Попри складне економічне становище, компанія кур’єрської доставки Glovo продовжує набирати обертів в Україні. Станом на перше півріччя 2024-го року зростання сягнуло 23%, поступово наближаючись до відмітки у 30%. Компанія співпрацювала з понад 70 000 кур’єрів, зараз має 12 000 партнерів і понад 250 співробітників у своєму українському офісі.
В інтервʼю для AIN.Capital засновник Glovo Саша Мішо та директорка Glovo в Україні Марина Павлюк розповіли про результати та успіхи сервісу в Україні та країнах ЦСЄ, поговорили про послугу телемедицини, волонтерські ініціативи, а також співпрацю з українськими стартапами. Крім того, обговорили конференцію PowerUp, яка відбулася 18 червня в Києві, і поділились враженням про переможців конкурсу стартапів Glovo Startup Lab.
У червні 2023 року в попередньому інтерв’ю для AIN ви повідомили, що компанія досягла довоєнних показників у березні 2023 року, а в травні 2023 року компанія вже відчула зростання. Які зараз бізнес-показники в Україні?
Марина Павлюк:
Зростання сягнуло 23%, а зараз, беручи до уваги травневі темпи, рівень наблизився до 30%. Розвиток очевидний, галузь не стоїть на місці.
У нас близько 12 000 партнерів і понад 250 співробітників в Україні. Крім того, мільйони користувачів. За останні роки ми заплатили понад 20 мільйонів євро податків. І хоч ми не ділимося щоденною кількістю доставок, було понад 70 000 кур’єрів, які здійснили принаймні одну доставку з нами.
Стосовно нашого активного флоту, ми не можемо назвати цифру, оскільки вона не стабільна. Щотижня мова йде про 10-12 тисяч активних кур’єрів, що сильно залежить від попиту на ринку. Скажімо, за останні пів року ця цифра становила приблизно 10-12% зростання щомісяця. Звичайно, все залежить від попиту, але ми все ще бачимо величезний інтерес і потенціал, який ми маємо на ринку з точки зору залучення нових клієнтів.
У тому ж інтерв’ю стало відомо, що станом на липень 2023 року Україна входить до п’ятірки серед 25 країн, де присутній сервіс. Чи змінилася ця позиція?
Саша:
Змінилась, тепер Україна третя у списку.
Порівняно з?
Саша:
Порівняно з Іспанією та Італією. У такому порядку.
А чим український ринок відрізняється від іспанського та італійського?
Саша:
Це велика заслуга української команди, що вони посіли таке високе місце. Іспанія, де ми народилися, та Італія були першими двома ринками, на які ми вийшли. Фактично Україна була 20-м ринком, який ми запустили. І він уже на третьому місці і продовжує швидко зростати.
Я думаю, що подібностей між ринками набагато більше, ніж відмінностей. В Іспанії та Італії ми працюємо в більшій кількості великих і маленьких міст, тоді як в Україні ми працюємо всього в 37 містах. Тож ми охоплюємо дещо меншу територію порівняно з цими країнами. Це найбільша різниця між ринками.
Знаємо, що невдовзі після початку російської війни компанія Glovo запустила послугу телемедицини в Україні, єдиній на той час країні у світі. Чи був цей запуск успішним і чи вдалось розширити цю послугу в інших країнах?
Марина:
Це дуже нішева послуга. За нею не стояла велика бізнес-ідея. Ми просто повірили в цей сервіс. На той час ми побачили потребу підтримувати громаду, і у цьому допомогли послуги телемедицини. Тож ми відкрили її для всієї країни, і навіть підтримуємо доступ до послуги дотепер.
Нашою головною метою було дати можливість людям дуже швидко отримати кваліфіковану консультацію онлайн. Я не можу сказати, що показники сервісу зараз великі. Він досі дуже нішевий, але робота над ним згодом дозволила нам розширити схожі послуги на ремонт побутової техніки.
Стосовно інших країн, я знаю, що команди намагалися запустити його на кількох інших ринках. Таку послугу можна реалізувати, якщо у вас є хороші партнери та клієнти, оскільки такі послуги сильно залежать від людей. Для нас надзвичайно важливо забезпечувати хорошу взаємодію з користувачами, тому ми не перебільшуємо цифри. Ми віддаємо перевагу якості над кількістю.
Саша:
Наш додаток хороший тим, що до нас щодня підключаються сотні тисяч користувачів. Тому нам дуже легко додавати та тестувати різні сервіси. Я думаю, що послуги, які ми запустимо в майбутньому, стосуватимуться насамперед доставки або принаймні наших партнерів, магазинів і ресторанів, а також оцифрування роздрібного бізнесу. Але це не означає, що ми не можемо надавати такі послуги, як телемедицина, де вони дуже корисні для наших клієнтів.
Тим не менш, наш основний бізнес, який сприятиме зростанню, буде пов’язаний із усім, що стосується наших ресторанів, магазинів і супермаркетів.
Враховуючи стійкість, яку показала компанія Glovo в Україні, як еволюціонував ваш ВСР-план за період між ковідом і першим роком війни, а згодом після початку вторгнення.
Саша:
COVID був великим моментом для нас і нашої галузі. Багато з наших країн спочатку закрилися, що дозволило Glovo стати важливим сервісом для збереження економіки. Ми були киснем для ресторанів і магазинів, які не могли мати фізичних клієнтів. Тим не менш, це було важко, тому що змінювалися наші розклади роботи, і це було досить важко організувати. COVID також навчив ринок про все, що не було лише ресторанною їжею. Я вважаю, що це був чудовий момент для споживачів, щоб звикнути до інших речей, особливо товарів, що купуються в супермаркетах. І люди продовжили користуватися доставкою із супермаркетів навіть після закінчення пандемії. Хоча час був важким, водночас для окремих галузей він був досить сприятливим.
Тепер про російську війну в Україні. На початку вторгнення ми закрили додаток у кожному місті по всій країні. Але пізніше команда ретельно оцінила ситуацію. Побачивши, що наші кур’єри намагаються самостійно здійснювати доставку за допомогою Telegram і Messenger, Марина та команда порадили нам відновити роботу, що ми й зробили протягом 24-48 годин у безпечних для роботи містах.
Згодом ми створили деякі технічні рішення, які дозволили нам вимикати міста та скасовувати замовлення, про що ми миттєво повідомляли клієнтів і кур’єрів. Тепер ми стежимо за містами, у яких працюємо, переконуємося, що вони в безпеці, і тримаємо їх відкритими. І якщо місто в біді [повітряна тривога чи комендантська година — ред.], ми зупиняємо наші послуги.
Марина:
З одного боку, операції досить складні, але з іншого, ми навчилися бути дуже гнучкими в багатьох аспектах, наприклад, адаптувати глобальні технології до місцевих потреб і проблем, які виникають у нас щодня.
З початком війни компанія Glovo посіла досить активну волонтерську позицію, допомагаючи бізнесам на прифронтових територіях безкоштовною доставкою та інвестиціями. Які волонтерські ініціативи підтримуєте зараз?
Марина:
Ми почали роботу над волонтерськими проєктами, щоби щось змінити. На початку війни ми почали отримувати багато ідей від співробітників, наприклад, про програму доставки життєво важливих ліків людям, які не могли вийти з дому. У наших продуктових магазинах також було багато продуктів, які ми почали роздавати тим, хто їх потребував. Те саме стосується наших хмарних кухонь по всій країні, які почали готувати їжу для наших військових, лікарів і для людей, які потребують допомоги. Було багато малих і великих ідей.
Згодом це перетворилося на більш структуровану діяльність. Ми співпрацювали з усіма ключовими фондами в Україні. United 24 — наш найбільший партнер, з яким у нас запланований ще один великий проєкт. А загальна сума, яку нам вдалося пожертвувати різним благодійним організаціям і людям за останні два з половиною роки, становить понад 1 мільйон євро.
Саша:
Щодо глобальних ініціатив, то у нас є Impact Fund [Фонд допомоги — ред.]. По суті, ми призначаємо невелику суму грошей із кожного замовлення до цього фонду в усьому світі і, зважаючи на мільйони замовлень щотижня, він повільно зростає. Пізніше ми можемо інвестувати ці гроші в регіональні фонди, як-от в Україні, де ми допомагаємо нашим кур’єрам і партнерам, якщо вони стикаються з проблемами. Дев’яносто відсотків наших партнерів — це невеликі магазини та ресторани, і ми намагаємося сприяти розвитку їхнього бізнесу, оскільки це також може допомогти нам рости.
Як було сказано, з початку війни ми пожертвували понад 1 мільйон євро на різні ініціативи. І ми продовжуватимемо робити добру справу у ще більших масштабах, тому що цей фонд росте так само швидко, як і бізнес.
В інтерв’ю для AIN.UA співзасновник Choice Володимир Оляницький розповів, що його стартап тісно співпрацює з Glovo в рамках сервісу Glovo On-Demand. Чи можете ви розповісти нам про те, як Choice або подібні компанії працюють із Glovo?
Марина:
По суті, Choice є одним із інтеграторів Glovo On-Demand. Glovo надає технологію для малого бізнесу, щоб допомогти безперебійно працювати з точки зору фінансів та операцій через простий інтерфейс. Крім Choice, є багато різних брендів, з якими ми також працюємо через Glovo On-Demand.
Саша:
Щоб створити бізнес доставки повного циклу, починаючи від ресторанного виробництва, залучення потенційних клієнтів і потім доставки, потрібні великі гроші. Іноді це вимагає навіть більших інвестицій, ніж відкриття ресторану. І оскільки Glovo є експертом у нашій діяльності, і ми маємо дійсний флот кур’єрів, ми вирішили підтримати ці ініціативи, щоб розвинути наші канали лояльності. Це також вигідно для нас, оскільки ми отримуємо більше партнерів і отримуємо більше обсягів замовлень завдяки прямій інтеграції Glovo On-Demand нашими партнерами-постачальниками.
Два роки тому Glovo оголошувала про скорочення своїх команд. Як у компанії зараз справи на інших ринках? Як компанії вдалося оптимізувати внутрішні процеси, щоб подолати кризу?
Саша:
Я думаю, що подібне траплялося з усіма технологічними компаніями. Була фаза дуже швидкого зростання, коли ми хотіли інвестувати в бізнес, що розвивався, і це зі свого боку означало інвестування в наші канали, маркетинг, а також у людей. Те, що ми робили останні півтора року, дійсно зосереджено на прибутковості. Багато наших ринків уже є прибутковими (серед них і Україна — ред.), але у нас ще є багато ринків, які все ще ростуть і не є прибутковими.
Ми також плануємо стати прибутковими як компанія в другому півріччі 2024-го року через дев’ять з половиною років після заснування. Це означає багато речей, але перш за все це означає оптимізацію нашої технології та підвищення ефективності наших команд.
Окрім України, Glovo працює в інших країнах ЦСЄ, таких як Польща, Румунія та Молдова. Чи можете ви поділитися, як розвивається бізнес на цих ринках?
Саша:
Ми надзвичайно раді всьому цьому регіону, Центральній та Східній Європі. Це один із наших регіонів, що швидко розвиваються. І ми є лідерами ринку в країнах ЦСЄ. Звичайно, не всі країни такі великі, як Україна. Але, до прикладу, Румунія також входить до п’ятірки найбільш активних країн, де ми працюємо, а решта ж стрімко зростає. Ми дуже раді результатам там і в решті регіону
З огляду на другу половину 2024 року та далі, які коротко- та довгострокові цілі й прогнози компанія Glovo має для ринків ЦСЄ та України?
Саша:
Є дві сфери, на які ми зосереджуємо нашу увагу. Перша — це зростання: розширення кількості міст, у яких ми працюємо. А друга — отримання більшої кількості партнерів, наприклад, у сфері швидкої торгівлі, щоб запропонувати нашим клієнтам ще більший вибір товарів.
Ми також плануємо зосередитися на інших наших послугах, як-от тій, про яку ми говорили, Glovo On-Demand або, як ми ще її називаємо, logistics as a service [логістика як послуга — ред.]. Бути головним провайдером нових технологій, допомагати оцифровувати наших партнерів і бути їхнім великим союзником — ось, мабуть, те, де відбудеться наше зростання в короткостроковій перспективі.
Що стосується інших послуг, то для нас ідеальним планом буде почати роботу з платіжними планами. Або створити власний гаманець. Я вважаю, що є великі можливості, особливо в країнах, де ми є лідером на ринку і де нас цінують. Ймовірно, ми можемо співпрацювати з іншими місцевими компаніями та робити щось разом. І Україна, очевидно, була б ідеальним кандидатом для цього.
Марина:
На даний момент є багато речей, які перебувають на стадії розробки. І Україна, звичайно, незважаючи на поточні макрофактори, все ще залишається тією країною, яка чудово підходить для тестування нових послуг. Не хочу нічого спойлерити, але є цікаві речі, які точно вимагатимуть більше часу та партнерів.
Саша:
І ми готуємо кілька цікавих речей для нашого додатку. Вам це сподобається.
Поговорімо про конференцію PowerUp, яка відбулася в Києві 18 червня. Якої мети хотіли досягнути, ставши ініціатором створення цієї конференції?
Саша:
Допомогти українським стартапам із видимістю, особливо на європейському рівні — це наша головна мета. Я думаю, щоб мати більший вплив, ми повинні залучати більше scale-up компаній до України. І ця конференція є гарною можливістю сказати великим міжнародним технологічним компаніям, а також інвесторам, що вони все ще можуть вести бізнес і розвиватися; що вони повинні інвестувати в місцеві стартапи та створювати робочі місця для людей тут, тому що це справді хороша та прибуткова ідея. Я вірю, що ця конференція дійсно допомагає підвищити обізнаність про реальний стан екосистеми українських стартапів.
Чи можете поділитися з нами результатами конференції?
Саша:
Перша частина конференції складалася з трьох панелей, які зібрали керівників українських технологічних компаній, інституцій і венчурних фондів, представників державних інституцій, а також експертів галузі, що дискутували на такі теми, як:
- як заснувати компанію та масштабувати її за межі України;
- як керувати компанією в Україні всупереч негараздам і мати успішний бізнес;
- чому досі вигідно інвестувати в українські компанії та розвивати таланти.
Наприкінці панельних дискусій до нас приєднався міністр цифрових технологій України Михайло Федоров, який завершив церемонію як фінальний спікер. Насправді, минулого разу, коли я з ним зустрічався, ми якраз говорили про те, як нам потрібно підвищити обізнаність за межами України про те, що бізнес все ще працює тут, незважаючи на багато негативних факторів. Звичайно, зараз важко, багато ракетних ударів щодня, але люди продовжують жити. І найголовніше — потрібно дійсно інвестуємо в економіку.
Кульмінацією конференції став конкурс стартапів Glovo Startup Lab, який Glovo проводить щороку разом з УСФ. Прокоментуйте, будь ласка, які стартапи зайняли переможні місця, які нагороди здобули?
Кульмінацією заходу стало оголошення результатів конкурсу стартапів Glovo Startup Lab. У ньому взяли участь дев’ять команд: 3D UTU, Banani AI, Birb AI, GetOrder, Getpin, Howcow, Releaf Paper, ToGether та Uspacy. Учасники пітчили свої ідеї, розповідаючи про принципи роботи їхнього стартапу, проблему, яку він вирішує, розмір необхідних інвестицій. Панель журі визначила трьох переможців:
Переможцями стали такі стартапи:
- 1 місце — Getpin, SaaS-інструмент для онлайн-маркетингу. Переможець отримав €20 000 і стажування від команди Glovo в Барселоні.
- 2 місце — Uspacy, CRM-систему для малого та середнього бізнесу. Його співзасновники отримали €10 000 і стажування в Барселоні.
- 3 місце — Howcow, агротехнології зі штучним інтелектом для фермерів. Цей стартап здобув нагороду у €5 000 та онлайн-наставництво від експертів команди Glovo.
А які враження переможці склали на вас?
Саша:
У них величезний потенціал. Вони дуже молоді, тому я вважаю, що їм, як і всім іншим стартапам, потрібні настанови та допомога. Я вважаю, що чудові компанії будують чудові люди, які наполегливо працюють і просто наполегливі. І перш за все, ці компанії будуть розвиватися, тому що вони мають чудові команди, чудове лідерство та чудові ідеї. Вони не будуть рости, тому що хтось тримає їх за руку. Це надзвичайно захоплює, і я думаю, що це буде прекрасний досвід як для них, так і для нас.
На мій погляд, в цілому компанії, які будуються в Україні, мають чудову можливість дуже швидко розширюватися і бути лідерами в регіоні. Я вважаю, що підприємницький талант є унікальним у цій країні, тоді як рівень технологій надзвичайно високий. Коли я приїхав сюди за три місяці до вторгнення, я дійсно відчув, що Україна рухається в правильному напрямку. Я вважаю, що українське суспільство має дуже високу технічну обізнаність, що є досить унікальним у порівнянні з більшістю європейських країн.
Спираючись на попередній досвід, після конкурсу Glovo Startup Lab, як Glovo планує підтримувати переможців стартапів? Чи є плани щодо постійного наставництва або партнерств, які дозволять інтегрувати їх рішення з послугами Glovo?
Саша:
По-перше, окрім грошей вони отримують ще й наше наставництво. Ми можемо допомогти їм через нашу екосистему, нашу партнерську мережу та нашу базу даних. Ми маємо великий доступ до мережі венчурного капіталу та групи талановитих людей. Очевидно, ми допоможемо переможцям, чим зможемо.
Щодо другої частини запитання. Загалом одна з речей, про які ми не так багато говоримо, це кількість місцевих компаній, з якими ми в кінцевому підсумку співпрацюємо, виконуючи такі різні речі, як-от надання рішень нашим кур’єрам. Як приклад ми щойно згадали Choice або інші подібні компанії, або навіть фінтехи. Це може бути широкий спектр послуг, які ми можемо підключити до нашої мережі. Завжди є можливості для чудових компаній співпрацювати з нами, а нам з ними. Думаю, це ключ до успіху.
Крім того, у нас є проект Glovo House, який стимулює наших співробітників створювати власні компанії на основі їхніх ідей. Це може гарантувати, що нашою спадщиною буде не лише сервіс доставки Glovo. Вже близько 100 стартапів було засновано колишніми співробітниками Glovo. Більшість із них отримали гарне фінансування, тому вони вже на шляху до того, щоб потенційно стати більшими за Glovo.
Проект зосереджений на таких основних сферах:
- Перевірка проекту. Якщо хтось представить проект, ми можемо переглянути його та, ґрунтуючись на нашому досвіді та мережі, допоможемо їм переосмислити проект трохи краще.
- Ми можемо надати їм доступ до нашої мережі капіталу через місцеві фонди, ангелів або краудфандинг всередині компанії.
- І, звичайно, усвідомлення. Glovo є добре відомим брендом практично в кожній країні, де ми працюємо. Тож ми маємо легкий доступ до каналів для підвищення обізнаності про будь-які нові стартапи, які пропонують наші співробітники.
Маєте завершальні слова?
Саша:
Особисто мені дуже приємно сюди приїжджати. Це вже мій шостий візит до Glovo в Україні з моменту запуску. Я чекав з нетерпінням, щоби приїхати сюди. Крім того, ця команда є прикладом для Glovo у всьому світі.