За 8 років існування «Артбукс» видали понад 350 книжок, переформатувалися з нішевого дитячого видавництва у багатопрофільне й домовилися про співпрацю з Minecraft, LEGO, Roblox та Warner Bros. Кілька років тому вони почали видавати дорослу літературу. І тоді зіткнулися з тим, що не знають своєї нової аудиторії. Головна редакторка Марія Курочкіна розповіла виданню «Сенсор» про найважливіші етапи розвитку «Артбукс», здорожчання тайтлів, знайомство з новою нішею та її аудиторією. AIN.Business вибрав основне.
«Видавництво з найбільшим доходом»
За 2022 рік чистий дохід «Артбукс» становив 35 млн грн і потрапило у двадцятку видавництв із найбільшим доходом. У 2024-му хочуть потрапити в десятку. Загалом, каже Марія Курочкіна, за вісім років існування у видавництва було три важливих етапи розвитку:
- Перший — у 2015-му, коли з’явилися та вийшли на ринок. Починали з віммельбухів і стали своєрідним трендсетером на ринку в цій ніші.
- Другий — у 2018-му, коли «Артбукс» став офіційним видавцем LEGO, Roblox, FORTNITE і Minecraft в Україні.
- Третій — коли почали видавати дорослі книги у 2021-му році.
«Орієнтувалися на власний смак, а виявилося що ми не є своєю аудиторією»
Коли видавництво почало працювати з дорослою літературою, перші книжки з тріском провалилися. Наприклад, «Вимкни гаджет. Увімкни життя» Мануш Зоморді — книжка про те, як нудьга може спровокувати блискучі креативні ідеї.
«Ми тоді орієнтувалися на власний смак, а виявилося що ми не є своєю аудиторією. Це стало зрозуміло через кілька місяців, коли ми нарешті провели дослідження».
- Нинішня аудиторія дорослої літератури «Артбукс» — це здебільшого молоді жінки, десь 18-25 років. Вони вільні, навчаються, працюють, дуже уважно стежать за всіма рейтингами та буктоком. Вони доволі емоційні й часто купують більше книжок, ніж можуть прочитати.
- Це повністю протилежна аудиторія до тієї, що купує дитячі книги видавництва.
- Особливо це стало помітно, коли пости про дорослу літературу збирали слабеньку реакцію в соцмережах. Тому наважилися створити новий профіль для дорослих книг, який зараз дуже стрімко зростає — за рік уже понад 10 000 підписників.
«Зараз за права на популярну книжку борються від 3 до 5 видавництв»
- За словами Марії Курочкіної, раніше за тайтл боролися два видавництва. А могло бути таке, що видавці просто бачили книгу і вже підписували договір.
- Зараз за права на популярну книжку борються від 3 до 5-ти видавництв одночасно, навіть влаштовуються аукціони.
- Середня ціна прав на книгу — $2000.
«Нещодавно агент однієї з книжок на аукціоні назвав суму — і ми порахували, що щоб відбити хоча б ліцензію, ми маємо продати 10 000 примірників. Ми відмовилися, а книжку врешті купили “КСД”. Це “Четверте крило” Ребекки Яррос».
«Продали 15 000 екземплярів»
Топ продажів серед дорослих книжок за весь час:
- «Сім чоловіків Евелін Г’юґо» Тейлор Дженкінс Рід
- «Зникнення аптекарки» Сари Пеннер
- «Санаторій» Сари Пірс
- «Пляжне чтиво» Емілі Генрі
- «Останнє, що він мені сказав» Лори Дейв
- «Ретрит» Сари Пірс
- «Світанок Малібу» Тейлор Дженкінс Рід
«Сім чоловіків Евелін Г’юґо» стала хітом 2023 року. Видавництво продало 15 000 екземплярів, і чекають новий наклад — іще 10 000.
Але найпопулярніші — дитячі за всесвітом Minecraft: загальний наклад уже перевалив за пів мільйона примірників.
Головні канали продажів:
- офлайн-книгарні — це 55%;
- через сайт видавництва — 25%;
- інші онлайн-книгарні — 20%.