У відділеннях «Нової пошти» є місце для самообслуговування: компʼютер, принтер для штрихкоду та сканер. Вже в цьому році ця точка змінить свій вигляд і на її місці стоятиме сучасний термінал з великим сенсорним екраном: щось дуже схоже на термінали самообслуговування у ресторанах McDonald’s чи деяких заправних станціях WOG. Новий термінал створила команда R&D-відділу «Нової пошти». Планів на майбутні розробки — чимало. Бюджет на нові розробки — $1 млн на рік. Але компанія не хоче обмежуватись лише своєю командою. 

Для цього створили Nova Tech — це платформа та студія відкритих інновацій, створена командою R&D «Нової пошти» для, як кажуть у самій компанії, «спільної розробки інноваційних продуктів з прогресивними компаніями». 

Фото тут і далі — «Нова пошта».

Редактору AIN.UA вдалось одному з перших поговорити з керівником напрямку Євгенієм Хоменком та розпитати, як і над чим працює «Нова пошта» сьогодні, що чекати у майбутньому і для чого власне запустили Nova Tech.  


Мета R&D команди Хоменка — робити так, щоб обслуговування клієнтів відбувалось швидше, якісніше, процеси компанії оптимізовувались. Як кажуть в команді, ціль дуже конкретна — розробка та запуск нових інноваційних продуктів, у різних напрямках: роботизація процесів, нові сервіси на відділеннях та нові формати відділень, пакування, цифрові продукти, системи контролю й автоматизації. Термінал самообслуговування, про який ми згадали вище — лише один з прикладів. 

Євгеній Хоменко

Сам по собі напрям не є новим для компанії, «Нова пошта» практично з самого початку свого існування так чи інакше працювала над продуктами, що дозволяють розвивати мережу. Як от поштомати, авіадоставка і так далі. Чимало продуктів, що їх створює підрозділ, ми можемо навіть не помічати чи просто не звертати увагу. Наприклад, пакування для пляшок, яке дозволяє не використовувати захисну пухирчасту плівку. Інший приклад, який після остаточних тестів буде передаватися на масштабування на відділення компанії — світловий ідентифікатор знаходження посилки на стелажах. Це допоможе оператору знаходити посилку клієнта мінімум на 33% швидше. 

R&D-підрозділ у сучасному вигляді сформувався в окрему структуру більше 2-ох років тому, зараз це 12 людей, що безпосередньо займаються дослідженнями та розробками нових продуктів. 

Не так давно підрозділ доповнився офлайн-простором — власне платформою Nova Tech. Студію на площі 900 м² з коворкінгом і тестовим середовищем відкрили навесні 2023 року. Тут же знаходиться майстерня і все необхідне для перевірки нових рішень, а ще відділення 256, де свій перший тест можуть проходити деякі рішення, як-от ті ж світлові ідентифікатори. Тут же тестується і нова версія модульних відділень, які працюють на деокупованих територіях. 

Як працює R&D? 

Перш за все команда розробників працює з зворотнім звʼязком від клієнтів і має розуміння, де і як можна покращити сервіс. Це дозволяє не створювати інновації заради інновацій, а вирішувати конкретні проблеми. Повернімось до історії з терміналами самообслуговування.

Їхнє створення було продиктоване запитом. Здається, що компʼютер — цілком зрозуміла та звична для всіх річ. Але тут виникає дві проблеми. Одна з них — гігієна: за день десятки, а то й сотні людей проходять через цей інструмент. Друга — місце, яке займає поличка, де має бути і екран, і клавіатура, і мишка, і сканер і так далі. Сучасний термінал вирішує кожну з проблем, місця займає сильно менше, у великих відділеннях таких можна поставити декілька, все виглядатиме уніфіковано. 

Розробка нового пакування часто є запитом від іншої частини клієнтів компанії — бізнесу. Так, останнім часом команда працювала над коробками для відправки продуктів, що потребують спеціального температурного режиму. Вивчивши доступні на ринку рішення — створили спеціальний ящик, що здатен зберігати потрібну температуру до доби. Відому опцію з пінопласту застосовувати не стали: не екологічно. Та ж історія з коробкою, що дозволяє безпечно відправляти пляшки, не застосовуючи плівку. 

Своєю третьою категорією клієнтів керівник напрямку Євгеній Хоменко називає і працівників «Нова пошта», що працюють у точках чи є курʼєрами. Саме для їхньої зручності команда і створює рішення, що дозволяють швидше обслуговувати клієнтів, витрачаючи на це менше ресурсів. Ті ж світлові ідентифікатори на полицях дозволяють не лише швидко знайти посилку, а й витратити менше кроків на ходіння між полиць. Особливо актуально це для нових працівників відділень. 

Робота одночасно йде у багатьох напрямках, навіть над продуктами, які й так здаються «закінченими». Приклад, який особливо сподобався мені — поштомати. Здавалось би, цілком зрозуміла історія: можна отримати, можна відправити, все швидко, зручно. 

Команда Nova Tech побачила проблему: часто люди проходять повз поштомат, де лежить їх посилка, але забувають про неї і згадують вже коли зайшли додому і їм прийшло сповіщення про те, що їх пакунок їх дуже чекає. На ринку є рішення — iBeacon. Це система, яка побачивши телефон користувача у певному радіусу дії зможе надіслати йому сповіщення якраз коли той проходитиме поруч з поштоматом. Зараз тривають роботи по інтеграції приладів з інформаційною системою «Нової пошти» і найближчим часом розпочнеться тестування, а згодом — імплементують в поштомати по всій країні. Рішення дозволить зробити так, щоб посилки менше залежувались у поштоматах, що особливо актуально для місць у ЖК, де вони користуються популярністю. 

Це не все. Інший запит клієнтів — зробити поштомати «живішими». Для цього вже тестують поштомати з вбудованими екранами, які зможуть надавати клієнтам візуальний супровід дій. Інший напрям — масштабування. Поштомати є різних розмірів, дозволяють складати пакунки різного обʼєму. Але інколи і цього недостатньо, тому зараз компанія тестує ціле автоматизоване відділення, що працюватиме як поштомат, не матиме операторів і зможе приймати коробки практично будь-яких розмірів. Є запит і від компанії: пакунки у поштоматі не зважені. Якщо додати ваги у поштомат, компанія матиме більше інформації про те, що лежить у комірках. Це дозволить оптимізувати логістику. 

Подібних прикладів десятки по кожному з напрямів, у яких працює компанія. R&D-команда працює і над покращенням великих терміналів, на яких відбувається сортування посилок клієнтів. Команда тестує роботів, автоматизовані системи, софт і так далі. 

Екосистема Nova Tech

Може здатись, що 12 людей для такої кількості напрямків роботи — замало. У розмові Хоменко робить на цьому великий наголос: його підрозділ працює не лише сам, а й активно залучає для роботи зовнішніх підрядників, що можуть пропонувати свої рішення. Саме для цього і було запущено онлайн-платформу та створено простір Nova Tech, де потенційні партнери можуть презентувати свої рішення «Новій пошті» для подальшої співпраці

Найяскравіший та найбільш відомий приклад — Deus Robotics. Це український стартап, що створює роботів для складів, як-от логістичні термінали «Нової пошти». 

Сила Nova Tech у тому, що вони по суті мають необмежені можливості для тестування різних розробок, а якщо все спрацює — й для подальшої імплементації: масштаби компанії дозволяють отримати як і всі необхідні дані, так і можливості для великих замовлень. Наприклад, у випадку з Deus Robotics під час тестів було встановлено, що колеса роботів не забезпечували необхідну продуктивність: проблему встановили і виправили. 

Загалом ідея всього простору Nova Tech у тому, щоб залучати більше українських підприємців, стартапів та команд, які готові пропонувати рішення для покращення «Нової пошти». Хоменко не приховує: «маємо на меті створити нетворкінг з сучасних компаній, за допомогою якого можна буде швидко знаходити партнерів, клієнтів та розвивати підприємництво України. Плануємо посилювати власний IT-напрямок, в якому у нас уже є свої спеціалісти. Загалом ми маємо побудувати таку екосистему інновацій, щоб вона мала максимально сприятливі умови для розвитку і компанії, і її партнерів». 

Основні напрямками, де Nova Tech готова бачити партнерів та співпрацювати з ними — це: 

  • логістика
  • додаткові сервіси на відділеннях та цифрових точках контакту
  • роботизація сортування та обслуговування клієнтів, 
  • штучний інтелект в обслуговуванні, 
  • комп’ютерне бачення,
  •  пакування нового покоління, 
  • електричний та інший альтернативний транспорт для доставки посилок

Для потенційних партнерів це вигідна співпраця: ті проекти, які були створені з допомогою «Нової пошти» та експертизи Nova Tech, не є ексклюзивом «Нової пошти», їх можна продавати іншим учасникам ринку. Купувати стартапи чи інші компанії при цьому не планують, орієнтуються саме на двосторонню співпрацю. 

Скільки це коштує?

За словами Хоменка, цьогорічний бюджет на підрозділ R&D складає близько 35 мільйонів гривень — $1 млн. Щороку він зростає, оскільки і його департамент постійно збільшує обʼєми на напрямки, з якими працює. Одна з причин — нові ринки.

«Ми змінили підхід у створенні нових продуктів. Зараз ми орієнтуємося не тільки на український ринок, тож на етапі проектування ми закладаємо «універсальність», щоби потім його можна було масштабувати у Європі без доопрацювань. Наприклад, нове місце самообслуговування передбачає можливість створення міжнародної відправки, а для нових модульних відділень проведено сертифікацію під Європу», — коментує Хоменко.

Бюджет закладається так, щоб тестувати проекти різного масштабу: як щось велике, так і швидку адаптацію наявних рішень чи, як кажуть у компанії, «швидкі перемоги». Наприклад, автоматизоване відділення обійшлось приблизно 200 000 гривень, нове пакування — очевидно дешевше. При цьому обмежень у бюджеті по суті немає: якщо команда Хоменко представить керівництву «Нової пошти» проект, який не був закладений до бюджету раніше і потребує додаткових коштів — його розглянуть, при наявності зрозумілої аргументації — профінансують додатково. 

R&D-підрозділ «Нової пошти» не є найбільшим подібним центром серед українських компаній. При цьому Хоменко певен, що ставати номером один заради галочки немає ніякої необхідності. Його ідея в тому, аби зібрати навколо себе згадану раніше екосистему партнерів та стартапів, що готові реалізовувати свої продукти в тому числі з «Новою поштою». Саме для цього і створили простір Nova Tech.