В Mate Academy — платформі для вивчення програмування — ставлять ціль не тільки навчити студентів, а й влаштувати їх на першу роботу в IT. Саме тому компанія обрала нетипову для ринку бізнес-модель: студенти оплачують програму вже після навчання — і тільки за умови, що знайшли роботу.
Співзасновник Mate academy Роман Апостол розповів журналісту AIN.UA, як до команди прийшла ідея сервісу, як розвивати подібну платформу в Україні і що у компанії в планах на майбутнє.
Поява ідеї
В 2014 році я підписав офер від Google і погодився на переїзд з Києва в Нью-Йорк працювати розробником. До відльоту залишалося два місяці, на хвилі зборів і розпродажу речей моя дружина Аня вирішила піти з роботи в аналітиці та повчитися на технічних курсах. Обраний нею курс пройшло 25 людей, роботу отримали п’ять. Аня сказала, що так бути не має і з цим потрібно щось робити.
Якщо на якихось курсах, в школі чи в університеті нам трапляється класний викладач ― все круто, всі задоволені. Але якщо викладач виявився не сильно хорошим, то організація, зазвичай, наврядчи щось з цим зробить — тому навчальні процеси не завжди якісні.
Ми думали про те, як заохотити освітні організації бути зацікавленими в результаті. Очевидне рішення ― зробити так, щоб вони отримували гроші тільки в разі успіху студентів. Так і з’явилась ідея Mate academy — людина платить тільки тоді, коли отримує пропозицію з роботи по тій спеціальності, на якій вона вчилась.
Ми вирішили навчати програмуванню, тому що, по-перше, я сам розробник і мені близька ця тема. По-друге, ми віримо, що це дуже важлива професія майбутнього. Адже програмісти за допомогою коду масштабовано вирішують проблеми людства.
Спочатку ми запустились в Україні — це був зрозумілий для нас ринок. Ми свідомо вирішили сконцентруватись на ньому, щоб нам було легше налагодити процеси.
В нас загорілися очі і ми почали розповідати про ідею нашим друзям інженерам та підприємцям. І мабуть всі порекомендували нам не витрачати на це час: «Зніміть рожеві окуляри, це — Україна. Ніхто вам платити не буде».
На якийсь момент я й сам задумався, чи це має сенс. Але мені пощастило — в мене наполеглива дружина. Також десь в той час мені в руки потрапила книга поведінкового економіста Дена Аріелі, і я зрозумів — ця модель просто має запрацювати.
Розробка MVP
Настав час розробки прототипу. На цьому етапі в багатьох розробників була б спокуса почати створювати складну технологічну платформу, з десятками тисяч рядків коду, яка б об’єднувала студентів, менторів, компанії-роботодавців і так далі.
Але в нас був інший план. До цього я був одним із співзасновників та СТО стартапу Preply.com, який проходив акселераційну програму в бізнес-акселераторі EastLabs. І цей підприємницький досвід допоміг правильно підійти до розробки прототипу.
Я порекомендував дружині взагалі не писати код. Просто взяти одного студента, вивчити його своїми силами та побачити, чи зможемо ми бути йому корисними і чи буде він сплачувати за моделлю післяплати.
Аня так і вчинила. Вона взяла знайшла знайомого, якого самостійно навчала протягом п’ятьох місяців тестуванню та англійській. А потім допомогла йому з резюме та пошуком роботи. І все це — дистанційно з Нью-Йорку, використовуючи Skype.
Через 5 місяців, весною 2015 року, перший студент Mate academy був успішно працевлаштований. Більше того, він був шалено вдячним і педантично сплачував нам відсоток від свого доходу.
Це був поворотний момент в історії проекту. Далі ми вже придумали назву і зробили якийсь простий сайт. Спочатку ці речі були не найвищої якості, але як кажуть в стартап світі move fast, fail fast.
Першою назвою була EasyStart IT — мовляв, ми можемо допомогти розпочати людям кар’єру в ІТ, і це буде легко. Через якийсь час ми зрозуміли, що це зовсім не легко, і EasyStart IT ― не зовсім правильна назва. З часом ми змінили назву на Mate academy. Вона повністю відповідає нашій ролі — бути другом і показувати напрямок, у якому треба рухатись. Ми не говоримо, що буде легко — тому що насправді буде складно.
Після першого випускника ми стали домовлятися з нашими друзями технарями в Києві вчити людей. І модель працювала. Навчальні групи стартували одна за одною — це були курси з QA, Front-end, Java.
Аня ж в цей час далі дистанційно будувала окрему команду, яка займалася підтягуванням англійської кандидатів, їх soft skills та працевлаштуванням. Студенти вчилися і влаштовувалися на роботу з близьким до 100% результатом. А головне, вони були шалено вдячні, тому що розуміли, що без нас цього б точно не зробили. Модель працює!
Проект розвивався на власні кошти: в перші два роки ми інвестували більше $20 000 наших заощаджень. В такому режимі ми працювали три роки, до 2018-го. За цей час Mate Academy випустила близько 100 студентів, 90% з яких одразу знайшли роботу.
Саме після випуску приблизно 100 людей ми зрозуміли декілька речей. А саме:
- Людям це потрібно;
- Ми можемо ефективно вчити людей;
- Нам будуть платити.
Отже, ми вирішили зайнятись проектом фултайм. Я пішов з Google, ми з Анею повернулись до Києва і почали розвивати Mate academy усіма силами.
Навчання спочатку, гроші — потім
З першого дня ми вирішили, що оплата за навчання відбуватиметься після того, як наші студенти знайдуть роботу. Це посадило нас зі студентами в «один човен». Ми успішні, лише якщо успішні вони. Якщо ж ми робимо щось не так — студенти не влаштовуються і ми просто втрачаємо власні кошти. Між двома опціями втрачати власні гроші або робити супер якісний продукт ми інтуїтивно схилялися до другої. Це і стало ДНК компанії.
Найпростіше, що можна зробити зараз в навчанні ― це взяти класного викладача, поставити його перед аудиторією 30-50 людей і дати йому розповідати правильні речі. Але так не працює — люди вчаться роблячи речі, а не слухаючи про них. І саме залежність від результату змушує нас бачити помилки, оперативно реагувати на них і робити навчання в Mate academy ефективними.
Зі студентами ми підписуємо договір, в якому прописано: ми навчаємо безкоштовно, а після працевлаштування вони платять відсоток від зарплати. Спочатку ми брали 10% щомісяця протягом 3 років. Потім ми змінили модель — 17% щомісяця протягом двох. В підсумку це дуже схожі цифри, але це рішення дозволило нам швидше реінвестувати дохід в нових студентів.
Розвиток курсів
Перші три роки ми активно розвивали формат вечірнього офлайну. В нас був офіс біля станції метро Льва Толстого, де проходило навчання. Коли я та Аня переїхали в Київ і до нас приєднався третій партнер Макс Лисак, ми зрозуміли, що офлайн — це не те, чим ми хочемо займатися.
Ми бачимо своєю місією забрати всі бар’єри, які стоять в людей в напрямку до якісної освіти і крутої роботи. І в офлайні це неможливо. Ми знаємо що таланти є скрізь — в Маріуполі, Теребовлі чи Горішніх Плавнях — а можливості ні. І онлайн тут змінює все.
Люди можуть вчитися з комфорту свого дивану, єдине що їм потрібно — інтернет, нестримне бажання розвиватися та готовність переїхати до великого міста після навчання на роботу (більшість вакансій і далі сконцентровані у 5-6 найбільших ІТ-центрах).
Наступною нашою зміною став графік навчання. Ми прийняли рішення навчати студентів виключно в режимі повного навчального дня. На наш погляд, ринку потрібні не «джуни», а мідл і синьйор-розробники. І якщо ми хочемо стати справді крутою компанією — ми маємо навчитися випускати спеціалістів, які максимально наближені до рівня мідл.
Але щоб готувати «мідлів», треба писати багато коду. Тому фултайм став необхідністю. Ми зрозуміли, що тільки режим навчання повного дня дасть студентам потрібні знання і навантаження. І результати кажуть самі за себе: середня пропозиція зарплати нашого фултайм-випускника становить $900 на місяць.
Але тут є інший виклик: наша програма триває чотири місяці, і не у всіх є можливість приділяти стільки часу освіті не працюючи. Тому ми плануємо видавати стипендії, щоб і далі руйнувати бар’єри, які існують перед талановитими людьми. В режимі експерименту кілька стипендій ми вже виділили.
Станом на сьогодні ми працевлаштували більше 200 людей. Рекордна зарплата для випускників повного дня — $1600. І так, це перша робота.
Навчальний процес
Протягом дня студенти приділяють 20% часу теорії і 80% — практиці. Починають день з вивчення нових концепцій і відразу закріплюють їх на практиці виконуючи практичні завдання. В кінці дня відбувається ретроспектива, коли студенти закривають незрозумілі для себе питання. Загалом розмір набору/групи становить близько 30 людей. Ми ділимо його на маленькі підгрупи, основна комунікація відбувається в них.
Окрім тренерів в навчальний процес залучені асистенти. Вони доступні в чатах, де допомагають студентам протягом дня. Асистенти — наші топ-випускники, яких ми взяли на роботу розробниками. Половину дня вони займаються розвитком нашого продукту, а іншу — спілкуються зі студентами та відповідають на питання. Вони також роблять код-рев՛ю, проводять ретроспективи в групках із 8-10 людей.
Перевагою навчання в Mate academy є можливість не застрягати над проблемами та питаннями на день-два. Асистенти і тренери завжди доступні і можуть вирішити незрозуміле питання за 5-10 хвилин, а не 5-10 годин, як це буває при самостійному навчанні. Завдяки такій швидкості студенти встигають вивчати значно більше.
Ще одна важлива річ, яку ми впроваджуємо — робота над реальними проектами ще під час їх навчання. Ми знаходимо замовників з потребою технологічного рішення, і наші студенти під наглядом тренерів та асистентів реалізують ці рішення. На даному етапі це для замовників безкоштовно, єдина вимога — надати зворотній зв’язок та забезпечити запуск проекту, якщо результат відповідає запиту. Зараз, наприклад, в роботі однієї з груп портал для американського дитсадка.
Робота над реальними проектами це класична win-win ситуація. Студентам потрібен практичний досвід, який вони можуть показати на співбесіді, а компаніям важливо побачити людину в роботі. Адже зразок роботи людини ― це найкращий індикатор її майбутньої успішності.
Крім навчання, ми допомагаємо знайти першу роботу в IT. Це включає допомогу в сорсингу вакансій, складанні резюме, написанні мотиваційного листа. Багато класних компаній самі приходять до нас за спеціалістами. І все частіше — це неопубліковані вакансії; на них претендують лише випускники Mate academy. Ми отримували такі запити та закривали вакансії для Genesis, Invisible CRM, Paymentwall та інших компаніях.
Однак процеси навчання значно важливіші, ніж допомога з працевлаштуванням. Якщо навчання влаштовано правильно, то на виході ми отримуємо людей, які йдуть на співбесіди і отримують «офери» з першої спроби. І всі ці відносини з роботодавцями, партнерські домовленості стають неважливими. Якщо людина класно мислить і працює ― робота буде.
Інвестиції і плани на майбутнє
За чотири роки існування ми знайшли модель, яка ефективна та масштабується. Ми зрозуміли, що можемо змінити життя тисяч і десятків тисяч людей в перспективі кількох років. В нас є знання, досвід і класна команда. Залишався ще один невід’ємний інгредієнт швидкого росту — капітал.
Ми шукали стратегічно класних інвесторів, які можуть допомогти не тільки грошима, а й експертизою. З компанією Genesis ми вже були знайомі, в ході фандрейзингу нас познайомили з Вікторією Тігіпко з TA Ventures та засновником Intellias Михайлом Пузраковим. Ми зустрілись у вівторок, а вже в п’ятницю рішення було прийняте. Так ми залучили $580 000.
Гроші інвестуємо у два напрямки — розвиток навчальних курсів та збільшення кількості наборів. Ми плануємо відкрити курси з програмування Python, Data Science, PHP, С#.
Зараз в нас працює 25 людей, з них 13 — це парт-тайм. Думаю, до кінця року ми збільшимо штат удвічі. Крім того, в нас амбітні плани зі збільшення кількості студентів. В 2020-му ми хочемо випускати в Україні 2000-3000 працевлаштованих людей на рік. Ринок загалом росте на 20 000 – 30 000 — ми впевнені, що можемо зайняти таку частку. В перспективі 3-4 років наша ціль в Україні — це 5000 працевлаштованих людей на рік.
Поки що в нас немає цілі виходити на прибутковість, ми хочемо допомогти більшій кількості людей. Ринок гігантський: той ж КПІ приймає 5000 студентів на рік. Я не бачу причини, чому ми повинні бути меншими за них.
Крім того, є багато інших ринків, де теж є велика нестача різного роду спеціалістів. Тому ми будемо досить довго реінвестовувати те, що ми заробляємо.
В 2020 році ми плануємо виходити на нові ринки; дивимось на країни, де є велика потреба в інженерах і дорога або не дуже якісна освіта. Наша мета — в 2022 році готувати тисячі інженерів в Україні та англомовних країнах — наприклад, Великобританії та Індії.
Є одна теза в яку ми віримо в Mate academy. Інженери своїми рішенням забирають просту роботу в людей та віддають її машинам. А люди водночас мають змогу працювати над більш важливими та цікавими речами. Відповідно, чим більше інженерів — тим більший добробут країни та планети в цілому.