За 8 років існування «Артбукс» видали понад 350 книжок, переформатувалися з нішевого дитячого видавництва у багатопрофільне й домовилися про співпрацю з Minecraft, LEGO, Roblox та Warner Bros. Кілька років тому вони почали видавати дорослу літературу. І тоді зіткнулися з тим, що не знають своєї нової аудиторії. Головна редакторка Марія Курочкіна розповіла виданню «Сенсор» про найважливіші етапи розвитку «Артбукс», здорожчання тайтлів, знайомство з новою нішею та її аудиторією. AIN.Business вибрав основне.

«Видавництво з найбільшим доходом» 

За 2022 рік чистий дохід «Артбукс» становив 35 млн грн і потрапило у двадцятку видавництв із найбільшим доходом. У 2024-му хочуть потрапити в десятку. Загалом, каже Марія Курочкіна, за вісім років існування у видавництва було три важливих етапи розвитку:

  • Перший — у 2015-му, коли з’явилися та вийшли на ринок. Починали з віммельбухів і стали своєрідним трендсетером на ринку в цій ніші.
  • Другий — у 2018-му, коли «Артбукс» став офіційним видавцем LEGO, Roblox, FORTNITE і Minecraft в Україні.
  • Третій — коли почали видавати дорослі книги у 2021-му році.

«Орієнтувалися на власний смак, а виявилося що ми не є своєю аудиторією»

Коли видавництво почало працювати з дорослою літературою, перші книжки з тріском провалилися. Наприклад, «Вимкни гаджет. Увімкни життя» Мануш Зоморді — книжка про те, як нудьга може спровокувати блискучі креативні ідеї.

«Ми тоді орієнтувалися на власний смак, а виявилося що ми не є своєю аудиторією. Це стало зрозуміло через кілька місяців, коли ми нарешті провели дослідження».

  • Нинішня аудиторія дорослої літератури «Артбукс» — це здебільшого молоді жінки, десь 18-25 років. Вони вільні, навчаються, працюють, дуже уважно стежать за всіма рейтингами та буктоком. Вони доволі емоційні й часто купують більше книжок, ніж можуть прочитати.
  • Це повністю протилежна аудиторія до тієї, що купує дитячі книги видавництва.
  • Особливо це стало помітно, коли пости про дорослу літературу збирали слабеньку реакцію в соцмережах. Тому наважилися створити новий профіль для дорослих книг, який зараз дуже стрімко зростає — за рік уже понад 10 000 підписників.

«Зараз за права на популярну книжку борються від 3 до 5 видавництв»

  • За словами Марії Курочкіної, раніше за тайтл боролися два видавництва. А могло бути таке, що видавці просто бачили книгу і вже підписували договір.
  • Зараз за права на популярну книжку борються від 3 до 5-ти видавництв одночасно, навіть влаштовуються аукціони.
  • Середня ціна прав на книгу — $2000.

«Нещодавно агент однієї з книжок на аукціоні назвав суму — і ми порахували, що щоб відбити хоча б ліцензію, ми маємо продати 10 000 примірників. Ми відмовилися, а книжку врешті купили “КСД”. Це “Четверте крило” Ребекки Яррос».

«Продали 15 000 екземплярів»

Топ продажів серед дорослих книжок за весь час:

  1. «Сім чоловіків Евелін Г’юґо» Тейлор Дженкінс Рід
  2. «Зникнення аптекарки» Сари Пеннер
  3. «Санаторій» Сари Пірс
  4. «Пляжне чтиво» Емілі Генрі
  5. «Останнє, що він мені сказав» Лори Дейв
  6. «Ретрит» Сари Пірс
  7. «Світанок Малібу» Тейлор Дженкінс Рід

«Сім чоловіків Евелін Г’юґо» стала хітом 2023 року. Видавництво продало 15 000 екземплярів, і чекають новий наклад — іще 10 000.

Але найпопулярніші — дитячі за всесвітом Minecraft: загальний наклад уже перевалив за пів мільйона примірників.

Головні канали продажів:

  • офлайн-книгарні — це 55%;
  • через сайт видавництва — 25%;
  • інші онлайн-книгарні — 20%.