Олег Рівтін, ініціатор руху з дерусифікації українських доменів, CEO хостинг-провайдера та реєстратора Сityhost.ua розповідає, як просувається ініціатива та яких результатів вдалося досягти за півтора року з моменту її започаткування.
26 липня 2023 року ми започаткували ініціативу з дерусифікації українських доменів. Вона полягає в тому, що ми пропагуємо використання українських доменів з транслітерацією, яка заснована на українській мові/українських назвах міст. Наприклад, kyiv.ua замість kiev.ua, rivne.ua замість rovno.ua та інших. Усього в Україні наразі існує 8 зон, що мають подвійне написання:
- kyiv.ua – kiev.ua
- kharkiv.ua – kharkov.ua
- odesa.ua – odessa.ua
- mykolaiv.ua – nikolaev.ua
- rivne.ua – rovno.ua
- chernivtsi.ua – chernovtsy.ua
- cherkasy.ua – cherkassy.ua
- chernihiv.ua – chernigov.ua
Майже в усіх русифікованих зонах й досі зареєстровано більше імен, ніж в зонах з правильною транслітерацією
Найпоказовішим є приклад столичної зони. За офіційною статистикою, на 12.09.2023 року в kiev.ua існує 39307 доменів, а в kyiv.ua – усього 3823 імен, що більше ніж у десять разів менше.
Завдяки нашій ініціативі, яка переросла в спільну акцію 28 реєстраторів, вдалося значно пришвидшити темпи зростання кількості імен у правильній столичній зоні. Наприклад, у серпні 2023 року було зареєстровано рекордну кількість — 872 домени, тільки за один місяць зона «підросла» на 30% від загальної кількості імен. Нижче я розкажу якими силами вдалося досягти такого показника.
Першим кроком була відмова Cityhost.ua від реєстрації імен в зросійщених зонах
Від 26 липня 2022 року у нас можна реєструвати тільки імена з правильною транслітерацією. Клієнти можуть продовжувати зросійщені домени, але зареєструвати нові технічної можливості вже немає. Якщо користувач перевіряє ім’я в русифікованій зоні – отримує повідомлення про ініціативу і пропозицію зареєструвати правильний домен:
Ми також запровадили знижки на реєстрацію імен в правильних зонах, це підігрівало інтерес клієнтів. Правильний домени продавали майже втричі дешевше собівартості.
Наступним кроком стала кампанія з популяризації. Ми писали матеріали у ЗМІ, публікували пости в соціальних мережах, робили розсилки клієнтам, пояснюючи важливість відмови від російськомовного написання в доменних іменах.
Також я зробив відкрите звернення до колег-реєстраторів із закликом підтримати ініціативу. Його я опублікував на власній сторінці у Facebook, запросивши колег доєднуватися. Я розумів, що об’єднавши зусилля ми зможемо зробити значно більше. На жаль, тоді заклик не мав успіху – ніхто з реєстраторів не відмовився від зросійщених доменів. Дехто впровадив короткострокові акції, але далі справа не пішла.
Я не переставав просувати ідею дерусифікації доменів і продовжував пушити цю тему на різних рівнях. 2 грудня 2022 року я виступив на конференції доменної індустрії UADOM, яка щорічно збирає інтернет-фахівців з України та Європи. Її проводить компанія «Хостмайстер», яка є адміністратором доменної зони UA. На конференції були представники українських реєстраторів доменів. Я знов звернувся до колег із закликом – «дерусифіуємо українські домени разом», закликав до спільних дій та запропонував створити робочу групу для напрацювань у цьому напрямку. Мою ідею підтримав «Хостмайстер», за що я їм дуже вдячний.
Робоча група таки була створена. До неї увійшли представники реєстраторів, адміністратори українських доменних зон. Внутрішні протоколи зустрічей навіть зливали в ЗМІ, що свідчило про готовність ринку до таких змін. Зустрічей було 5 чи 7, спочатку по технічних моментах, далі по маркетингових. Основним результатом зустрічей стала спільна акція, яка стартувала в серпні 2023 року.
Спільна акція 28 українських реєстраторів доменів
Через понад рік після започаткування ініціативи 28 реєстраторів доменів об’єдналися з однією метою – просувати правильні українські домени. Почали зі столичного. Він є наймасовішим і найпоказовішим. Найбільші українські реєстратори, зокрема Cityhost.ua, Ukraine.com.ua, Imena.ua, Hostiq.ua, Hostpro.ua та інші за підтримки адміністратора доменної зони UA запустили спільну акцію. Ось в чому вона полягає:
- Адміністратор зони, а за ним і провайдери, значно зменшили вартість реєстрації доменів у зоні kyiv.ua. Подекуди ціна знизилася у три рази.
- Кожен з реєстраторів опублікував на своєму сайті детальну інструкцію з реєстрації та переходу на правильний столичний домен.
- Реєстратори проводять рекламні кампанії, направлені на популяризацію правильної зони столиці. Ми робимо розсилки клієнтам, публікуємо інформацію у ЗМІ, соціальних мережах, телеграм каналах тощо.
Результат – 872 нових домени в правильній столичній зоні за серпень 2023 року. Для прикладу, в попередні періоди наймасовішим по реєстраціях став травень 2023 року. Тоді було зареєстровано 134 домени, а зараз — 872.
Доменна зона додала 30% за перший місяць проведення спільної акції і продовжує зростати. За перші 12 днів вересня додалося ще 222 домени.
Як Cityhost.ua пропагує використання правильних українських доменів
Крім зниження вартості реєстрації та публікації інструкції з переходу на правильний домен, ми проводимо одну з наймасштабніших рекламних кампаній за усі 18 років існування Cityhost. Основний меседж – «Різниця є!». Банер саме з таким заголовком ми розмістили на станції метро Контрактова площа в Києві.
Перше, що я побачив, коли спустився в метро аби переглянути, як змонтували рекламу – чоловіка, який фотографував наш банер. Я провів на пероні півгодини, спостерігаючи за тим, як люди на нього реагують. Цей чоловік був не один, за ним була ще пані, а за нею ще декілька. Усі вони фотографували нашу рекламу. Мої емоції в той момент важко передати словами. Я відчув, що ми робимо все правильно.
Буквально одразу новина про банер розлетілася по місцевих Telegram-каналах та Instagram-акаунтах. Так, наприклад, в пабліку «Київ Оперативний» новину переглянули понад 76 000 людей, а в інстаграмі «Де у Києві» пост зібрав понад 7000 лайків, тоді як попередні матеріали набирали до 1000 вподобайок.
До речі, ми запустили флешмоб із цим банером і 30 вересня розіграємо сертифікати в магазин «Розетка», фірмові футболки та гроші на баланс в системі Cityhost. Аби прийняти участь, потрібно сфотографуватися з банером у метро, викласти знімок в соціальній мережі, тегнути нас і використати хештег #дерусифікація_доменів. Щоб участь у флешмобі могли взяти не лише кияни, ми дозволили використовувати програми для обробки фото і створювати «фотожаби».
Ми також створили рекламний ролик «Я – Kyiv.ua, але дехто називає мене Kiev.ua»:
На момент написання цієї статті відео на YouTube набрало понад 63 000 переглядів, а на платформах Facebook та Instagram – понад 200 000.
10 серпня 2023 року я також виступив в якості спікера на конференції IForum у напрямку «Домени та IP-адреси» розказавши слухачам про перебіг акції і те, як ми до неї йшли.
Ми відчуваємо свою соціальну відповідальність у цьому процесі, тому максимально вкладаємося в кампанію без очікування, що вона принесе нам вигоду. Вся наша рекламна кампанія вартує, напевно, в сотні разів більше, ніж ми отримуємо на доменах.
Що буде з русифікованими зонами у майбутньому
Люди, не обізнані з тим, як працює система доменів, можуть спитати — чому б просто не закрити російськомовні домени і не перевести всіх на україномовні? Відповім — це не просто складно, це неможливо. З технічної точки зору це різні домени, і здійснювати якісь операції з ними може тільки сам користувач.
Перевести всіх на інші домени в примусовому порядку — це як переселити людину в іншу квартиру без її на те згоди. Ми не маємо на це ні морального, ні законного права. Просто закрити зони ми також не можемо — люди втратять сотні тисяч своїх сайтів, а разом з ними й довіру до українських реєстраторів.
Тому ми проводимо політику популяризації та стараємося різними методами донести користувачам важливість такого кроку, мотивувати їх до самостійного рішення реєструвати україномовні домени та відмовитися від зросійщених.
Що буде з російськомовними доменними зонами далі? Це питання ще вирішується і непокоїть багатьох власників київських сайтів. Моя думка, що з часом від них потрібно повністю відмовитися та закрити їх, але необхідно зробити це максимально безболісно для користувачів. Нашою основною задачею зараз я вважаю зробити все, щоб домени, транслітеровані з української, стали пріоритетними та престижними, а російськомовні — нецікавими для клієнтів та малочисельними. Про їхню подальшу долю можна буде говорити тоді, коли домен kyiv.ua буде в рази більшим, ніж kiev.ua. Але щоб це відбулося, нам потрібно зробити ще багато.
Автор: Олег Рівтін, CEO Сityhost.ua