Незабаром Новий рік, а значить – час роздавати подарунки, тобто назвати найкращі українські стартапи року в. нашій номінації «стартап року». У 2015 на українському ринку стартапів і венчурного інвестування багато чого сталося і змінилося. «Рік для галузі закінчився з найкращим результатом, але і найбільшою кількістю втрачених можливостей за останні 10 років», – так коротко охарактеризував 2015 рік CEO GrowthUP Group Денис Довгополий.
З одного боку, на IT-ринку неспокійно, у країні війна і трохи криза, багато інвесторів вичікують, обшуки-обшуки-обшуки. З іншого боку, давно ми не бачили стільки позитивних подій за рік: український стартап продали за рекордні $150 млн відомій компанії, кілька відомих проєктів домоглися успішних екзитів, на ринок увійшли такі великі інвестори, як ЄБРР і фонд Сороса.
Що особливо приємно, багато відомих проєктів помітно подорослішали: команда Petcube, яка кілька років тому мала тільки ідею і запал, тепер продає свої гаджети через Amazon і Best Buy, спалах для айфонів iBlazr став першим українським гаджетом, що потрапив на полиці магазинів Apple. Приводів для гордості за українські проєкти – більш ніж достатньо. Але хто ж особливо відзначився у 2015 році?
За підсумками року редакція AIN.UA підготувала черговий рейтинг найкращих українських стартапів, заснований на опитуванні провідних експертів галузі. Наш минулорічний рейтинг ви можете подивитися тут (як видно, чудова десятка сильно змінилася за рік).
Ми попросили експертів (як і раніше, це ангели, венчурні інвестори та підприємці) назвати п’ять або менше стартапів, які запам’яталися їм своїми досягненнями в році, що минає. Стартапи відзначали за фінансові результати – «стали нарешті себе годувати», успішні екзити, розвиток екосистеми, вихід на нові ринки, і навіть за «пухнастість» (нескладно здогадатися, хто мається на увазі).
Учасникам голосування пропонувалося назвати тільки проєкти з українською командою, яка почала роботу не раніше 2013 року. Кожен названий проект отримував по одному балу, а підсумковий рейтинг ми визначили, просто підрахувавши суму балів за кожним стартапом. Нижче, після списку переможців, подано повний перелік експертів, які проголосували, а також список усіх номінантів за алфавітним порядком.
1
Looksery – додаток для коригування фото і відео в реальному часі
Скажемо чесно: ми в редакції довго сперечалися, чи вносити до рейтингу ті стартапи, які як окремий проєкт уже не існують. Але вирішили, що продаж Looksery за $150 млн, безумовно, став головною подією 2015 року на стартап-ринку, і не включити його було б просто нераціонально. «Однозначний ньюсмейкер №1 2015 року, тут навіть пояснення не потрібні», – пише Наталя Березовська, Detonate Ventures.
Цей проект рвонув у розвитку дуже швидко: ми спілкувалися зі стартапом ще на IDCEE-2014, і тоді глобальні плани Looksery щодо завоювання світу звучали трохи фантастично. Але всього за рік команді вдалося швидко знайти клієнтів на західних ринках, ліцензуючи свою технологію обробки зображень і відео, тож Looksery почав генерувати небачені для українського стартапу $1 млн обороту на місяць.
Зараз Looksery як окремий проект не існує, застосунку вже давно немає в App Store, він став частиною проекту Snapchat Lenses. Але який ще український стартап може похвалитися тим, що за допомогою його технології сам Термінатор робить новорічні селфі?
Заснував компанію Віктор Шабуров, який раніше створив в Одесі компанію Handster і успішно продав її Opera Software. Шабуров працював віцепрезидентом Opera, але пішов з компанії заради участі в Looksery. Автором ідеї Looksery – обробки зображення в реальному часі – став винахідник Юрій Монастиршин.
2
Ecoisme – система домашнього енергоменеджменту
Стартап своєю глобальною метою ставить зберегти екологію в усьому світі, а заодно допомагає домогосподарствам економити за допомогою енергозбереження. Саме це глобальне бачення стимулювало деяких експертів назвати саме цей проект серед номінантів. Стартап регулярно потрапляє у всілякі рейтинги найкращих стартапів, цього року його відзначили на IForum.
Ecoisme – це система домашнього енергоменеджменту, яка підключається в електричному щитку до кабелю електроживлення і вимірює споживання електроенергії в будинку. Всі дані про енерговитрати вносять у докладну аналітику, яка допомагає відстежити надмірності і побачити можливості для економії.
«Крім важливого продукту, вони розвивають екосистему і привертають увагу до питань енергозбереження. Плюс – вони стали досить відомими, зокрема, і завдяки своєму відповідальному підходу до підготовки правильної презентації для міжнародних стартап-тусовок. Це, зокрема, формує імідж країни», – зазначив Макс Яковер, творець «Часопису», називаючи стартап серед номінантів. І справді – Ecoisme цього року з іншими відомими проєктами представляв Україну на Ukrainian Startups Roadshow у Лондоні, де українські проєкти вразили інвесторів.
А ще команда Ecoisme стала переможцем пітч-сесії Utility Day на конференції CeBIT-2015 у Ганновері та отримала приз від найбільшого європейського вендора в галузі енергозбереження RWE:
У 2014 році стартап підняв 80 000 євро від польського інкубатора Hubraum (проєкт Deutsche Telekom), а його команда переїхала до Кракова. Цього року команда стартапу отримала ангельські інвестиції від відомого бізнес-ангела Бастіана Годска, який став радником команди з питань стратегічного маркетингу.
3
Concepter – творці спалаху iBlazr та інших гаджетів
Команда Concepter вперше стала відомою, коли 2013 року провела суперуспішну кампанію на Kickstarter (на той час далеко не всі проєкти з України наважувалися запускатися на цій платформі). Відтоді Concepter виріс у міжнародний бізнес, спалахи iBlazr продаються в офіційних магазинах Apple, і їх активно копіюють китайські «ноунейми». «Я принаймні хоч чув про них, і навіть купував їхній продукт», – зазначив Віктор Шабуров, віддаючи проєкту свій голос.
Цього року у стартапу було багато новин. По-перше, команда запустила другу версію свого спалаху, яку вдячна публіка активно підтримала на Kickstarter: iBlazr 2 зібрала потрібні $70 000 всього за три дні, і теж потрапила на полиці магазинів Apple. Саме цей реліз відзначали деякі експерти, голосуючи за стартап. «Спалах вийшов у другій версії. І начебто, нічого складного – спалах на Bluetooth, але реалізація, ставлення і подача – ось що їх виділяє», – зазначив Петро Бондаревський, співзасновник Coppertino.
По-друге, команда анонсувала нові продукти, наприклад, «Fitbit для моніторингу часу» – тайм-трекер Soul, причому самі вони стверджують, що це перший пристрій такого роду. З його допомогою користувач може стежити за тим, скільки часу він проводить з близькими і друзями. Команда збирається показати його на CES (до речі, iBlazr регулярно бере участь у цій найбільшій світовій виставці споживчої електроніки).
Команда стартапу охоче ділиться знаннями з колегами по ринку. Concepter взявся за таку трудомістку справу, як організація виробництва в Китаї, і докладно розповідає про нюанси такого завдання.
4
Jeapie – сервіс доставки мобільних push-повідомлень
Угода між українським стартапом Jeapie і канадською компанією Mobify стала другим за значимістю екзитом на ринку після Looksery. Саме тому експерти й голосували за стартап. Точної суми покупки сторони не повідомили, сказавши лише, що це цифра із сімома нулями. Раніше в Jeapie інвестували фонд GrowthUP+ та інвесткомпанія Digital Future, для яких це перший екзит у портфелі.
Jeapie – це сервіс доставки мобільних push-повідомлень для компаній, які хочуть економити на SMS-розсилках. Стартап пропонує як прості рішення (конструктор застосунків для приймання сповіщень), так і складні – для просунутих клієнтів (“розумні» сповіщення з кросплатформенною доставкою, статистикою розсилок, сегментацією аудиторії тощо). Mobify, зі свого боку, займається рішеннями в галузі мобільного e-commerce у країнах Європи, Америки та Азії.
Засновники Jeapie Олександр Михайленко (СЕО) і Артем Шананін (СТО) переїдуть у Ванкувер, де розташовується головний офіс Mobify, і працюватимуть над інтеграцією своїх продуктів у платформу Mobify. Розробники та команда маркетингу залишиться в Україні. Усі поточні клієнти та партнери стартапу залишаться на повній підтримці, але компанія закриє реєстрацію нових користувачів. Великим клієнтам запропонують мігрувати на Mobifу – Jeapie як окремий сервіс розвивати більше не будуть.
5
Competera – онлайн-сервіс аналітики ціноутворення для e-commerce
Про Сompetera на українському ринку мало що відомо. Це ріал-тайм сервіс, який допомагає інтернет-торговцям щодня встановлювати ціни, що відповідають реаліям ринку. Стартап від самого початку орієнтований на ринок СНД із центром у Росії, де розташована більша частина клієнтів компанії. Її представництва на сьогодні є в Санкт-Петербурзі, Лондоні та Києві.
Якщо Сompetera коли-небудь і залучала інвестиції, публічно про них не оголошували. Одного разу на звітному заході спільноти бізнес-ангелів UAngel кофаундер Сompetera Олександр Галкін розповів про те, що стартапу неодноразово пропонували посівні гроші, однак на той час Competera вже заробляла і не потребувала сторонніх вливань.
Стартап рідко потрапляє в інформаційне поле українського IT-сегмента, проте кілька разів усе-таки «засвітився» на AIN.UA. Зокрема Competera стала володарем сертифіката від AllBiz на 1 млн рекламних переглядів у рамках конкурсу стартапів на минулорічному IDCEE та нагороди в номінації «Інноваційний сервіс для ритейлу» на E-Awards.
6
Delfast – сервіс доставки за годину на електробайках
Заповзятливий серійний підприємець Данило Тонкопій наприкінці 2014 року об’єднав дві гарячі теми – логістику та енергозбереження – в одну і отримав DelFast. Починали в Києві з 10 електровелосипедів різної потужності, а вже до квітня 2015 року підключив понад 70 клієнтів, серед яких такі великі інтернет-магазини, як F.ua, MOYO, kniga.biz.ua, Eda.ua та інші.
У лютому DelFast залучив $250 000 від російського фонду Imperious Group. На ці гроші Тонкопій докупив кілька десятків електробайків, розширивши автопарк, і запустив нові напрямки доставки по Києву. На сьогодні в автопарку DelFast 65 байків.
У травні Данило запустився в Польщі – вихід профінансував серійний підприємець Андрій Бичковський, який очолив польський офіс DelFast. «У Польщі все офігенно! Ми обслуговуємо pizzaportal.pl (польський підрозділ Delivery Hero) і Poczta Polska (найбільший поштовий оператор). У Варшаві зростання буде більш бурхливим, ніж у Києві», – розповів AIN.UA Данило.
У Києві, за його словами, бізнес зростає в середньому на 25% на місяць. Влітку київський підрозділ стартапу залучив в Україні ще кілька великих клієнтів – ПриватБанк і «Нову Пошту». Однак із «Розеткою» скооперуватися так і не вийшло.
У жовтні DelFast вирішив диверсифікувати бізнес і запустив «Uber для виклику кур’єра». Однойменний мобільний додаток дає змогу викликати кур’єра, щоб він протягом години доставив, скажімо, пиріжки вашій бабусі. Утім, на сьогоднішній день застосунок завантажили менше 1000 користувачів.
7
Kwambio – платформа для створення 3D-продуктів
Kwambio – це онлайн-платформа для дизайнерів і користувачів 3D-принтерів, на яку дизайнери можуть завантажувати свої 3D-проекти, а користувачі – змінювати їхній зовнішній вигляд на свій смак і роздруковувати на своїх пристроях. Заробляє проєкт 30%-вими відрахуваннями від вартості кожної проданої моделі.
Сервіс запустився в жовтні 2014 року українцями Володимиром Усовим і Дмитром Кривошеєм, і вже встиг потрапити в наш минулорічний рейтинг. Того ж року команда Kwambio, разом з Ecoisme і Looksery, стала одним із переможців конкурсу стартапів на IDCEE-2014. Онлайн-платформою також зацікавилася одеська компанія, назва якої не розголошується, і вклала в Kwambio $500 000.
Запустити сервіс у відкритий доступ планували до кінця 2014 року, проте реліз перенесли на літо 2015. За цей час Kwambio не сиділи склавши руки і у квітні представили новинку – робочий прототип 3D-принтера UNIQUE One. «Це за аналогією з Apple – у нас був свій iTunes, а тепер ми створили власний iPod», – сказала нам команда стартапу.
У червні Kwambio потрапили до числа учасників літньої програми знаменитого бостонського акселератора TechStars і отримали $650 000 на розвиток стартапу. Після повномасштабного запуску в серпні команда Kwambio переїхала в Нью-Йорк. Володимир Усов пояснив вибір бажанням бути ближче до своїх користувачів і партнерів. Команда стартапу побачила, що більшість дизайнерів, з якими вона працює, а також більшість клієнтів – з Нью-Йорка. 3D-принтер UNIQUE One все ще перебуває на стадії розробки.
Цього року Kwambio почала подобатися нашим експертам більше, оскільки з 8-10 місця в минулорічному рейтингу, піднялася на сьоме.
8
Preply – сервіс із пошуку локальних та онлайн-репетиторів
Стартапу вже понад чотири роки і до сьогоднішнього результату вони йшли методом проб і помилок. Український веб-сайт Preply був запущений у квітні 2013 року і став уже третім перетворенням стартапу. У липні 2013 співзасновник і CEO стартапу Кирило Бігай поділився з нашими читачами уроками, які команда винесла після двох років роботи над проектом. У 2015, після ще двох років, Preply перетворився із сервісу для вивчення англійської мови на більш масштабний проєкт, де користувач може знайти репетитора з 12 мов: від української та російської до китайської та арабської.
Preply – це інтернет-майданчик для пошуку репетиторів, який допомагає за кілька кліків знайти підходящого викладача або розмістити заявку про пошук фахівця з іноземних мов для хобі, шкільної програми і навіть бізнесу. На платформі можна вибрати репетитора не тільки з місцевих педагогів, а й онлайн-репетиторів з інших країн.
Тривалість навчання залежить від рівня, з яким прийшов учень. Але грубо кажучи, після 45 годин занять можна підвищити рівень знання іноземної мови з pre-intermediate до intermediate, а ще через 45 годин – піднятися до рівня upper-intermediate.
Влітку 2015 Preply пощастило потрапити в європейський підрозділ TechStars і отримати $120 000 інвестицій. На час акселерації команда переїхала в Берлін, а це, за їхніми словами, «відкриває доступ на всю Європу». За участь у програмі TechStars отримав 6%-ву частку в проєкті, плюс конвертовану позику на $100 000. Крім того, Preply оформили приблизно $100 000 сервісами компаній Amazon, PayPal, SendGrid. Саме факт потрапляння стартапу в знаменитий американський акселератор, швидше за все, вразив наших експертів, які віддали йому восьме місце.
9
SOC Prime – платформа кібербезпеки
Творці SOC Prime працюють у сфері, яка має колосальний потенціал і малий рівень конкуренції. Професіоналів, які займаються SIEM (управління інформаційною безпекою та управління подіями безпеки), дуже мало. SOC Prime стала першою компанією, яка побудувала платформу захисту підприємств від кіберзагроз.
Біля керма стоїть Андрій Безверхий, фахівець, який займається кібербезпекою вже понад шість років. У раді директорів також фахівці з Німеччини та Литви з більш ніж 15-річним стажем роботи в цій сфері, а також голова венчурного фонду Gravia.vc (інвестор SOC Prime) Леон Подобєдов і голова GrowthUP Group Денис Довгополий.
Незважаючи на те, що компанія заснована 2014 року, активну діяльність вона почала у квітні 2015-го. До кінця року до списку клієнтів компанії увійшли такі великі структури, як OTP Bank, StarLight media, «УкрСиббанк», «Воля», «Сбербанк Росії».
Надалі компанія планує розширення на європейські ринки. Зокрема, нещодавно SOC Prime анонсували запуск співпраці з нідерландською фірмою Рercertive Security.
10
Ugears – механічні 3D-пазли з дерева
Проєкт Ugears запустив технічний дизайнер Денис Охріменко в липні минулого року. Для запуску проекту вдалося підняти інвестиції від Геннадія Шестака, директора видавництва «Егмонт Україна».
Спочатку стартап називався Ukrainian Gears і планувався як вироби з картону, проте творець усвідомив, що задумані пазли вдасться зробити тільки з дерева, на це і потрібні були початкові інвестиції.
Але справжню популярність проекту принесла феєрична кампанія на Kickstarter. UGears поставили собі за мету зібрати $20 000 і вже за перший день кампанії зібрали $24 000. На момент написання статті, до кінця кампанії залишалося ще три дні, а сума на рахунку склала близько $310 000. Таким чином UGears перевершили поставлену мету в 15 разів.
Утім, засновники стартапу зізнаються, що краудфандингова кампанія від самого початку задумувалася не стільки як спосіб підняти кошти, скільки як елемент ефективного піару і напрацювання бази користувачів. І їм усе вдалося. Отже, механізми вже продаються в Польщі та Німеччині і планується запуск проекту в США.
Загальний список проєктів, які називала експертна рада:
- 2Event
- Ajax Systems
- Сardio4U
- CartFresh
- Competera
- Datawiz.io
- Delfast
- Dressboom
- Drone.UA
- Drotr
- Ecoisme
- Enable Talk
- Force Emotion
- Hashtago
- iBlazr
- Jeapie
- Kwambio
- LeadScanner
- LifeTracker
- Looksery
- Luciding
- Mobypay
- Ohhio
- Ontheio
- Petcube
- Petiole
- PolyITAN
- Poster
- Preply
- Prof.estate
- Prometheus
- Publicfast
- Pure
- Restream.io
- Serpstat (Продвигатор)
- Settle/AllSet
- Smart Atoms (LaMetrics)
- SOC Prime
- Tona
- Traqli/Newzmate
- Tripmydream
- Ugears
- Win Taxi
- Wishdates
- Wishround
Загальний список експертів, які проголосували:
- Ажнюк Ярослав, CEO Petcube
- Березовська Наталія, CEO Detonate Ventures
- Бондаревський Петро, співзасновник Coppertino
- Вітченко Олексій, Digital Future
- Гадомський Дмитро, адвокат у «Юскутум»
- Довгополий Денис, керуючий партнер GrowthUp Group
- Дубінська Євгенія, партнер BBG
- Дукач Семен, керуючий директор TechStars
- Кенігштейн Ілля, інвестор, партнер фонду Hybrid Capital
- Кологривов Ярослав, генеральний директор Наукового парку «Київська політехніка»
- <span data-sheets-value=”[null,2,”\u041a\u043e\u043b\u043e\u0434\u044e\u043a \u0410\u043d\u0434\u0440\u0435\u0439, \u043e\u0441\u043d\u043e\u0432\u0430\u0442\u0435\u043b\u044c Divan.TV, \u0443\u043f\u0440\u0430\u0432\u043b\u044f\u044e\u0449\u0438\u0439 \u043f\u0430\u0440\u0442\u043d\u0435\u0440 AVentures Capital”]” data-sheets-userformat=”[null,null,33283,[null,0],[null,2,11982760],null,null,null,null,null,null,null,0,null,null,null,null,null,1]”>Колодюк Андрій, засновник Divan.TV, керуючий партнер AVentures Capital
- Косован Олександр, керуючий партнер SMRK
- Криворчук Андрій, директор Chernovetskiy Investment Group
- Мазур Кирило, партнер Imperious Group
- Максимович Ярослав, засновник Banner.UA
- Оруджалієв Артур, керівник проекту AIN.UA
- Палієнко Микола, засновник Prom.ua
- Савін Микола, директор GrowthUP
- Семенов Ігор, партнер TA Venture
- Синицький Руслан, засновник і СЕО Jelastic
- Сисоєв Євген, керуючий партнер AVentures Capital, керуючий партнер
- Тігіпко Вікторія, керуючий директор TA Venture
- Чайка Юрій, співзасновник MonexY
- Шабуров Віктор, СЕО Looksery
- Шойфот Ігор, партнер Happy Farm
- Яковер Максим, засновник і СЕО «Часопис»
Редакція AIN.UA дякує членам експертної ради за участь у проєкті.