Житель Києва Антон Осипа влітку 2019 року купив смарт-телевізор Samsung. Користувався ним півроку, але на початку лютого 2020 року побачив на екрані напис про те, що телевізор у цьому регіоні працює з обмеженнями. З тим, що телевізор заблоковано, зіткнулося й багато інших користувачів в Україні, а також у Молдові, Білорусі та РФ. Редакція AIN.UA розповідає, що сталося.
Чому телевізор заблоковано
Влітку 2019 року Антон підбирав собі смарт-телевізор. Порівняв ціни на Hotline і зупинився на інтернет-магазині DiDi. Там ціна на модель Samsung QE55Q9FNA відрізнялася від ціни в магазинах, які продають їх від офіційних дистриб’юторів, майже вдвічі: близько 36 000 проти 66 000 грн.
Як покупець розповів редакції AIN.UA, його підкупила ціна на пристрій, а також якість: європейські моделі цього ж телевізора за відгуками були кращими за моделі від офіційного дистриб’ютора, які на той момент збирали в РФ.
«Я купив телевізор угорської збірки, ґрунтуючись, звісно, на ціні та якості. Але факт того, що Samsung продає в Україні російську збірку, мене теж обурював і вплинув на вибір», – розповідає він.
Антон купив телевізор у червні 2019 року. До речі, в серпні 2019 року компанія офіційно заявила, що переходить на постачання телевізорів з країн Європи та Азії, зокрема, з Угорщини.
Продавець привіз Антону пристрій в оригінальному пакуванні, і користувач налаштовував його з нуля (і зазначає, що в цьому випадку не можна сказати, що телевізором уже користувалися в іншому регіоні).
Телевізор працював нормально. Але на початку лютого 2020 року Антон спробував його увімкнути і побачив напис This TV is not fully functioning in this region (Не всі функції цього ТБ працюють у цьому регіоні). Пристрій усе ще вмикався, на ньому можна було подивитися, приміром, фільм із флешки або з телефона, але не можна було використовувати смарт-функції, увімкнути на ньому YouTube, Netflix тощо. Телевізор був заблокований. Ситуацію Антон описав у Facebook.
Чому це сталося
Антон не єдиний зіткнувся з такою проблемою. Подібні випадки описують багато покупців, зокрема з інших країн: Білорусі, Молдови, РФ. В офіційній Facebook-групі «Samsung Україна», під постами компанії користувачі діляться розповідями про блокування пристроїв.
Російський офіс компанії вже випустив роз’яснення: блокування пов’язане з тим, що пристрої призначені не для того регіону, в якому їх купили і використовують:
«Блокування торкнулося функцій пристроїв, які були зроблені для використання на території інших держав або регіонів. Заблоковані функції не могли бути доступні на таких пристроях без проведення маніпуляцій зі зміни встановлених заводських налаштувань (наприклад, розблокуванням або перепрошивкою)».
Подібні відповіді отримують і українські користувачі від модераторів Facebook-акаунта компанії. У коментарях представники компанії вказують, що телевізори, не вироблені для України, не мають коду UA в назві і можуть працювати некоректно.
Користувачі тим часом діляться порадами про те, як розблокувати телевізор. Це можна зробити за допомогою пультів із голосовим управлінням, налаштувати підключення через VPN, зміною регіону в налаштуваннях тощо.
Редакція AIN.UA надіслала запит в український офіс Samsung, але на момент публікації не отримала відповіді.
Чому відбуваються такі блокування
У дискусіях на цю тему можна почути думку, що телевізори ввезені нелегально, тому й блокуються. Але тут є нюанс. Якщо користувач купив пристрій не від офіційного дистриб’ютора, але при цьому офіційно завезений і розмитнений в Україні – така техніка, строго кажучи, не вважається нелегальною. Тому користувач може отримувати повідомлення, що телевізор заблоковано.
В Україні не заборонений прямо принцип паралельного імпорту. Це – імпорт товарів із нанесеним на них товарним знаком без отримання обов’язкової згоди правовласника. Такий імпорт може йти «паралельно» і незалежно від імпорту товару правовласником, і без дозволу правовласника в Україні. Для офіційних імпортерів вигідніше обмеження паралельного імпорту: тоді користувачі купуватимуть техніку тільки в магазинах, які працюють з офіційними постачальниками.
Існує практика, коли правовласники можуть блокувати на українській митниці товар, який ввозять неофіційні постачальники. Часом доходить до абсурду, коли на митниці блокують посилку з кросівками, які користувач купив в Asos.
Законодавчу невизначеність у цьому питанні вже не раз обговорювали експерти ринку електронної торгівлі, до парламенту вносили законопроєкти, які дозволяють паралельний імпорт, але їх не ухвалили (ми писали про це раніше).
«Не розумію, чому це все має вирішуватися за рахунок покупця. Моя позиція в тому, що я, як покупець, не повинен досліджувати, як товар потрапляє в країну. Для цього є держоргани», – каже Антон.
Він збирається відстоювати свої права, і звернувся до асоціації «Споживча довіра».