Що робити підприємцю, якому потрібно розвивати компанію та ще й мотивувати команду в умовах невизначеності? Як не потрапити в пастку «єдиної правильної стратегії» і бути гнучким? Про це у своїй авторській колонці для AIN розповідає Андрій Миронюк, засновник MYRONIUK CONSULTING, викладач Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS).
Зараз стало модним із тривогою обговорювати невизначеність, придумувати та хизуватися різними термінами: VUCA, BANI, кольорові лебеді тощо. І все на вигляд настільки лячно, що вже навіть нереально зрозуміти, наскільки невизначеною є ця невизначеність, як жити далі та вести бізнес і чи має сенс якесь стратегування в такому житті?
Є хороша новина: якщо ви вже підприємець і справді любите стратегувати, то вас не налякати, адже:
А) Підприємництво — здатність досягати цілей в умовах невизначеності та недостатнього ресурсу.
Б) Стратегія — це про те, як впливати на те, що можемо, щоб почуватися краще з тим, чого передбачити та на що вплинути не можемо.
Робіть не правильно, робіть краще
Нас найбільше засмучує, коли ми вибудували чіткі очікування (цілі, стратегію, плани), а все відбувається геть не так, як запланували. Що більший розрив між нашою «правильною» картинкою світу та реальністю, тим важче. Як бути з цією прірвою, яка зростає щоразу, коли щось йде не за планом (часто по кілька разів на день)? Або змінити світ, або те, що йому не відповідає — наші очікування, стратегію та план.
Із першим складніше, тому давайте до другого, бо тут є хороша новина: у стратегуванні немає поняття «правильно». Є варіативність. І кожна опція має свої плюси та мінуси в певному контексті. При зміні контексту цей баланс переваг і недоліків змінюється. Тому замість того, щоб «натягувати сову на глобус» (намагатися притягнути реальність під «правильну стратегію»), краще змінювати мету, маршрут і план на оптимальні.
Почнімо з цілі: вона не повинна бути «єдиною правильною», а має бути гнучкою — такою, що є найоптимальнішою в новому контексті. І так, змінювати ціль — це не обов’язково про невдачу, часто це про ріст і нові можливості.
Наприклад, у вас був план вирости завдяки збільшенню кількості клієнтів по всій країні. Почалося повномасштабне вторгнення. Можна битися головою в бетон, намагаючись втримати та наростити клієнтську базу, щоб дійти до «правильної цілі, яку погодили всі топи». А можна вирости завдяки запуску та продажу нового продукту, заробляючи більше на наявних клієнтах, або ж виходу за кордон. Словом, не зациклюйтесь на правильній цілі, ставте кращу.
У цьому гарно допомагає регулярна синхронізація зі стратегічною командою та пошуки відповіді на питання: «А що тепер може бути важливішим для нас? Які нові можливості відкрилися? Як можна досягти більшого легше (швидше, дешевше)?».
Сценаріїв має бути декілька, щоб було з чого вибрати
Оскільки життя 100% піде не за вашим сценарієм, краще мати їх декілька. Тому сценарне планування — наше все. З хороших новин: все більше компаній це розуміють, адже кількість запитів на створення такого плану зростає, а значить український бізнес хоче менше тривог і більше варіантів дій.
Основна ідея в такому стратегуванні — перетворити невідомість у невизначеність. Тобто замість «Ми взагалі не знаємо, яким буде майбутнє і як же жити далі», треба «Ось такі можуть бути варіанти майбутнього, хоч ми і не знаємо зараз точно, який саме реалізується, але знаємо, що робити при кожному з них».
По-перше, так психічно легше і керівникові, і команді. По-друге, можна конструктивно готуватися до майбутнього замість того, щоб просто тривожитися. По-третє, є відчуття контролю та проактивності — ми передбачаємо майбутнє, готуємо своє місце в ньому, а не просто намагаємося реагувати на все погане, що раптово відбувається.
Здебільшого ми будуємо сценарні стратегії за такою логікою:
-
Визначаємо ключові фактори, які мають вплив на наш бізнес. Тут важливо зосередитися не на хайпових речах, а саме на тих, які істотно вплинуть чи вже впливають на вашу компанію. Навіть курс долара чи повномасштабне вторгнення вплинуло не на кожного.
-
Які тоді сценарії можуть розгорнутися для нас? Якими можуть бути нові контексти для нашої компанії та клієнтів?
-
Не лише загрози, а й можливості. Непередбачуваність — це не завжди погано. Під час зміни контексту, крім загроз, виникають і можливості. Як вам підготуватись, аби миттєво їх реалізувати?
-
Наші плани на всі випадки життя. Що саме ми будемо робити в кожному зі сценаріїв, щоб подолати загрози та використати можливості по-максимуму?
-
І головне — як ми знатимемо, який же сценарій реалізується? По яких ключових маркерах ми зрозуміємо, що пішов сценарій Б чи Ж?
Підсумовуючи цей пункт, наголошу на двох речах: а) кожен сценарій відкриває ті чи інші можливості, до яких треба бути готовими; б) все може піти геть по-іншому сценарію, але маючи кілька козирів у рукаві та розуміння, як це працює, вам точно буде легше адаптуватися.
Не хочете зламатися — гніться. І краще швидко
Проблема невизначеності не в тому, що світ змінився, а в тому, що в новому контексті ми намагаємося використати старі інструменти. На моїй практиці таке буває з кількох причин:
- Керівники думають, що пронесе і буде як раніше, треба перечекати. Як раніше вже не буде, буде по-іншому, але точно не так, як раніше;
- Люди просто не хочуть змінюватися. Але на щастя, місця тих, хто не адаптується, займають інші — ті, хто це робить гарно. Тут питання до лідерів: у чиїй команді ви хочете бути?
- Люди не встигають змінитися. Щодня світ рухається все швидше і вже ніколи не буде повільним. І це дійсно виклик — постійно нарощувати темп.
Що швидший темп, то частіше треба синхронізуватися. Ще років пʼять тому робити стратегічну сесію раз на рік вважалося мегакруто. Зараз уже роблять кожні пів року, а особливо швидкі індустрії на кшталт ІТ — щоквартально. Стартапи стратегують мало не щотижня. Чим коротший цикл планування, тим швидше встигнете зреагувати. Стратегічні статуси щотижня — вже норма, зустрічаю й частіші.
Помиляйтесь швидко й дешево. Новий контекст вимагає нових рішень, але ж як знати, що спрацює, а що ні? І де знайти аналітику під це? А чи може хтось гарантувати, що його ідея чи стратегія спрацює? Ні, ніде, не зможе. Єдину правильну відповідь дасть тест зі споживачем. І що швидше і дешевше ви це зробите, то більше шансів обігнати конкурентів, бо саме зараз вони точно щось уже тестують :)
Якщо думаєте, що не на часі, — зараз точно саме час. Є поширена пастка, яка називається «у нас же все добре, навіщо нам щось винаходити? Головне не зламати те, що їде». Ми постійно переоцінюємо швидкість змін і завжди трохи відстаємо. У нас не так давно був випадок, коли під час стратегування ми віднайшли класну нову ідею, тож подумали: треба знайти хоча б кілька стартапів, які вже користуються цим, дослідити і масштабувати першими.
Як виявилося після інтерв’ю кількох інноваторів (як ми собі думали), а потім і просто більшості клієнтів, уже всі давно цим користуються, це не нова ідея. Тому, щоб не бути в останньому вагоні, краще прийти на вокзал завчасно, а ще краще почати його будувати самому завчасно.
Є золоте правило: завжди інвестуйте щонайменше 10% відсотків енергії, часу та грошей на пошук нових рішень, навіть якщо ви переконані, що схопили Бога за бороду і грошей вистачить навіть онукам.
Більше точок зору — більше можливостей і шансів перемогти (або хоча б вижити). Це вкрай важливий пункт, бо коли ми говоримо про інновації, більшість думає лише в розрізі нового продукту і в перспективі чогось космічного з кількома роками розробки вартістю кількасот тисяч доларів. Насправді ж ефективні інновації найчастіше швидкі, прості й не супердорогі.
Але тут треба дивитися ширше на всю бізнес-модель, не лише на продукт чи сервіс. Нові клієнти, нові канали продажу, неочікувані рекламні ходи, незвична для категорії модель прибутку (щомісячна підписка на продукти, наприклад), партнерства тощо — це все можливості для інновацій.
Отже, невизначеність — це не ворог, а звичне середовище для кожного, хто бере на себе відповідальність за бізнес і команду. Головне постійно шукати нові шляхи, змінювати цілі та адаптувати стратегію під нові умови. А ще краще бути гнучким, постійно ставити під сумнів свої плани та знаходити нові рішення, не боячись експериментів і швидких змін.
Тому, як на мене, сенс у стратегуванні є завжди, але воно має бути адаптивним і проактивним. Показувати нові можливості, а не закриватись від них. Замість того, щоб намагатися побудувати «правильний» план, краще створювати варіативність і готовність до різних сценаріїв.
Так значно легше рухатися вперед, навіть коли все навколо змінюється щохвилини. А якщо гнутися до того, як зламатися, то буде і не так боляче, і не так стресово. Згодом ця навичка розвинеться, і від змін навіть можна почати отримувати задоволення.