Майже 4 місяці від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, Google, попри пряму заборону з боку американського уряду, продовжувала співпрацювати з підсанкційною російською компанією RuTarget, яка належить «Сбербанк» РФ. Техногігант надавав їй дані українців, серед яких IP-адреси, ідентифікатори мобільних телефонів тощо.
Що сталося
Компанія Adalytics, яка спеціалізується на аналізі у сфері цифрової реклами, опублікувала звіт, згідно з яким з 24 лютого Google надала як мінімум 700 зразків даних користувачів з України та всього світу російській агенції RuTarget. Ця агенція належить «Сбербанк», та потрапила у список підсанкційних компаній, визначений Держказначейством США, вже у перші дні повномасштабного вторгнення РФ в Україну.
Пізніше, 6 квітня, RuTarget, яка також оперує під брендом Segmento, опинилась у списку компаній, на які Казначейство США наклало повні блокуючі санкції. Це означає, що фізичні та юридичні особи США не мають права вести будь-які справи з RuTarget або «Сбєрбанком».
Тим не менше, як повідомляє видання ProPublica, обмін даними між Google та RuTarget припинився лише 23 червня – після того, як журналісти звернулись до техгіганта по коментарі.
Які дані Google передавала RuTarget
У звіті йдеться, що Google ділився з RuTarget даними про користувачів, які переглядають сайти, зокрема в Україні. Тобто, це могли бути унікальні ідентифікатори мобільних телефонів, IP-адреси, інформація про місцезнаходження, інформація про інтереси користувачів і онлайн-активність.
На думку сенаторів і експертів США, такі дані можуть використовуватися російськими військовими та розвідувальними службами для відстеження людей або місць, які їх цікавили.
«Наскільки ми знаємо, вони беруть ці дані та поєднують їх із 20 іншими джерелами даних, які вони взяли невідомо звідки. Якщо серед інших партнерів RuTarget по роботі з даними є російський уряд, розвідка чи кіберзлочинці, існує величезна небезпека», – коментує Кшиштоф Франашек, керівник Adalytics та автор звіту.
Завдяки партнерству з Google, RuTarget внесено до списку одержувачів даних великих видавців, зокрема Reuters і ESPN. Це означає, що RuTarget могла отримувати дані від цих компаній про мільйони людей, які щомісяця відвідують їхні онлайн-ресурси. В Reuters журналістам ProPublica заявили, що не спостерігали жодних транзакцій з боку RuTarget після 6 квітня. В ESPN на запит не відповіли.
Що відповіли в Google
Представник Google Майкл Ейкіман запевнив, що компанія заблокувала RuTarget від використання своїх рекламних продуктів ще у березні, і з того часу RuTarget не купував рекламу безпосередньо через Google. Між тим, він визнав, що російська компанія продовжувала отримувати дані про користувачів від Google до 23 червня – поки ProPublica та Adalytics не звернулися по коментарі.
«Ми перевірили організації, про які йдеться, і вжили відповідних заходів на додаток до тих, які ми вжили на початку цього року, щоб заблокувати їм пряме використання рекламних продуктів Google», – відповів Ейкіман.
Ейкіман сказав, що ці заходи включають не тільки перешкоджання RuTarget подальшого доступу до даних користувачів, але й купівлю реклами через треті сторони у росії, які можуть не підпадати під санкції. Він відмовився повідомити, чи закуповувала RuTarget рекламу через системи Google за допомогою таких третіх сторін, і не став коментувати, чи передавалися RuTarget дані про українців.
Чому це важливо
Нездатність Google ефективно виконати санкційні розпорядження щодо RuTarget ілюструє, як гроші та дані можуть рухатися її системами цифрової реклами – і цього ніхто не помітить!
- Квітневий звіт Adalytics показав, що Google продовжувала розміщувати рекламу на російських веб-сайтах, які роками були в списку санкцій Міністерства фінансів.
- А в травні репортер Marketing Brew Райан Барвік помітив, що Google все ще показує рекламу великих західних брендів під статтями російської пропаганди.