З початком повномасштабної війни українські бізнеси мали вирішувати не зовсім бізнесові проблеми: налаштовувати безпеку, допомагати волонтерам, евакуювати людей. Зараз, через чотири місяці війни компанії призвичаїлися працювати «на воєнних рейках». AIN.UA спитав у Миколи Палієнка, співвласника групи компаній EVO, як війна позначилася на бізнесах групи, як себе в цілому почуває ринок e-commerce та чи можна говорити про стабільну роботу за таких умов.
Майже п’ятий місяць війни, чи можна говорити про якісь сталі ефекти на бізнес?
В цілому нам, як і багатьом іншим бізнесам, вдалося адаптуватись під нові реалії. З середини квітня ситуація поступово стабілізувалася на новому рівні, і ми продовжили роботу над розвитком наших проектів.
Через те, що частина наших партнерів-продавців опинилася в ситуації, коли вони не можуть продовжувати роботу, то першочергова наша задача була відновити актуальність пропозиції на наших маркетплейсах. Зараз ми бачимо, що це вдалось зробити, і відсоток виконання замовлень в нас повернувся на довоєнний рівень.
Також ми вдячні нашим партнерам-логістам за відновлення термінів доставки.
Чи були фізичні пошкодження майна/приміщень компанії (і як це документуєте)?
У нас був пошкоджений офіс в Чернігові, поруч прилетіла міна і повибивало шибки. Щойно ситуація в місті стабілізувалася, наш орендодавець відновив цілісність приміщення.
Станом на зараз наскільки стабільний/загрожений бізнес: чи доводилось урізати зарплати, скорочувати людей?
Наразі ситуація — стабільна, на щастя ми маємо змогу працювати і платити команді, яка обслуговує й розвиває наші продукти. Маємо деякий запас міцності.
У кінці березня були дані про те, що EVO звільняє 30-40% співробітників та згортає частину проектів. Згодом ви говорили про те, що частину людей задієте на вайт-лейблі, аутстафі і т.п. Яка ситуація наразі?
Так, з відновленням проектів ми повернули частину людей, близько 60-ти. Щодо нашої аутстаф-моделі, то незважаючи на наші намагання, в нас не вийшло стартувати цей напрямок. Наразі ми думаємо над тим, щоби запустити якийсь з наших проектів за межами країни самостійно, шукаємо нішу та ринок.
Щодо проектів в Україні, то все, що ми залишили, продовжує працювати і розвиватись. Prom, Shafa, Bigl, «Вчасно», Kabanchik, IZI, Crafta. Були проблеми з нашим проектом Zakupki.prom.ua, де держава в перші місяці війни обмежила роботу в Prozorro, але декілька тижнів тому було прийнято рішення повернути торги в систему і проект почав відновлюватись.
Чи є якісь показники роботи Prom.ua та інших майданчиків? Чи було просідання, чи вирівнялось, чи помінялись популярні товарні категорії?
Значно виросла категорія товарів для військових, наразі вона становить понад 5% в замовленнях і постійно розвивається. Щодо цифр, то кількість замовлень в червні порівняно з минулим роком була на 8% нижчою, ніж рік тому, але за рахунок зростання середнього чеку покупки товарообіг в червні на 10% більше, ніж рік тому. Схожа ситуація і на нашому маркетплейсі Shafa.
На жаль, ситуація — нестабільна і після кожної трагедії на кшталт Вінниці ми бачимо падіння замовлень, яке з часом відновлюється.
Що загалом із українським е-комерсом?
Щодо всього е-комерсу, то ми бачимо, що він почувається задовільно, звісно це — не зростання як було в минулі роки, але галузь працює. В будь яку кризу представленість товару в фізичному ритейлі падає і це переводить частину людей в онлайн, бо офлайн довше і складніше адаптується.
Чи думаєте про залучення інвестицій?
Наразі в Україні це складно, потрібно спочатку перемогти, а потім відкриються знову можливості для залучення інвестиції. До цього треба працювати на тому, що ми заробляємо. В цілому ми звичні до цього на 14-му року життя проекту.
Розкажіть про нові, актуальні зараз проекти?
Основний новий проект для нас це — системне волонтерство, ми виділили на це регулярний бюджет і вчимося його ефективно застосовувати. В основному ми допомагаємо частинам, де несуть службу наші співробітники.
Також ми створили платформи для залучання коштів Help Volonteer та «Підмога» для залучення волонтерів. На Help Volonteer вже закрито понад 170 благодійних кампаній і зібрано понад 3,5 млн гривень.
Паралельно думаємо над ідеями розвитку продуктів за межами України на базі нашого досвіду.