Редакція AIN.UA запустила подкаст «Бізнес у кризу», де ми говоримо з українськими підприємцями про те, як вони справляються зі скрутою навколо.
Герой нового епізоду — Тарас Потічний, country-менеджер Bolt в Україні. З Тарасом ми поговорили про те, як переживав карантин сервіс пасажирських перевезень Bolt і чому не варто говорити про надприбутки цих компаній у карантинний період. А ще Тарас анонсував вихід в Україну Bolt Food — сервісу доставки їжі, а також повноцінний запуск сервісу оренди самокатів.
Також прослухати епізод можна на платформах Apple Подкасти, Anchor, Spotify, Overcast. Нижче — текстова версія.
Партнери подкасту «Бізнес у кризу» — міжнародний технологічний холдинг TECHIIA, а також найбільший телекомунікаційний оператор країни «Київстар».
Як себе почуває Bolt глобально і в Україні?
Глобально, звичайно, в компанії був складний період, як і у всього світу. Десь ми повністю закрились через настанови місцевої влади, десь ми намагались знаходити якісь можливості, працювали з доставкою, запускали доставку їжі, доставку з магазинів і так далі. Були країни, які значно пізніше увійшли в період карантину, як то африканські країни, де ми досить сильно представлені. Але потім там жорстко все закрили, відбулось різке було падіння. А було як в країнах Східної Європи, у тому числі в Україні, коли все відбувалось поступово, і спад був довготривалим: дно трапилось десь через місяців півтора — мається на увазі найнижчі бізнес-показники. І з того часу почалось поступове повернення, і ми зараз десь на півдорозі передкарантинного результату.
Глобально компанія не скорочувала людей, жодного працівника через карантин ми не звільнили, ми цим дуже пишаємось і вважаємо, що знайшли ефективне використання команди. Навіть якщо ти не звільняєш працівників, вони мають менше роботи, нам вдалось знайти і правильно направити їх функції в нові бізнес-процеси.
Вартість зарплатного фонду довелось зменшити: в середньому на 20% зарплати були скорочені десь майже на два місяці. Зараз усе повернули.
Скільки у вас працівників в Україні?
В Україні до сотні, але ми зараз активно набираємо співробітників для нових бізнесів. Ми плануємо запуск електросамокатів, оскільки дещо притормозили через карантин.
Наче план був там ледь не в квітні запускати його в центрі Києва…
Такий план був, але на якийсь термін ми перенесли, бо не зовсім розуміли, коли і як ми вийдемо з цієї ситуації. Зараз ми уже майже на фінішній прямій.
Розкажи деталі.
Поки самокати будуть лише у Києві. Поставимо декілька сотень самокатів, про тисячі мова поки не йде. Ми ще поки не знаємо, як бізнес себе покаже, оскільки подібне у Києві ще ніхто не запускав.
Якщо не буде ніяких перепон, уже влітку ми побачимо самокати на вулицях міста. Будуть обмеження по районам, звісно, але це не лише умовний Хрещатик: покриття зробимо досить широким.
Чого очікуєте від цього сервісу? Є якісь KPI чи сподівання?
Ми дуже велику ставку робимо на цей бізнес, але не можу сказати, що це те, на чому можна заробляти багато коштів. Тому, ймовірно, він і не став суперприбутковим для міжнародних великих гравців, які нещодавно скоротили ледь не наполовину штату, скоротили покриття, капіталізація впала.
Нам легше, оскільки для нас це не основний бізнес: ми можемо його утримувати навіть там на мінімальній або нульовій межі досить довгий період, розуміючи, що.
Ви популяризуєте бренд, розвиваєте загалом екосистему, тому що у вас декілька варіантів перевезень. Да, виглядає цікаво і я сподіваюсь, що скоро будуть запущені самокати. Інколи, коли мені потрібно з Майдану пройти на Льва Толстого, особливо літом, це 25 хв пішки по жарі, а на самокаті це 3 хв доїхав, комфортно…
Ще й провітрився!
Розкажи про Bolt Food. Ви отримали 100 млн євро і витратите їх, у тому числі, на запуск сервісу доставки їжі у нових регіонах. Я так розумію, одним з таких регіонів стане Україна.
Справді, ми плануємо запуск доставки їжі в Україні, ми наймаємо команду, провели десятки чи може вже сотні перемовин з ресторанами, готуємось до набору кур’єрів.
Я думаю, що в рамках місяця, якщо не буде якихось перепон, ми оголосимо дату запуску. Щодо взагалі доставки їжі, карантин нас значно підштовхнув до цього бізнесу. Ми його й так мали в плані розвитку, але ця експансія сталась набагато швидшою і більш значущою.
Звісно, запуск такого роду діяльності потребує значних інвестицій, тому так, справді, ми витратимо частину наших інвестицій на запуск і експансію. Хоча ми десятки країн запустили за неймовірно короткі терміни і без цих коштів, але, щоб далі розвиватись потрібні інвестиції.
Це поки буде Київ чи інші міста України теж?
Думаю, що це будуть міста, де Bolt уже присутній.
Ви сильно зраділи, коли Uber Eats пішов? А ще й в Menu Group заявили, що закривають Menu.ua і йдуть з України. Ви, напевно, відкрили шампанське від таких новин.
Знаєш, якби про це не написали, ніхто б і не помітив. Це справді гравці, які були на ринку, які щось там робили, але їх сумарна доля, за нашою оцінкою, була настільки незначною, що вона не вартує пляшки шампанського.
Проте ринок дуже конкурентний, ринок, який розвивається разом зі споживачем, адже тут основна задача не переманити від конкурента, а навчити людей споживати їжу з доставки. Ми їмо, як мінімум, два-три рази в день, а з них в середньому з доставки людина по України їсть менше 10%. Відповідно, перейти оцю межу споживацької звички досить складно і це основна задача, яка стоїть.
Говорив з власником ресторану, він жалівся на великі відсотки служб доставки. Як будете працювати з ресторанами/кафе, аби залучити собі лояльного партнера?
Деякі кажуть, що виживає сильніший, але це неправильна інтерпретація слів класика. Виживає той, хто вміє адаптуватись. І справді, є багато рестораторів, які не мають достатньої маржі, щоби дозволити собі сервіс доставки. Тому наша першою метою буде праця з тими ресторанами, які мають достатній запас цієї ефективності у фуд-кості, щоб дозволити собі службу доставки. Звичайно, вона не може бути безкоштовною, вона вартує якихось відсотків.
Розкажи, як на карантині почував себе основний бізнес Bolt в Україні — пасажирські перевезення?
На прикладі Києва можу розповісти поступово як це відбувалось. Перше падіння почалось буквально за день перед оголошенням карантину, коли вже почали закриватись офіси, коли основна маса людей не їздила в ресторани і так далі. І що відбулось: умовно — було 1000 водіїв і 5000 замовлень. Після звільнень, скорочень і т.д. якась частина людей подались у водії. Як наслідок — 2000 водіїв у той час, як замовлень — 200. Замовлень стало дуже мало, водіям було складно. І вони або поїхали з Києва або пішли працювати в інше місце.
А потім, коли держава почала послаблювати карантин, все змінилось: люди почали масово їхати у офіс, до стоматолога, у справах і попит різко пішов вверх, тоді як водіїв уже не вистачало, пішли коефіцієнти. А потім знову усе навпаки. Одним словом, було складно, наші задачі від тижня до тижня постійно змінювались.
Я, незважаючи на те, що відкрили метро, боюсь ще туди йти: людне місце, ситуація у країні складна. Краще на власному авто або на таксі. І усі мої друзі так само. Чому ж тоді у вас проблеми з попитом?
Ні, це факти, які один від одного не залежать. Люди справді часто обирають таксі, в тому числі через те, що ми там інвестували в окрему категорію ізольовану, але проблема в іншому. Дуже багато людей досі вдома сидить. Неймовірна кількість офісів, колег з якими я спілкуюсь з інших компаній, вони до кінця року прийняли рішення не їздити на роботу. Тобто левова частка людей все ще в принципі нікуди не їде і немає між чим вибрати, вони сидять вдома і у кращому випадку раз на тиждень виїжджають на літню терасу ресторану.
А взагалі, на твою думку, те, що досі закриті ресторани, немає кінотеатрів, концертів, наскільки велику частку поїздок в таксі це забрало? І мені цікаво, можливо у вас є статистика чи люди після 11 вечора кудись їздять?
Змінився паттерн поведінки клієнта під час карантину. Якщо раніше була неймовірна денна сезонність, зранку і ввечері найбільше замовлень, протягом карантину це майже пряма лінія. Їздили тільки за дуже неймовірними справами, офісні піки повністю зрізані. Нічні піки в принципі були відсутні. Наприклад, п’ятниця вечір — чи не найбільша кількість концентрації замовлень, її немає досі.
Після карантину ті, хто були у вас водіями, залишаться, побачивши, що можна заробляти у вас?
Середній час, який водій проводить з платформою — 6-9 місяців. Думаю, після карантину нічого не зміниться.
Як ви оцінюєте свою позицію на ринку?
Базуючись на наших думках, ми вважаємо, що компанія Bolt, принаймні в 3-ох містах, в яких працює, займає перше місце за кількістю замовлень на місяць. У тому числі в Києві.
Розкажи про ваш соціальний внесок, ви возили медиків?
Це ініціатива локальна. Ми зробили це неймовірно швидко, коли побачили цю необхідність після закриття громадського транспорту. І за кілька днів, мало не за вихідні, ми знайшли вихід, як це зробити. Це був непростий шлях, доводилось сильно пушити державні органи: як то каже Максим Бахматов, дуже багато імпотенції в державних органах влади і в них немає інструментів допомогти.
В результаті ми через сторонні приватні сервіси знаходили контакти лікарів, яким надсилали повідомлення з промокодами. Ми інвестували більше 20 млн грн власних коштів, до ініціативи підключилось чимало інших бізнесів.
Які результати по Bolt з перепонкою між водієм і пасажиром – Isolated?
Ми перейняли досвід тих країн, які подолали або майже подолали вірус, побачили, що автівки з перегородками будуть користуватись попитом ще дуже довго. І якщо взяти статистику міст, то від 20% до 50% поїздок зроблені з цією категорією.
Ми також витрачали чимало коштів на засоби заходу, особливо коли все продавалось з величезною націнкою. Цікавий факт, що у певний період був антисептик, але не вистачало баночок для нього! Нам виробники пропонували 200-літрові бочки, але розлити їх не було у що. Цікавих історій вистачало.
Як думаєш, ваш бізнес повернеться до докарантинних показників, чи будуть зміни, які стали незворотними?
Є незворотні зміни, звісно, багато речей не будуть такими, як були раніше. Але якщо говорити про бізнес Bolt, я впевнений, що запусками нових проектів, які трапляться найближчим часом, ми за місяць-два повернемось до докарантинного періоду. У нас запланований ріст до кінця року. Головне, щоб не сталось нічого схожого, що називають другою хвилею.