Тренд на віддалену роботу почав набирати популярності ще у середині 2010-х. Розвиток технологій дозволив низці фахівців, переважно з ІТ-сфери, організувати процес гібридної або віддаленої роботи. Ймовірно цей тренд і далі розвивався б поступово, якби у 2020-му світ не накрило хвилею пандемії COVID-19. Компанії були змушені оперативно організовувати ремоут для своїх співробітників.

Певною мірою пандемія підготувала українців до роботи в умовах повномасштабної війни. Налагоджені процеси з обох сторін (роботодавців та працівників) дозволили продовжувати повноцінну співпрацю з різних міст та країн. Це допомогло компаніям у форс-мажорних обставинах не втрачати персонал, а співробітникам — фахову роботу та заробіток. Як організувати дистанційну роботу для команди та для себе особисто, у чому переваги й недоліки ремоуту — своїм досвідом діляться фахівці міжнародної ІТ-компанії Boosta.

Віддалена робота як нова реальність

Згідно зі звітом сервісу Owl Labs, пандемія стала незворотною точкою відліку для поширення дистанційної роботи. Деякі спеціалісти переконані, що ефективність під час роботи з дому є кращою. У середньому співробітники витрачають на позаробочі справи на 10 хвилин на день менше, а їхня продуктивність на 47% вища завдяки концентрації. Отже, компанії зосередились на налаштуванні комфортних та ефективних робочих процесів у форматі ремоут.

Анастасія Фіалковська, HRD у Boosta:

Насправді опція work from home у нас була завжди. Однак це було у вигляді бонусу: деякі фахівці час від часу могли працювати віддалено, а потім надати звіт про виконану роботу.

Коли стався COVID-19, компанія перейшла повністю на ремоут. Після послаблення карантину, кожен керівник вже самостійно приймав рішення про те, як організувати роботу у своїй команді та визначав формати звітування, проведення зустрічей тощо.

Так у Boosta виокремились два популярних формати віддаленої роботи:

  • ремоут — фахівець перебуває в іншому місті чи країні;
  • гібридний — люди самі визначають, коли їм потрібно відвідувати офіс, а коли працювати з дому.

Зараз команда Boosta по всьому світу: у різних містах, країнах і навіть континентах. Тому віддалено працює майже 90% фахівців. Але попри це, ми також залишаємо можливість працювати з офісу.

Плюси і мінуси дистанційної роботи

Звісно, ремоут — оптимальний за певних обставин, але не ідеальний формат. Тому завдання обох сторін — використовувати його максимально ефективно та нівелювати негативні сторони.

Основна перевага — гнучкість. Немає прив’язки до локації, можна працювати з будь-якої точки світу. Під час блекаутів це було додатковим плюсом до ефективності.

Серед мінусів — перш за все, соціальна розрізненість команд. Ремоут виводить людину із середовища неформального спілкування з колегами, що може спричинити відчуття самотності та ізоляції. Що менше живої комунікації, то більше може з’являтися онлайн-зустрічей для розв’язання дрібних питань та наслідків дискомунікації.

Щодо контролю та вимірювання ефективності — важливіша власна відповідальність, аніж фізична присутність. Ми використовуємо JIRA Task, тому в керівника завжди є можливість відстежувати активність команди, розуміти, хто чим займається та які завдання в роботі. Крім того, ми маємо синхронні зустрічі раз на тиждень — Tier Meetings, на яких обговорюємо результати, плани та поточні завдання. 

Як організувати ефективну віддалену роботу у великій компанії

Крок 1. Підготуйтеся. Створіть чіткий та зрозумілий план переходу на віддалений формат, визначте основні пункти: чому і в який спосіб ви його впроваджуєте, які особливості потрібно врахувати.

Крок 2. Потурбуйтеся про безпеку даних. Створіть можливості для безпечного та зручного для всіх учасників віддаленого доступу до корпоративної мережі.

Крок 3. Розробіть комунікаційну стратегію, яка допоможе компанії завжди підтримувати зв’язок. Встановіть правила, сформулюйте чіткі норми та очікування від команди, формати звітування та синхронізації, які найкраще вам підходять.

Крок 4. Організуйте процес надання регулярного зворотного зв’язку. Уникайте хаосу та не ігноруйте зворотний зв’язок. Слухайте думку колег, реагуйте на їхні зауваження та розглядайте пропозиції. 

І, звісно, не чекайте миттєвих результатів. Впровадження віддаленої роботи — це процес, який вимагає часу для адаптації всіх сторін.

Що про ремоут говорять фахівці Boosta 

Олег Шведецький, Senior UI/UX Designer у Boosta:

Віддалено я почав працювати навесні 2020 року, коли оголосили карантин. Тоді ж було й найскладніше:  сувора соціальна ізоляція та обмеження пересування сильно пригнічували. Зараз же обмежень немає: працюєш з дому, при потребі чи бажанні — welcome в офіс. 

Певною мірою не вистачає живої комунікації з колегами. Можливість перетнутись, до прикладу, на кухні, та поспілкуватись про щось позаробоче — це класно.

До переваг віддаленого формату я б відніс персональний робочий простір, якого в офісному опенспейсі не вистачає, відсутність інших звуків чи переговорів, які так чи інакше мають місце в офісі. Ну і свої дзвінки можна проводити з місця, а не шукати переговорні кімнати чи шепотіти в кутку.

Особливих труднощів в організації робочого простору вдома не було. Необхідну техніку я перевіз, зручний стіл у мене був, комфортне крісло і підставку для ніг докупив. Щодо робочого графіку, то він не відрізняється від офісного.

Ефективній віддаленій роботі особисто для мене найбільше сприяє можливість мати проміжки сфокусованого робочого часу, коли тебе ніщо й ніхто не відволікає. Також я б додав ранкову прогулянку чи сніданок поза домом — щось, що допомагає налаштуватись на робочий лад. А телефон на віброрежим екраном донизу непогано звільняє від усього, що може відволікати.

Марія Кочин, QA Automation Engineer у Boosta:

Мій ремоут розпочався через карантин. До того ходила щодня в офіс, тому було дуже дивно залишатися вдома і звикати до нового місця й умов роботи.

Та згодом я почала бачити в цьому переваги, серед яких:

  • не треба витрачати час на дорогу до/з офісу (це 2 години щодня);
  • заощадження коштів на проїзд та обіди;
  • менше неформальної комунікації з колегами — більше часу на робочі завдання;
  • можна краще сфокусуватися на процесі, бо менеджиш свій простір сам, немає зайвих подразників;
  • мобільність, оскільки віддалена робота це не тільки робота з дому. 

Серед моїх лайфхаків ефективної віддаленої роботи:

  • створити собі комфортне робоче місце;
  • робити маленькі винагороди за виконані завдання (випити кави, коли закінчила якусь частину роботи);
  • перемикати увагу, коли не вдається вирішити складне завдання;
  • розділяти роботу та особисте. Якщо немає окремого кабінету, допомагають маленькі ритуали, які сигналізують про початок і кінець робочого дня. Я, наприклад, коли завершую працювати, відсуваю свій стіл з кріслом до стіни, щоб не було спокуси знову сісти в крісло і працювати до ночі.

Христина Гаврих, Sales Manager у Boosta:

Працювати віддалено я почала через повномасштабну війну. Насправді я завжди мріяла працювати з дому — і неочікувано бажання здійснилось, тільки надто високою ціною.

Перше, що заважало мені працювати — це тривожність. На той момент мій тоді ще наречений без вагань пішов обороняти країну, тож мій ментальний та психологічний стан дорівнював нулю. Через кілька місяців це минуло, але основним пріоритетом все ще залишається відповідь на його повідомлення та дзвінки. 

По-друге, роботу з дому важко організувати, якщо немає свого робочого куточка, де можна абстрагуватися. Це має бути місце, де вас ніхто не турбуватиме. Моя робота — це багато чатів і спілкування з кількома клієнтами паралельно. Тобто важливо не відволікатись і зберігати сконцентрованість. Найскладніше, коли потрібно прийняти дзвінок від клієнта, а на фоні обговорюються якісь побутові питання чи новини.

І на останок — безлад дратує. Важливо тримати робоче місце в порядку, щоб не було причин відволікатись. До прикладу, в мене стоїть на столі милий вазон, LED-стрічка на стіні, снеки і вода в шухляді, щоб часто не ходити на кухню. Бо зазвичай як почнеш працювати — з такою продуктивністю мине весь день.

Серед мінусів віддаленого формату ситуації, коли потрібна швидка порада чи розв’язання задачі — це забирає значно більше часу, ніж в офісі. У моїй роботі важливо швидко і якісно допомогти клієнту, а ситуації трапляються різні.

Ремоут також означає обмеження живого спілкування. Мені пощастило, що я інтроверт. Але дистанційна робота — не обовʼязково робота з дому. Прекрасно, що можна працювати у будь-якому зручному місці. Головне — щоб було світло, розетка і тиша.

Звісно, буває, що купа особистих справ звалилось на голову, але неможливо робити все одночасно. Не завантажуйте себе перед роботою, бо сил і уваги не вистачатиме, а отже, продуктивним день точно не виявиться. Про телефон не пишу, бо тримаю його завжди біля себе: коли чоловік телефонує з фронту, я не можу пропустити дзвінок.

Що важливо в організації віддаленої роботи

Дистанційна робота успішно зарекомендувала себе як відповідь на нестабільність і виклики нашого сьогодення. 

«Для Boosta комунікаційна стратегія та підготовка операційних команд були критично важливими, щоб забезпечити безперебійну роботу всіх бізнес-процесів компанії незалежно від розташування у будь-якій точці світу.

Важливою є підготовка та поінформованість менеджерів, їхня готовність брати відповідальність за результати своїх команд, створювати точки контролю та забезпечувати тісну взаємодію.

Сам фахівець також має розуміти свою відповідальність та вміти узгоджувати свої дії з колегами. Тож це велика робота обох сторін — як компанії, так і фахівців», — резюмує Анастасія Фіалковська, HRD у Boosta.