Як дізнався АIN.UA з власних джерел на ринку, іспанський єдиноріг Glovo готується купити українську службу доставки їжі Zakaz.ua. UPD: Через кілька годин після виходу матеріалу ми його доповнили.
- Йдеться про повний викуп бізнесу Zakaz.ua компанією Glovo.
- За даними AIN.UA, сума угоди становить від $60 млн до $80 млн.
- Сторони готувалися до угоди протягом декількох місяців. Вперше редакція AIN.UA дізналася про потенційні переговори влітку 2021 року, але подробиць тоді не було. У Zakaz.ua на питання редакції AIN.UA тоді повідомили, що в першу чергу розглядають можливість залучення інвестицій. Судячи з усього, пропозиція Glovo здавалася більш привабливою.
За скільки купують
Сторони не коментують угоду.
Як вважала редакція AIN.UA, в 2020 році виручка компанії Zakaz.ua склала $85 млн, план на 2021 рік — $128 млн, за даними двох джерел AIN.UA, такі компанії купують за ціною 0,5-1 виручки. В Україні через особливості ринку частіше діє перший варіант — 0,5 виручки. Також такі компанії купують за принципом розрахунку виручки «один конкретний місяць *12». Виходячи з цього, а також факту про те, що компанія продовжує зростати на десятки відсотків щорічно, оцінка Zakaz.ua може становити від $60 млн до $80 млн.
Інший інтерв’юер AIN.UA зізнається, що ціновий діапазон нижче — від $50 млн до $70 млн.
Цікаво, що в 2020 році Zakaz.ua залучила €5 млн інвестицій. Тоді про оцінку компанії не повідомлялося, але, як нам вдалося з’ясувати зараз, оцінка Zakaz.ua на той момент становила $40 млн.
Чому продають
Зараз сторони не коментують деталі угоди і її причини. Редактор AIN.UA зібрав кілька думок від близьких до угоди людей, і пояснює причину такого рішення.
Незважаючи на швидке зростання, Zakaz.ua все ще є бізнесом, який вимагає додаткових інвестицій. За даними TechCrunch, компанія офіційно залучила близько $9 млн, але основний акціонер — фонд CIG — вказує на те, що за останні кілька років він інвестував в компанію майже $15 млн. Саме це пов’язано з постійним додатковим фінансуванням проєкту. Для CIG, який зараз активно інвестує в стартапи за кордоном, це не найзручніший проєкт і успішним виходом з нього є можливість отримувати кошти і вкладати їх в інші проєкти.
Крім того, існує думка, що частина платежів CIG отримає не готівкою, а акціями Glovo. Вони стрімко дорожчають і через кілька років фонд зможе заробити відмінні гроші, продавши їх.
Навіщо купують
Для Glovo покупка Zakaz.ua — відмінний шанс швидко зміцнити і масштабувати свій бізнес. Компанія розвиває доставку по Україні, а також почала відкривати dark stores. Зараз Glovo займає лідируючі позиції з доставки з ресторанів, в той час як Zakaz.ua, за власними запевненнями, лідером на ринку доставки з супермаркетів. Угода допоможе Glovo акумулювати всі сильні сторони в рамках одного бренду.
Що це означає: відкриття dark stores — це довго і дорого. Угода дозволить Glovo швидко отримати компанію, яка зможе доставляти товари не зі складів, яким потрібні сотні для великих міст (і часу на їх створення), а з існуючих супермаркетів і фактично використовувати існуючі розробки. Один з інсайдерів ринку визнає, що в плані доставки з ресторанів і магазинів на ринку з’явиться монополіст, який буде дуже складно, якщо не неможливо, перемогти.
Glovo має $1,2 млрд залучених інвестицій. Компанія закрила останній раунд в $500+ млн в цьому році. У своїх інтерв’ю представники компанії неодноразово вказували, що Україна є для них великим і важливим ринком, тому готові багато інвестувати в зміцнення своїх позицій в ньому.
За словами одного зі співрозмовників AIN.UA, закупівля Zakaz.ua – зрозуміле стратегічне рішення. Ще навесні 2021 року по всій Центральній і Східній Європі відбулася низка стратегічних закупівель (1 і 2), одночасно почалися переговори з українською компанією. Компанія зоорієнтувалася на цей ще відносно вільний регіон, щоб захопити якомога більше ринку, де проживає більше ста мільйонів чоловік. У цьому є сенс: не так давно фінський Wolt викупили за більш ніж $7 млрд. Для Glovo покупка місцевого гравця — хороше рішення: компанія витратить кілька десятків мільйонів євро, але отримає більше сотні капіталізації.
Нагадаємо, що за час свого існування сервіс залучив близько $9 млн інвестицій, остання — на €5 млн в 2020 році. Провідним інвестором був нинішній акціонер Zakaz.ua, Chernovetskyi Investment Group (CIG). Раніше саме CIG інвестувала $2,4 млн ще в 2014 році, ми детально писали про угоду в цьому матеріалі. Самі представники CIG заявляють, що інвестували в компанію понад $10 млн. Сама компанія була заснована в 2010 році і в даний час налічує кілька сотень людей.