchise Group.
24 лютого було страшно всім, але вже за кілька днів українські підприємці просто «продовжили». У цьому «просто продовжили» стільки всього, що колись це стане підручником з економіки або посібником «Як виживати у тяжкі часи».
За даними аналітики за 2022 рік, 43% компаній франчайзерів продовжили розвиватися через франчайзинг, попри війну. Більш ніж половина мереж не закрили жодного об’єкта. Це означає, що франчайзинг набирає популярності як інструмент масштабування навіть після 24 лютого.
На сьогодні більша частина бізнесу є мобільною — тобто має можливість перемістити бізнес у будь-яку країну, до сусідніх європейських країн, на далекі відстані всередині України або у сусідню область. Зараз також важливими стала швидкість рішень і змін. Це означає, що команда має бути підготовленою, мати план на випадок «а що якщо». Тоді швидкість прийняття рішень буде високою. Це дозволить відновити роботу, правильно прокомунікувати та не втратити клієнтів у будь-якій точці світу.
Український підприємець сьогодні — це про супершвидкість прийняття рішень та розвитку своєї компанії. Це про надвідповідальність, якої ніхто з нас не знав раніше. Адаптивність стала національною рисою українців, і це причина, чому українські франшизи легко підкорюють світ та іноземну аудиторію.
За останні 36 років ми пережили Чорнобиль, розпад СРСР, Революцію на граніті, кризу 90-х, Помаранчеву революцію, фінансову кризу 2008-го, Революцію гідності, початок війни у 2014 році та повномасштабне вторгнення у 2022-му. І при цьому українці побудували грандіозні мільйонні компанії, про які говорить весь світ.
Український підприємець — це коли повільно і без руху вже не цікаво. І для європейця це буде звучати дивно. Бо здавалося б, що всі хочуть спокою. Це правда, але це про спокій за життя своїх дітей і точно не про відсутність динаміки у бізнесі.
Якими ми будемо за 5 років у бізнесі? Складно передбачити. Але я вірю, що українські підприємці стануть дуже багатими, побудують мільярдні публічні компанії та будуть найкреативнішою нацією світу.
Думаю, у нас точно є шанс стати цивілізаційним центром та рольовою моделлю. Ми ніколи не станемо Європою в класичному розумінні цього слова. Але ми станемо новою країною, її побудують нові українські підприємці.
Вже сьогодні є низка компаній та наших клієнтів, які разом з Franchise Group підкорюють і Україну, і світ: заклади Дмитра Борисова, G.Bar, NAI, «Нова пошта», Lviv Croissants, Sheriff, GastroOMA.
Кожному бізнесу треба масштабуватись та рости. Це єдине, без чого неможливо. Стабільність для бізнесу — це шлях деградації. У кожного свій час, ресурси та місце для старту. Але якщо є амбіції масштабуватися, то кращий час зараз, якщо ви готові. Якщо не готові, то варто готуватися, вчитися, ставити цілі та йти до них.
Але якщо ви вже підкорюєте світ, то дуже важливо пам’ятати, що Україна залишиться основним ринком і про неї не варто забувати. Обов’язково треба будувати стратегії та плани. З різними варіантами можливостей входу і можливих поразок. Це не проблема, лише домашнє завдання, яке потрібно виконати, щоб підготуватися, коли буде знову найкращий момент.
Для всіх, хто зараз будує бізнеси в Європі, дуже важливо пам’ятати:
- ви обличчя бізнесу України;
- дивлячись на вас, міжнародні інвестори прийматимуть рішення, чи хочуть вони працювати з Україною; коли, скільки та в яку сферу зайдуть гроші; це будуть українські компанії чи рекомендовані іноземні;
- дуже швидке масштабування — це не працює. Тут легко просісти на виробничих і пускових можливостях;
- щоб уникнути помилок, потрібна стратегія: куди, з ким, коли та які потрібні ресурси. Аналіз того, що є, що потрібно добрати, аби перший захід на ринок був вдалим досвідом, а не поразкою.
У найближчі п’ять років франчайзинг стане одним із ключових інструментів швидкої та якісної відбудови бізнесу після перемоги. Переваги франчайзингу як підходу дуже знадобляться — відносно швидкий старт, пропрацьовані процеси та, щонайголовніше, — можливість створювати робочі місця. Сфери послуг, харчування, медицина, охорона, б’юті, освіта та інші активно відновлюватимуться й потребуватимуть головного ресурсу — людей. Через війну буквально мільйони українців втратили роботу. А франчайзинг вже зараз дозволяє створювати нові робочі місця, давати можливості підприємцям-початківцям та будувати нову країну.