Для усіх бізнесів, пов’язаних з tech-індустрією, Web Summit — найбільша платформа для нетворкінгу й обміну досвідом, яка дає можливість заявити про себе та знайти партнерів або інвестиції. Для України це ще й додатковий майданчик, аби не давати усьому демократичному світу забути про те, що в Україні продовжується війна.
Яким був цьогорічний Web Summit для українців та як українська делегація презентувала свій технологічний сектор у португальському Лісабоні, в колонці для AIN.UA розповідає Олександра Петруньок, PR-директорка кофаундингової компанії Genesis, що цьогоріч увійшла до складу української делегації на саміті.
Напередодні саміту присутність українців у Лісабоні цьогоріч була під загрозою від самого початку. Через неприйнятні заяви CEO конференції Падді Косгрейва візит делегації могло бути скасовано, проте організатори заходу зреагували, і фаундер відійшов від управління Web Summit. Ситуація з Косгрейвом — серйозна репутаційна шкода для заходу такого масштабу та його потенційних учасників, тому рішення їхати наша делегація ухвалила не одразу. Водночас всі розуміли, що втратити такий потужний інструмент для інформування та просування українського порядку денного, як Web Summit, стане великою помилкою. В результаті український прапор майорів у павільйоні делегації в Лісабоні, і це було правильним рішенням.
На противагу минулому року, найбільшим викликом цього Web Summit став відносно низький інтерес до України та подій довкола неї. Про це ми чули від лояльних до нашої країни іноземних інвесторів та стартаперів. Мовляв, «у вас класні стартапи, цікаві ідеї, величезний потенціал, але ж ви бачите — війна триває вже другий рік, розпочалась війна на Близькому Сході тощо». Це поступово витісняє Україну з переліку інформприводів. Тому нашою основною задачею було намагатися якомога більше розповідати про країну, про те, що у нас відбувається, як технологічні бізнеси зростають у надскладних умовах і невизначеності. Ми мали представити потужний технологічний сектор в Україні не в розмовах, а в демонстрації продуктів і досягнень. Думаю, українцям на нинішньому Web Summit це добре вдалося.
Наводимо технологічні мости
Український двоповерховий павільйон дійсно привертав увагу — біля нього постійно були десятки відвідувачів. Протягом чотирьох днів саміту він безупинно приймав панельні дискусії та виступи від топових спікерів Міністерства цифрової трансформації, Українського фонду стартапів, а також від співорганізаторів делегації: Ukrainian Tech Ecosystem, Ukrainian Hub, Genesis, Roosh та Nova Group. Крім цього, національний павільйон послужив майданчиком для підписання Меморандуму про співпрацю Мінцифри та Департаментом бізнесу і торгівлі, що підпорядковується Уряду Великобританії, в межах спільної українсько-британської програми UK-UA TechBridge. Вона має на меті сприяти зведенню стартапів та інвесторів, компаній та замовників та загальному розвитку технологічної екосистеми в обох країнах. Це вихід партнерства із британською tech-індустрією на новий рівень — можливість для малих і середніх українських бізнесів отримувати інвестиції та співпрацювати з британськими партнерами.
В епіцентрі нетворкінгу
Українські стартапи й технологічні компанії максимально використовували можливість презентувати себе. Що дає присутність та/або стенд компанії на Web Summit? По-перше, це ідеальний канал для підвищення awareness бренду, для залучення клієнтів, партнерів, розвитку B2B-напряму. По-друге, це ексклюзивна можливість «впіймати» і познайомитись особисто з репортерами провідних tech-видань, до яких можна марно стукатись у пошту або Twitter роками. До прикладу, представникам компаній з нашої екосистеми вдалося зав’язати теплі контакти з репортерами The Economist. Українська делегація підрахувала, що всі представники національного павільйону зав’язали сумарно близько 1000 контактів, і цілком можливо, це не фінальна цифра.
Друга важлива історія для українських стартапів на Web Summit — «вільний мікрофон», тобто сцена для пітчів. До складу офіційної національної делегації цього року увійшли 25 стартапів, які мали можливість презентувати свій продукт на головній сцені змагання стартапів PITCH, яке щорічно проходить в межах саміту. Українські команди Uspacy та Easy Peasy Insurtech увійшли до списку ста найкращих, а екостартап S.Lab потрапив у найкращі 10 компаній, що змагалися за перемогу на PITCH. Це лише видимі результати, а скільки ще потенційних інвестиційних угод почалися за кавою у павільйонах Web Summit — дізнаємося пізніше.
Нетворкінг із потенційними інвесторами і партнерами — важлива річ, але є ще один важливий поінт, про який мало говорять: нетворкінг українців з українцями. Цього року українські вечірки на саміті об’єднали величезну кількість наших крутих земляків, які живуть як в Україні, так і поза її кордонами. Ми часто недооцінюємо якість спілкування та обміну досвіду всередині української спільноти, але направду, перебуваючи у своїй «бульбашці», можемо оминати увагою потенційні партнерства.
Нотатки на майбутнє
Попри будь-які обставини, що супроводжуватимуть Web Summit наступного року, ідеальна формула презентації України на цьому заході — це такі складові:
- Стенди стартапів. Їхня задача — показувати високий рівень українського технологічного сектору, потрапляти на шпальти медіа, знаходити потенційних інвесторів та партнерів.
- Участь великих компаній у національному павільйоні. Ми маємо показати світу різноманітність нашого технологічного ландшафту — від стартапів на стадії pre-seed до великих екосистем, які успішно функціонують в одному середовищі.
- Знайомство з представниками інвестиційних фондів. Українці не лише шукають венчурні гроші, а й готові інвестувати у класні продукти — як українські, так і закордонні.
І найголовніша складова, без якої формула не спрацює, це — нетворкінг. Немає і не буде нічого дієвішого, аніж презентувати Україну в особистому спілкуванні із людьми з усього світу, нагадувати про війну, що триває, і те, що підприємці будують і розвивають свої бізнеси попри все та водночас розраховують про подальшу підтримку світу.
Авторка: Олександра Петруньок, PR-директорка кофаундингової компанії Genesis