12 листопада AIN та КАМА провели конференцію СТАРТ, низка засновників стартапів з України взяли участь у численних панельних дискусіях. Одна з таких панелей називалася: «Як запустити стартап і масштабувати його, коли все проти тебе». Спікерами стали співзасновниця Eventmate Вероніка Медяник, співзасновник eXtra Vision Владислав Калюжка, засновниця Spry Дарка Ажнюк, а модератором був — СЕО FORMA Федір Котяй.
Фаундери поділилися своїм досвідом створення стартапів, розповіли про виклики та перешкоди, з якими їм довелося зіткнутися, а також дали поради тим, хто хоче запустити свій перший стартап у такі непрості часи. AIN підбив підсумки дискусії та ділиться ключовими інсайтами.
Запуск стартапу часто починається з невизначеності та труднощів
Стартап — це американські гірки, стверджували учасники дискусії. На відміну від роботи зі стабільною зарплатою, графіком та пільгами, до якої багато хто звик, запуск нової компанії — повна невідомість.
- Засновник відповідає за все: за себе, команду, візію, продукт, продажі та маркетинг.
- Початковий період створення стартапу — найскладніший і найвідповідальніший.
«Це як велосипед, який горить. І ти їдеш на ньому кудись, не знаючи куди — але це весела поїздка», — сказала Вероніка Медяник, співзасновниця універсального застосунку для організації заходів та продажу квитків Eventmate.
- З іншого боку, створення власного стартапу — це можливість реалізувати будь-яку свою ідею.
«Ви просто робите те, що хочете», — каже Владислав Калюжка, співзасновник компанії eXtra Vision, яка використовує доповнену реальність у нейрохірургії.
Чи потрібно бути досвідченим стартапером, щоб запустити стартап?
Досвід важливий, але не обов’язковий. Головне — бажання вчитися і розвиватися. Можна бути успішним і без значного досвіду, якщо ти готовий адаптуватися.
«Усі досвідчені стартапери колись створювали свій перший стартап, не до кінця усвідомлюючи, що вони роблять», — додала Вероніка.
- Якщо вас надихає ідея — вчіться в процесі, звертайтеся за порадами та діліться досвідом з іншими стартаперами. Як підкреслили учасники дискусії, всі починали з нуля.
- Досвід роботи з продуктом стартапу корисний, перш за все, з погляду брендингу та іміджу. Він допомагає спілкуватися з клієнтами, краще розуміти потреби користувачів і розвивати продукт.
Однак у створенні стартапу такий досвід не дуже допоможе.
Партнерство чи самостійний запуск
Учасники дискусії також посперечалися про те, чи корисно мати партнера під час запуску стартапу, порівняно з самостійним запуском.
- Підтримка співзасновників дуже важлива для розподілу відповідальності, швидшого вирішення проблем та емоційної підтримки.
- Це надає підтримку та забезпечує багатогранний підхід. Однак дуже важливо знайти когось, хто доповнює ваші сильні сторони і компенсує слабкі.
Фокус стартапу: 100 % чи часткова зайнятість?
Молоді засновники стартапів зазвичай стикаються з викликом розподілу часу та зусиль. Чи варто стартаперу зосереджуватися виключно на своєму стартапі, чи можливо розглядати його як своєрідну часткову зайнятість?
- Коли стартап досягає серйозного рівня з чітким продуктом і зобов’язаннями, важливо повністю зосередитися на ньому.
- На ранніх стадіях, коли багато аспектів є невизначеними, можна паралельно працювати на іншій роботі, щоб забезпечити фінансову стабільність.
- Рання концентрація на стартапі без фундаменту може бути ризикованою.
Поговоріть зі своїми клієнтами: «Створюйте те, чого хочуть люди, а не те, чого хочете ви»
Одна з найпоширеніших помилок — створення продукту «для себе» без урахування потреб цільової аудиторії.
«Спочатку ми витрачали багато часу на розробку функцій, які, на нашу думку, були б цікавими, замість того, щоб запитати нашу цільову аудиторію, чого вона потребує», — поділилася Вероніка.
Проводьте регулярні опитування, аналізуйте відгуки та адаптуйте свої рішення до реальних потреб ринку.
Які етапи розвитку продукту проходять стартапи?
- Перш за все, засновник повинен принаймні спробувати створити мінімально життєздатний продукт (Minimum Viable Product).
- Не намагайтеся створити ідеальний продукт одразу. Зосередьтеся на основних функціях і швидкому запуску, щоб протестувати свої ідеї. А потім вдосконалюйте його на основі відгуків користувачів.
- Швидко тестуйте свої ідеї, виправляйте помилки та шукайте нові підходи. Чим швидше ви почнете діяти, тим більше у вас буде можливостей для масштабування.
- Проводьте маркетингові дослідження та перевіряйте свої гіпотези. Продукт, який не потрібен ринку, приречений на провал.
- Важливо з самого початку зосередитися на продажах і маркетингу. Рекламуйте свій продукт якнайкраще.
Джерела фінансування: гранти, інвестиції, особисті заощадження
Учасники дискусії також поділилися своїми думками щодо джерел фінансування своїх ідей. Шукайте можливості скрізь, де тільки можна: гранти, програми підтримки, бізнес-ангели тощо. Для початку молодий засновник стартапу може використовувати власні заощадження або підробіток, щоб не залежати від зовнішніх інвесторів.
«Успіх — це про максимізацію потоку ймовірностей. Ви повинні стукати всюди, і одного дня двері відчиняться десь», — додав модератор панелі Федір Котяй, генеральний директор FORMA, продуктового підрозділу Universe Group.
Локальний запуск або вихід на зовнішні ринки
Серед переваг локального запуску — можливість провести швидке тестування ідеї у знайомому середовищі. Водночас вихід на іноземний ринок може зменшити ризики, пов’язані з місцевими обмеженнями. Почніть з добре знайомого вам ринку, щоб швидко протестувати бізнес-модель. Однак, якщо ви плануєте довгострокове зростання, розгляньте можливість виходу на іноземні ринки одразу.
Де знайти мотивацію, щоб не зупинятися на досягнутому
Стартап — це подорож із перешкодами, які можуть відкрити нові можливості. Шукайте підтримки в команді, партнерах та клієнтах. Усі проблеми — це лише кроки до успіху.
Усі спікери зазначили, що їх мотивує можливість створювати щось значуще та змінювати життя на краще попри труднощі та виклики.
Цей матеріал був створений завдяки СТАРТ – великій конференції від AIN та KAMA про технології, бізнес і мистецтво, яка пройшла 12 листопада і стане щорічною. Подія відбулась, зокрема, завдяки першим партнерам події, серед яких Mazda, Genesis, Horizon Capital, Inzhur, Intellias, NetHunt, Sense Bank, OLX, за що AIN вдячний кожній з цих компаній.
Зображення в матеріалі: Нателла Бахаєва