Днями багато фізосіб-підприємців отримали повідомлення від банків (зокрема, від «ПриватБанку» та monobank) із вимогою актуалізувати свої персональні дані. AIN.UA розповідає детальніше, що це за процедура.

Чому проводять актуалізацію даних

Це пов’язано із фінмоніторингом та вимогами законодавства. Банки зобов’язані проводити актуалізацію даних своїх клієнтів: звіряти, чи правильні дані про клієнта у них в системі, а також уточнювати дані, зокрема, про діяльність або доходи клієнта. Це відбувається згідно із Постановою НБУ від 19.05.2020 №65, яка затверджує Положення про здійснення фінмоніторингу.

За її нормами, банк зобов’язаний забезпечувати актуалізацію даних про клієнта (отриманих та документів, даних та інформації про нього):

  • не рідше одного разу на рік, якщо ризик ділових відносин з клієнтом є високим;
  • не рідше одного разу на три роки, якщо ризик ділових відносин з клієнтом є середнім;
  • не рідше одного разу на п’ять років в інших випадках, якщо немає підозр.

Кожен український банк має це зробити, і якщо клієнт не надасть дані у термін, вказаний банком, останній може заблокувати йому рахунок.

Як актуалізувати дані

Фактично, банк пропонуватиме клієнту заповнити анкету: у більшості банків це можна зробити онлайн, також можна прийти із документами до відділення банку.

Банк повідомляє про необхідність актуалізації або пушем у мобільному банкінгу, або листом із заголовком типу «Актуалізуйте анкетні дані фізичної особи-підприємця» зі вказанням дати, до якої це потрібно зробити.

Наприклад, клієнтам «ПриватБанку» для цього потрібно зайти до веб-версії «Приват24 для бізнесу», і в меню обрати пункт «Анкета». Далі потрібно послідовно відповідати на питання про те:

  • на підставі якого документу діє ФОП;
  • хто має розпоряджатися коштами на рахунку;
  • загальні дані про підприємство;
  • види господарської діяльності та основних контрагентів;
  • джерела надходження коштів;
  • послуги банку, якими планує користуватись ФОП;
  • валовий дохід (там потрібно буде обрати з-поміж варіантів) та чистий прибуток;
  • перевірити усі дані, підписати анкету електронним підписом та відправити її до банку.

Зазвичай банк затверджує цю заявку протягом доби. Щодо чистого прибутку: тут ФОП може вказувати дані своєї річної податкової декларації. Загалом заповнення та надсилання анкети займає до 10 хвилин. Детальнішу інструкцію з актуалізації даних для клієнтів «ПриватБанку» можна прочитати тут.

Анкета клієнтів monobank — простіша, там менше запитань, є уточнення про кількість співробітників, КВЕДи, «гілку» доходу.

Більшість банків публікують інструкції про те, що таке актуалізація даних і як її проводити. Ось, наприклад, гайд для клієнтів «Ощадбанку», для ПУМБ, «Райффайзен Банку» тощо.