Українська команда платіжного провайдера Solidgate придумала, як зробити процес збору донатів для благодійних фондів простішим та швидшим. За законами воєнного часу команда реалізувала ідею в максимально короткі терміни – лише за 120 годин створили Charity Payment Link — продукт, за допомогою якого фонди й волонтерські організації можуть приймати донати без технічної інтеграції. Зараз ним користуються п’ять українських фондів, зокрема найбільші — «Повернись живим» і KOLO. 

Фахівці Solidgate — продакт-менеджер Олександра Зубарчук і growth-менеджер Євген Рутицький — розповіли в колонці для AIN.UA про процес створення і запуску продукту.

Олександра Зубарчук і Євген Рутицький. Фото – Solidgate

Майже за п’ять місяців війни волонтерські організації й фонди перетворилися на всемогутніх чарівників, які знають, де знайти й купити все що завгодно. Жарти про купівлю винищувачів і безпілотників поступово перестають бути жартами. І головне: фонди вміють робити це оперативно, тому що час — ціна людських життів. У складному ланцюжку «зібрати гроші — знайти — купити — привезти» усі ланки повинні працювати максимально швидко.

Одна з нагальних проблем великих українських волонтерських організацій зараз — складнощі із закупівлею необхідної військової амуніції, медикаментів і автомобілів за кордоном. І справа не лише в логістиці. Фонди акумулюють засоби на українських рахунках у гривні, а потім витрачають величезну кількість часу й зусиль, щоб вивести кошти з українського банку і перевести в долар/євро.

Окрім цього, фонди й організації недоотримують 15-25% донатів, відправлених на їхні українські рахунки з карт європейських банків. Це пов’язано з тим, що переказ коштів на український рахунок іноземний банк (емітент карти) в деяких випадках визначає як шахрайство і відмовляє в проведенні платежу. Фонди вимушені самостійно вирішувати ці та інші проблеми, пов’язані з банківською системою. Це розмиває фокус і не дає їм повноцінно займатися головною роботою — допомагати людям і армії.

Про усі ці «болі» ми багато чули від наших колег із фонду KOLO. Волонтери з українських продуктових IT-компаній створили організацію, яка займається оперативною допомогою українській армії. Маючи досвід розробки платіжних продуктів для інтернет-компаній, ми вирішили, що можемо спростити їм процес отримання донатів і проходження банківської «тяганини». Як саме?

Інтеграція — процес не одного дня, він проходить у декілька етапів і вимагає часу для налагодження технічних нюансів. Для фондів, у яких часу на це немає, треба було придумати щось простіше. На створення першого прототипу платіжного продукту для волонтерських організацій ми витратили 73 години. Як це було?

Перша ітерація: робоча, але неідеальна (поки що) 

Найбільш зручний спосіб отримувати благодійні платежі без зайвих складнощів — «прикріпити» у себе на сайті посилання на оплату, яке генеруватиметься швидко і просто. Попри те, що продукт для оплат по єдиному посиланню у нас був тільки в планах, базові «рейки» для нього вже були: на початку року ми реалізували максимально простий метод інтеграції для мерчантів — Payment Page. Клієнт робив запит із бажаними параметрами оплати, і ми створювали найпростішу платіжну сторінку під нього — без особливої кастомізації, тільки корпоративні логотип і шрифти, бажана сума й валюта оплати. Лінк на оплату автоматично генерувався і відкривався у покупця.

На цій базі ми розробили першу ітерацію Charity Payment Link — на той час до нас почали звертатися й інші волонтерські організації. Продукт був у вигляді єдиної сторінки, на якій клієнт міг ввести суму донату, обрати валюту (гривня, євро або долар) і натиснути «сплатити». Унікальний лінк для фонду створювався на нашій стороні, враховуючи дані, які передавав сам фонд. Потім фонд розміщував лінк на сайті й одразу міг приймати платежі.

У цей момент виник головний bottleneck — підписки. У першому варіанті продукту користувач міг здійснити тільки одноразовий платіж, а для фондів було вкрай важливо дати своїм благодійникам можливість підписатися на щомісячні донати, щоби регулярно отримувати допомогу від тих, хто хоче і готовий допомагати. Тому наступні 47 годин роботи нашої продакт-команди було присвячено вирішенню цієї задачі.

Платіжна сторінка без опції підписки

Друга ітерація: додаємо підписки (і не тільки) 

Для клієнтів-магазинів ми зазвичай створюємо можливість підписок в наступному форматі: робимо цифровий продукт за підпискою, в якому зафіксована сума і валюта оплати — за принципом Apple Music. Користувач підписується, й однакова сума знімається автоматично щомісячно. Суми можуть мінятися тільки, якщо користувач змінює валюту оплати.

У випадку з благодійними фондами все було складніше: необхідно було дати можливість людям самостійно вибрати суму, яку вони хочуть пожертвувати. Але справа в тому, що технічна реалізація такого підходу потребувала багато часу. Принцип роботи підписки обов’язково включає якусь конкретну суму, яка має бути вказана в платіжній формі. Як ми вийшли з ситуації? Дали варіанти вибору пакетів підписки, а саме додали готові бандли з трьома різними сумами донатів (суми відрізнялися від фонду до фонду). Таким чином користувач міг обрати найбільш зручну суму щомісячного донату, а ми залишалися у межах можливої технічної реалізації. При цьому опція одноразового платежу зберігалася.

У процесі тестування продукту фондами з’явилися деталі, які треба було допрацювати. 

Що ми додали: 

  • Можливість вибору default screen 

Фонд сам визначає, який екран показувати користувачеві за замовчуванням — з можливістю одноразового платежу або ж місячної підписки. 

  • Метод апдейту URL 

Після того, як фонд отримав готовий лінк на оплату і розмістив його у себе, змінювати чинний URL — незручно, але при цьому у нас була необхідність вносити зміни в продукт після релізу. Для цього ми додали опцію автоматичного апдейту URL, тим самим зберегли можливість щось міняти або додавати в продукт, не генеруючи новий лінк.

  • Автовибір валюти за IP-адресою 

Ми зробили так, що благодійникові за замовчуванням пропонується зробити платіж в тій валюті, яку він використовує, судячи з даних його IP-адреси. Європейці, приміром, на сторінці побачать можливість задонатити в євро, українці — в гривнях, користувачі із США — в доларах. Окрім цього, ми додали можливість вибору мови. Залежно від мови браузера, сторінка відкриється або українською або англійською.

Платіжна сторінка з опцією підписки та вибору валюти донату
  • Набір необхідних status screen 

Для фондів ми взяли за основу наш базовий status screen і допрацювали його. Якщо платіж з певної причини відхилено, користувач відразу отримує інформацію про те, чому транзакція не вдалася. Завдяки цьому він розуміє, що необхідно зробити, щоб спробувати ще раз — підвищити інтернет-ліміт, перевірити дані картки тощо.

Статус на платіжній сторінці, коли транзакція не успішна
  • Трекінг джерел трафіку 

Фонди закуповують трафік на свої сайти з різних джерел, а ми додали їм можливість відстежувати, яке джерело краще: звідки приходить більше користувачів і скільки коштів вони донатять, яка кількість з усіх транзакцій — успішні.

  • Управління підписками 

У класичному випадку, вся робота з підписками лежить на плечах мерчанта. Він зобов’язується перед усіма банками відписати користувача від платежів у будь-який момент за запитом самого юзера. У випадку ж з платіжним лінком гарантом підписки виступаємо ми. Робимо це за допомогою спеціально розробленого продукту — Solidgate Billing. 

Ось як це працює: після того, як користувач підписався на щомісячні донати, ми відправляємо йому e-mail з інформацією про платіж і про те, як можна скасувати підписку, якщо це знадобиться. Далі кожен місяць, за декілька днів до продовження підписки, юзер отримує нагадування про майбутню транзакцію й інструкцію для відписки. З часом туди додамо можливість змінити спосіб оплати й подивитися історію інвойсів. Такий процес значно економить зусилля мерчантів, в цьому випадку фондів: їм не треба витрачати час і ресурси на відстежування підписок.

Приклад емейлу із підтвердженням списання донату та опцією відписки

Нюанси й складнощі 

Зараз платежі через Charity Payment link приймають п’ять українських фондів: «KOLO», «Повернись живим», «Save Ukraine NOW», «Україна у броні» і «СВОЇ». Перш ніж готові лінки на оплату опинилися на платформах цих фондів, ми спільно з представниками фондів провели підготовчу роботу зі збору необхідних документів, відкриття платіжних терміналів у банках тощо. У цьому процесі нам довелося шукати розв’язання декількох додаткових проблем.

По-перше, це пильна увага європейських банків і фінансових компаній до тих товарів, які фонди закуповують. Якщо, приміром, фонд хоче збирати гроші на свій акаунт в PayPal, то після скринінгу з’ясується, що PayPal не завжди готовий відкрити рахунок для збору на військову амуніцію і товари подвійного призначення (дрони, приміром). У таких випадках нам неминуче доводиться шукати компроміс — нам тут легше, бо вже є партнерами з PayPal, тому тут ми продовжуємо перемовини з компанією. Переконуємо її в тому, що українські волонтери діють повністю у межах законодавства і регуляцій, а рахунки потрібні й для закупівлі гуманітарних вантажів, зокрема ліків, медичного обладнання тощо. 

По-друге, великі благодійні організації — це завжди тривалий процес затвердження будь-яких змін, збору й підписання документів. До прикладу, на всіх етапах роботи з банками треба залучення першої особи фонду — його підписи повинні стояти на кожному документі й в електронному кабінеті. А в умовах війни, коли фонди працюють 24/7, обробляючи величезну кількість запитів з фронту, доступ до директора фонду не завжди можна забезпечити швидко. Тому головною метою було організувати процес на нашій стороні максимально оперативно, щоб дати більше часу фондам виконати свою частину завдань.

У середньому ми витрачаємо від двох до п’яти днів на створення платіжного лінка для конкретного фонду — включаючи всі етапи, від першого запиту до готового посилання на сайті. Після того, як лінк опублікований, в роботу вступають наші акаунт-менеджери. Їхнє завдання — регулярно комунікувати з фондами, відстежуючи коректність роботи лінка. Вони перевіряють метрики, дивляться, чи немає масових відмов платежів, якщо є несправності, з’ясовують причину.

«Євроінтеграція» і виклики, над якими працюємо 

Щоби розв’язати проблему фондів з низькою прохідністю платежів з-за кордону, ми запропонували їм відкривати акаунти в європейських і американських банках, та продовжуємо вести цей процес. Що це потенційно може дати в майбутньому? Прохідність платежів через наш лінк усередині країни — з українських карт через українські банки — досить висока, на рівні 90-95%, тоді як донати, що намагаються відправити з-за кордону, часто не проходять. Європейський банк фіксує транзакцію з європейської карти на рахунок, відкритий в українському банку, й у багатьох випадках приймає це за сумнівну транзакцію, кардинг або інше шахрайство. Треба, щоби користувач і банк-еквайр перебували в одній країні або хоча б у межах Єврозони. Крім того, європейські рахунки можуть слугувати страховкою і для платежів з України, якщо локальний банк-еквайр з технічних причин не може провести транзакцію.

Такий підхід зможе вирішити ще один великий «головний біль» фондів — закупівлі за кордоном. Кошти від закордонних благодійників акумулюватимуться на рахунках в західних банках, і фонд оперативно зможе купити будь-які потрібні товари в Європі. Співпраця з благодійними фондами показала, що наш досвід корисний їм зараз, і може згодитися ще більше в перспективі — ми працюємо над тим, щоб допомагати максимально ефективно збирати гроші не лише в Україні, а й за кордоном. Для нас як для IT-компанії це нові виклики, ідеї й продукти, а як для компанії з України — можливість підтримати благодійників і волонтерів, які так багато роблять сьогодні для країни.

Автори: Олександра Зубарчук, продакт-менеджер, Євген Рутицький, growth-менеджер в Solidgate