TEAHOUSE — одна з перших в Україні чайних мереж. За 18 років вони виросли до 22 локацій — як власних, так і франшизних. Компанія привозить чай із різних плантацій світу, а також закуповує в українських фермерів трави та фрукти. Мережа має власне чайне виробництво, де створюють купажі, розфасовують та упаковують чай. Ми поговорили зі співвласницею TEAHOUSE Світланою Кобелєвою про те, як створювалась і розвивалась компанія, а також про увагу українців до чайного бізнесу.

Як з’явився TEAHOUSE і з чим зіштовхувався під час запуску

Ідея створити чайну компанію та торговельну марку, яка буде справді відрізнятися від усіх інших, виникла в Костянтина Мазурика (СЕО TEAHOUSE) у 2006 році. За словами Світлани Кобелєвої, з радянських часів українці здобували знання про чай суто як про гарячий напій, тому культуру довкола нього потрібно було формувати власноруч. 

Засновники TeaHouse Світлана Кобелєва та Костянтин Мазурик. Фото — TEAHOUSE

«Прийшли перші контейнери з чаєм із Цейлону та Індії. Перший асортимент був доволі класичний на той момент: чай із жасмином, чай із бергамотом, чорний цейлонський і чорний індійський. Поступово ми відчували запити наших людей, почали розширювати лінійку купажованих чаїв. Нашим флагманом був імбирний грог. Далі — власна мережа і понеслося», — розповіла Світлана Кобелєва.

Франшиза TEAHOUSE

Франшизу вдалося запустити у 2013 році в Луганську — продажі були дуже швидкими. Магазин там проіснував недовго — через початок російсько-української війни. А наступний відкрили вже у Вінниці.

«Це також було дуже швидке відкриття. Нам казали: «Ми віримо у вас, ми віримо в цей продукт. Це дуже круто». Це надихнуло нас відкрити ще одну франшизу. Згодом ми почали оформлювати франшизи у франчайзинговий пакет, щоб працювати більш системно. Наші постійні відвідувачі бажали відкрити власні магазини, такі ж, як наші. Таким чином народилася наша франшиза, що базується на бажанні наших друзів та клієнтів мати свій власний куточок TEAHOUSE».

Внесок за франшизу становить 6000 доларів, інвестиції у магазин разом із ремонтом — від 30 тисяч. Окупність — 18 місяців. Наразі TEAHOUSE має 22 власні крамниці, 15 з яких — франшизні, а 27 липня у Черкасах відкриється ще одна.

Як вибирають постачальників і сировину

TEAHOUSE возить продукцію з Китаю, Японії, Індії, Тайваню, Шрі-Ланки та Кенії. З більшістю постачальників вони працюють вже не перший рік. Втім, повномасштабне вторгнення вплинуло на логістичні процеси. Обирати й привозити чай стало складніше.

«Чай може супердовго стояти на кордонах. І найскладніше зараз запланувати так, щоб чай завжди був в асортименті. Усі ці питання також впливають на вартість доставки й кінцевого продукту», — розповіла Світлана.

До повномасштабного вторгнення команда TEAHOUSEe їздила на плантації, щоб бачити процес виготовлення чаю особисто. Наразі команда отримує сотні зразків чаю, тестує та обирає їх уже в Україні. 

«З Китаєм трохи складніше, бо це все ж таки найбільша чайна країна, де багато регіонів та дуже велике різноманіття чаю. І там у нас є як великі постачальники, так і невеличкі точкові закупки унікальних продуктів, свіжих чаїв, які ми привозимо, щоб порадувати і своїх гостей, і себе. Ось зараз приїхав свіжий Лун Цзин (елітний сорт зеленого чаю з Китаю — прим. ред.) і це чайне свято в TeaHouse», — розповіла Світлана Кобелєва.

Розвиток чайної культури в Україні

За словами Світлани, набагато більше людей перестали сприймати чай тільки як гарячий напій. У компанії помічають, як усе більше людей звертають увагу на чайну культуру. 

«Зараз ми бачимо, як оновлюється наша аудиторія, тому що в усіх крамницях з’являються підлітки, яким цікаво досліджувати чайну культуру. Тобто ми бачимо, як аудиторія розширюється і нас це неймовірно тішить»

Компанії, що розвивають чайну культуру, розповідають у TEAHOUSE, сприймають не як конкурентів, а як партнерів, з якими варто співпрацювати для підвищення знань про чай. 

«Kyiv Tea Festival служить платформою для такої співпраці, особливо з невеликими компаніями, які ближчі до клієнтів. Нас робить унікальним саме те, що ми не відносимо себе до супервеликих компаній, які привозять і створюють тільки унітарний чай, так і не відносимо себе до маленьких компаній, які привозять максимум 20-30 кілограмів і продають їх у своїх чайних. Ми десь посередині й це наша унікальність», — зазначила співзасновниця TEAHOUSE.

Компанія прагне закохати людей у чай: щоб вони дізнавались більше, більше куштували. Тоді TeaHouse зможе збільшувати обʼєм імпорту чаю.

«Ось така прекрасна закономірність. Чим більше людей ми закохаємо в чай, тим більше чаю ми привозимо, і тим більше людей ми закохаємо в чай».

Наразі мета TEAHOUSE — збільшити об’ємну частку ринку саме вишуканих сортів чаю. Нині компанія має в асортименті понад 300 смаків чаїв і їхніх купажів.