В українському сегменті Twitter почали активно обговорювати українську платформу Donatello. Донедавна вона фокусувалась на стрімерах, але 15 червня запустила сервіс для креаторів на кшталт Patreon.
Редакторка AIN.UA поговорила з засновниками сервісу, щоб зʼясувати, хто за ним стоїть, чому вирішили конкурувати з Patreon та як розвивається стартап – в цифрах.

Історія створення Donatello
У 2018 році у двох львівських програмістів Ігора Кисилевича та Андрія Хлопика виникла ідея розробити український аналог сервісів для збору донатів StreamElements та DonationAlerts, якими у той час користувалися переважно відеострімери онлайн-ігор. Так зʼявився Donatello.
«Ми були колегами по роботі у львівському R&D офісі невеликої іноземної компанії. Захопилися ідеєю українського донат-сервісу, запустили Donatello як pet-project», – розповіли автори проекту редакторці AIN.UA.
За останні два роки до команди долучилися професійні UX-дизайнер, розробники, тестери. Усі займаються Donatello у вільний від роботи час. Із самого початку створення проекту і дотепер мета не змінилася: Donatello розвивають, щоб популяризувати і підтримувати український, а точніше україномовний контент.
До 2022 року Donatello був зосереджений на аудиторії стрімерів.
«Це дуже вимогливий сегмент авторів (креаторів), їм важливо усе: дизайн, звук, відео, якість усіх найменших дрібниць. Співпраця зі стрімерами допомогла нам розвивати загальний вигляд продукту, зокрема інструменти для стрімінгу (віджети) та низку інтеграцій з різними сервісами (Twitch, Youtube, StreamElements, Telegram, Discord тощо)», – розповіли Андрій та Ігор.
Команді вдалося розвинути активне ком’юніті стрімерів на Discord (3100 учасників). Багато стрімерів допомагають з ідеями, тестуванням нових фіч, модерацією профілів тощо.

Donatello як альтернатива Patreon
Ідея розробити альтернативу Patreon зʼявилась ще у 2020 році, за часів пандемії COVID-19. Українські музиканти, артисти, стендапери опинилися у скрутних умовах – від них у прямому сенсі ізолювали глядачів. Але каталізатором стала хвиля відмови українських блогерів від Patreon через незрозумілу політику і блокування сторінок відомих авторів. Докладніше ми розповідали про це за посиланням нижче:
З 2022 року, а саме з початку повномасштабної фази війни команда активно допомагала блогерам волонтерам з благодійними зборами коштів на ЗСУ. Тепер – дала вітчизняну альтернативу західному сервісу.
Функцію регулярних донатів (підписок), як альтернативу Patreon, BMC, Kofi, запустили 15 червня. Це новий набір фіч для користувачів-блогерів:
- підписки (налаштування різних рівнів підписок);
- підписники (статистика по глядачах підписника);
- публікації (пости, ютуб відео, голосування);
- повідомлення (імейл-повідомлення глядачам, в перспективі внутрішній месенджер).
«На нашу думку, в Україні можна і треба конкурувати з такими глобальним проектами, як Patreon. На жаль, ми бачимо, що ці проекти не мають розуміння реальності того, що відбувається в Україні і як живуть українці, – пояснюють в Donatello.
Крім того, в нашій країні є вже низка успішних продуктів, які показують, що локальний запуск в Україні, а згодом вихід на іноземну аудиторію, можливий. Бо українці дуже креативні і їм є, що запропонувати добрим сусідам».
Donatello реалізований для авторів з України, але донати можна отримувати так само з усього світу, як і на Patreon. При цьому комісії українського сервісу – нижчі, а вивід коштів здійснюється на картку методом Р2Р без втрат через конвертації. Окрім того, на Donatello є функції, яких немає у конкурентів. Наприклад, разові донати, віджети для стрімінгу, інтеграції та інше.
Donatello як бізнес
У проект інвестували близько $170 000 власних коштів. За останні чотири роки 80% витрат пішло на розробку продукту. Маркетингом поки не займалися, вирішили зростати органічно.
Перші два роки проект був некомерційний, але з 2021 року запустили монетизацію – це комісія з донатів за послуги сервісу (від 2% до 5% залежно від статусу профілю автора).
«Зараз активно спілкуємося з більш досвідченими колегами, засновниками ІТ-стартапів, щоб розробити конкурентну бізнес-модель і сталу програму розвитку», – розповідають в проекті.
Ігор та Андрій поділились з AIN.UA статистикою по проекту на червень 2023 року:
- У Donatello 56 900 зареєстрованих користувачів, серед яких 3500 – верифіковані блогери, які постійно і активно користуються платформою.
- Щодня близько 2500 користувачів проводять стріми, використовуючи віджети Donatello.
- Щовечора пік навантаження близько 1000 стрімерів онлайн одночасно.
«Щовечора ви можете просто з попкорном відкрити сторінку «Наживо» і переключатися між каналами українських стрімерів, які зараз ефірі. Це онлайн-ігри, стендапи, ток-шоу, тренінги, усі можливі категорії розважального контенту», – розповідають засновники.
- Середня кількість унікальних відвідувачів – 30 500 за добу (155 000 за 7 днів).
- Приріст аудиторії складає 5-7% за місяць.
- Середній чек доната автору – близько 150 грн (це не враховуючи благодійні збори, де суми донатів дуже різні).
Чому це цікаво
Користувачам Donatello, схоже, подобається. В Twitter вже можна знайти огляди роботи сервісу та позитивні відгуки.
Чи користуватиметься новий сервіс популярністю – час покаже, як і те, чи зможе Donatello забрати з Patreon українських креаторів, щоб ті платили комісію зі своїх зборів не американській компанії з дуже сумнівними підходами до модерації – а співвітчизникам, які підтримують україномовний контент і ЗСУ.