Ще одна невдала інвестиція SoftBank — американський стартап Zume. Отримавши оцінку в $2,2 млрд у 2018 році, сьогодні проект розпродує свої активи, щоб розрахуватись з кредиторами. Редакція AIN.UA коротко переповідає історію проекту. 

У 2015 році американський підприємець Алекс Гарден починає амбітний проект: він хотів роботизувати приготування піци, а саму піцу продавати через фургони, що рухаються містом. Ідея полягала у тому, що замовник може швидко отримати свіжу піцу, довго чекати, поки її виготовлять, а потім доставлять — не потрібно. Окрім того, роботизована система могла б працювати на ходу, в той час як для людини це було небезпечно. 

Гарден не міг похизуватись потужними результатами, але свою ідею вмів продавати: у 2018 році він залучив SoftBank у якості інвестора, з Vision Fund було профінансовано проект на $375 млн з оцінкою в $2,2 млрд. У той час Vision Fund, який оперував $100 млрд, роздавав величезні чеки, інвестфонд за це чимало критикували, вказуючи на створення роздутих оцінок: там, де інші давали $10 млн, Vision Fund міг дати $100 млн. Згодом це зіграє з компанією злий жарт, про WeWork, куди було проінвестовано $10 млрд, сьогодні коштує $400 млн. 

Чим вдалось вразити SoftBank? Гарден говорив не стільки про піцу, скільки про можливість створення нової вертикалі, побудову величезної компанії, яка стане Amazon на ринку свіжої їжі. Ідея інвесторам сподобалась, всього до проекту було залучено $435 млн інвестицій. 

Виторг у 2019-у склав менше $1 млн. 

Створити роботів, які б могли працювати у фургоні, що рухається, по суті так і не вдалось: наприклад, поки автівка рухалась, сир міг зісковзнути з піци і рішення, як цього не допустити, так і не знайшлось. Над створенням різних датчиків, сенсорів та роботизованих систем трудилась ціла команда з сотень людей, на що і пішли основні кошти інвесторів. 

І хоча ідея здається простою та легкою для втілення, проблеми виникали буквально на кожному кроці. По-перше, маючи амбітні плани для розширення, Гарден планував закупити 10 000 фургонів, але такого обʼєму на ринку не було, а компанії, що таку кількість автівок мали, як от UPS чи Fedex, відмовились співпрацювати з молодим стартапом. Самі фургони потрібно було повністю перероблювати під виробництво піци, що також потребувало як окремих інженерних розробок так і значних інвестицій у кожний окремий фургон. 

У 2020-у Zume відмовились від першопочаткової ідеї, перестали працювати над піцою.

З команди звільнили 500 людей — половину штату. Не бажаючи закривати проект, Zume взялись за роботу у нових напрямках, як от створення екологічного пакування. Маючи кошти від інвестицій, Zume придбала стартап Pivot Packaging, який якраз займався пакуванням. Ідея не спрацювала. 

У 2023 році стало відомо, що керівництво Zume шукає покупців на свої активи, виручені кошти обіцяють повернути інвесторам та кредиторам, а сам бізнес — закрити.