Українські фізособи-підприємці (ФОП), які з початком повномасштабного нападу росії виїхали за кордон, можуть зіткнутися із питанням податкового резидентства. За яких умов потрібно відкривати банківський рахунок за кордоном і сплачувати там податки, а коли можна лишитись в межах української податкової системи?

Про це у своїй статті розповідає юрист податкового сервісу «Таксер» Юрій Крюков.

Фото надане автором

З початком війни для українського бізнесу багато що кардинально змінилося. Чимала частина ФОП (у тому числі IT ФОП) були змушені залишити Україну та тимчасово оселитися за кордоном. До служби підтримки «Таксер» надходить все більше звернень щодо подвійного податкового резидентства, відкриття банківського рахунку за кордоном, реєстрації ФОП за кордоном. Про це я й хотів би написати у статті.

Податкове резидентство та подвійне оподаткування

Оскільки багато ФОП були змушені залишити нашу країну і перебувають за кордоном вже досить довго (при цьому залишаючись українським ФОП), у багатьох виникають питання щодо податкового резидентства:

  • позбавлять чи не позбавлять резидентства в Україні;
  • що з податками в іншій країні;
  • та й взагалі, що означає це резидентство.

Отже, податкове резидентство фактично означає, в якій країні ви повинні сплачувати податки. Найчастіше, статус податкового резидента набувається після 183 днів перебування у країні (але, бувають інші умови).

Якщо ви за кордоном уже понад 183 дні або близькі до цього терміну і боїтеся втратити податкове резидентство в Україні — не турбуйтеся, українська податкова навряд вас його позбавить. Для цього є кілька причин:

  • по-перше — податковій цим не дуже цікаво займатися, немає практичної процедури, як це зробити;
  • по-друге, це означає, що Україна втрачає податки і як наслідок бюджет недоотримує дохід, а податкова таке дуже не любить.

Подвійне податкове резидентство для українських ФОП фактично означає подвійне оподаткування, оскільки треба буде сплатити єдиний податок в Україні та податки у країні перебування.

Податки, сплачені за кордоном, не зараховуються в рахунок сплати єдиного податку. Взаємозалік стосується лише податку на доходи фізичних осіб в Україні (тоді можна взяти довідку в іноземній податковій про сплачені там податки та додати до декларації про майновий стан та доходи).

Ви можете подати запит до місцевої податкової з проханням надати роз’яснення з цього питання (якщо місцевим податковим надані такі повноваження) та спробувати уникнути подвійного податкового резидентства, ґрунтуючись на тому, що ви податковий резидент України та у вас в Україні центр життєвих та економічних інтересів.

За нашим податковим кодексом цих аргументів достатньо для визнання резидентства України (в кодексі прописані й інші аргументи, але це основні). Додатково, можете взяти довідку про резидентство України. Цю довідку можна замовити та отримати онлайн через електронний кабінет платника податків.

Також ви можете виїжджати за кордон країни перебування (з підтвердженням виїзду) — щоб уникнути терміну перебування в країні більше 183 днів.

Гарантій, що це спрацює, немає, але хоч якісь підстави.

Коротко розгляну податкове резидентство на прикладі кількох країн:

  • Польща — поляки і тут надають нам свою підтримку. Так, Міністерство фінансів Польщі у своєму листі зазначило, що українці можуть зберегти податкове резидентство України та не сплачувати податки в країні перебування (якщо джерело доходів не в Польщі), навіть якщо перебувають у Польщі понад 183 дні.
  • Німеччина — для податкового резидентства достатньо знаходитися в країні 183 дні (у деяких випадках достатньо місяця). Є думки, що українському ФОП, який продовжує отримувати дохід, також слід зареєструвати підприємницьку діяльність у Німеччині. Реєстрація досить швидка та легка, але є мито – 10 євро. Корпоративний податок становить 15% і можливо буде ПДВ (тут є нюанси). Звітність щорічно. Але, у випадку з Німеччиною, рекомендую звернутися до місцевого податкового консультанта, оскільки їхнє податкове законодавство є досить складним (наша спрощена система порівняно — справді дуже спрощена).
  • Ірландія — як і Польща, вирішила не стягувати місцеві податки з українських переселенців. Тобто українські громадяни та ФОП можуть сплачувати податки лише до бюджету України (за умови, що джерело доходу буде не в Ірландії).
  • Румунія — податковим резидентом вважатиметься людина, яка мешкає в країні понад 183 дні. При цьому немає вимог обов’язкової реєстрації підприємцем у Румунії. Ставка податку досить лояльна та становить 10%. Звіт, як і майже в усіх країнах, один раз на рік.

Це лише кілька прикладів, але, у будь-якому разі, раджу звертатися до місцевих податкових консультантів або до податкової за консультаціями з місцевих податків, оскільки навіть у межах ЄС податкове законодавство країн значно відрізняється одне від одного.

Багато країн ЄС ще в принципі не визначилися, що робити з податковим резидентством переселенців. У червні «Українська рада бізнесу» направила до Кабміну відкритий лист, з проханням опрацювати план заходів для збереження переселенцями українського резидентства.

Звичайно погано, що Кабмін раніше і без нагадування не зайнявся цим питанням, але сподіваюся, що вдасться вирішити проблему таким чином, щоб вимушені переселенці не вважалися податковими резидентами автоматично після 183 днів перебування в країні, а залишалися лише українськими податковими резидентами.

Але українським ФОП, навіть тим, хто сплачує податки в країні перебування, не слід забувати, що треба продовжувати сплачувати єдиний податок (це особливо стосується третьої групи) та подавати квартальну (для платників 5%) або щомісячну (для тих, хто перейшов на спеціальну ставку на 2%) декларацію.

Якщо ви отримали статус біженця і отримуєте будь-яку допомогу, вам надали приміщення для проживання і т.д. — рекомендую перед отриманням доходу на українське ФОП звернутися до місцевої організації, яка займається біженцями або податкової, щоб уточнити, чи можете ви отримувати дохід, як резидент України. У деяких країнах це заборонено.

Також, таку допомогу офіційно треба буде вказати у декларації про майновий стан та доходи (для громадян). Декларацію за 2022 рік треба буде подати до травня 2023 року, та сплатити з цієї допомоги податок на доходи фізичних осіб (18%) та військовий збір (1,5%). Але можливо, таку допомогу звільнять від оподаткування, як і ту, яку вимушені переселенці отримали від українського уряду. На податки та діяльність українського ФОП отримання такої допомоги не впливає.

І ще одне питання, яке я хотів коротко висвітлити у цьому розділі — реєстрація громадянином України (та українським ФОП) ФОП за кордоном. Ви можете зареєструвати ФОП за кордоном та залишатися при цьому ФОП в Україні. Реєстрація за кордоном природно регулюється місцевими податками (наприклад, в Україні іноземцю для реєстрації ФОП треба отримати ідентифікаційний номер, підтвердити адресу в Україні). Але тоді подвійному оподаткуванню точно бути.

Відкриття рахунку у закордонному банку:

ФОП мають право відкривати рахунки в іноземних банках та отримувати на такі рахунки валюту за свої послуги.

Найчастіше для відкриття рахунку знадобляться:

  • закордонний та, можливо, український паспорт;
  • ідентифікаційний код;
  • документ про місце реєстрації проживання;
  • виписка з ЄДР, що підтверджує реєстрацію ФОП.

Ці документи (більшу частину) треба буде перекласти англійською мовою або мовою країни перебування. Список неповний і залежить від банку, в якому відкривається рахунок.

Зверніть увагу, що рахунок в іноземному банку має бути відкритий саме на ФОП (не на фізособу). Якщо рахунок відкритий на фізичну особу — податкова може порахувати це доходом фізособи, а не ФОП і тут уже інші податки та інші ставки (у фізичної особи доходи обкладаються податком на доходи фізичних осіб (18%) та військовим збором (1,5%)) . Крім цього, треба буде подати декларацію про майновий стан і доходи (для громадян).

Мінуси відкриття рахунку в банку за кордоном — робота з такими рахунками до ладу не врегульована (просто їх можна відкривати).

Тому зараз порядок роботи такий самий, як і з рахунком в українському банку — дохід у валюті розраховується за курсом НБУ на дату отримання. Тобто, ви можете, як і зазвичай, вносити суму надходження до «Бухгалтерії» ⇒ «Операції» «Таксер» та ці суми будуть внесені до вашої книги доходів та декларації з єдиного податку.

При цьому перераховувати на свій рахунок ФОП або фізичної особи, відкритий в українському банку необов’язково. Хоча податкова у своїй консультації вказує, що зараховувати гроші, отримані від експорту товарів (послуг) на український рахунок, ФОП треба, при цьому посилається на пункт Постанови НБУ, де йдеться тільки про експорт товарів.

І ще, ФОП не можуть приймати іноземну валюту готівкою — лише безготівка.

Сподіваюся я зміг максимально розкрити теми у статті, але якщо залишилися питання, ви завжди можете задати їх у коментарях.

Автор: Юрій Крюков, старший юрист «Таксер»