CargoCult – український бізнес, який пропонує незвичайну послугу: перевезення комерційних та особистих вантажів на легкому вантажному електровелосипеді. Ідея створити таку компанію прийшла подружжю підприємців Олексію Хворостенко та Каріні Агахановій, які вже мали веломайстерню Lifecycle. За 2021 рік, в CargoCult, який для доставок використовує виключно велосипеди власного виробництва, відзвітували про дохід у 400 000 грн.

З початком повномасштабної війни, компанія займається тільки волонтерською доставкою, яка не генерує дохід. Не дивлячись на це, кур‘єри CargoCult щомісяця здійснюють в середньому 50 таких виїздів: доставляють обіди військовим Києва, лікарям, співпрацюють з індивідуальними волонтерами та благодійними фондами.

В інтерв‘ю для AIN.Business Олексій Хворостенко розповів історію CargoCult, як виробляються українські вантажні електровелосипеди, та що змінила війна.

CargoCult-1
Зображення в матеріалі: CargoCult

Нагадуємо, AIN.Business продовжує збирати історії малого та середнього бізнесу в Україні. Якщо вам є що розповісти, – заповніть форму:

Розкажіть нам про свій бізнес

З чого все починалося

За словами співзасновника компанії Олексія Хворостенко, ідея створення бізнесу виникла, з народженням двох дітей. Як ентузіаст велосипедів, Олексій намагався розвинути утилітарний погляд на них, і популяризувати велосипед як вид транспорту. Зокрема, співзасновник CargoCult мріяв про вантажний велосипед лише для особистих потреб.

«На жаль, в Києві немає вантажних велосипедів, їх мало продається в Україні. Але було кілька проектів DIY, і одного разу я знайшов на OLX оголошення про продаж рами вантажного велосипеда, яка була копією дизайну Bullitt, але зроблена зі сталі», – додає Олексій Хворостенко.

Далі підприємець познайомився з продавцем, яким виявився майстер із Краматорська Сергій Романов. Це був день, коли мрія збулася, зазначає Олексій: для нього не було проблем пофарбувати, зібрати та електрифікувати цю раму з мотором-колесом.

Бізнес подружжя, – Lifecycle – був створений не як звичайна веломайстерня, а як місце для збору людей, які були зацікавлені в розвитку велосипедної культури. Саме тому, говорить співзассновник, вдалося побудувати міцну спільноту захоплених людей. Після початку пандемії коронавірусу ідея створення бізнесу, заснованого на використанні вантажних велосипедів для доставки, ставала все більш прийнятною. Так почався CargoCult.

CargoCult-2

Ключовою фігурою в своренні бізнесу стала Юлія Бєлінська. Ідею вона перетворила серйозну бізнес-спробу підкорити світ. Співзасновники придумали назву CargoCult (скорочено від Cargo Culture) з ідеєю, що прагнуть створити нову культуру доставки. Далі зробили сайт, завели соцмережі, забрендували велосипед і знайшли перших клієнтів. 

«Першим клієнтом став власник ягідної ферми під Києвом, який продавав полуницю та лохину з доставкою кінцевим клієнтам. В ягідний сезон ми виконували частку його замовлень у центрі, і доставляли киянам на вантажному велосипеді свіжі ягоди», – згадує Олексій.

Компанії вдалося налагодити багато контактів з підприємствами, починаючи від невеликих локальних до величезних національних роздрібних мереж. Далі CargoCult почав наймати, як їх називають в середині самого підприємства, «пілотів» – велокур’єрів, а наприкінці 2021 року Олексій зібрав другий вантажний велосипед.

Фактично, 2021 рік став роком тестування транспорту та життєздатності бізнес-ідеї, уточнює підприємець. Якщо на європейському ринку вантажні електровелосипеди – це вже сталий тренд, в Україні такого ринку не існувало, що в CargoCult розцінювали, як можливість.

Що таке «легкий вантажний електровелосипед»

Основний продукт CargoCult — легкий вантажний електровелосипед, який можна використовувати для комерційної доставки, чи для особистого перевезення вантажів.

Як пояснює Олексій, завдяки розвитку ідеї використання електричної енергії в транспорті, такий буденний транспорт, як велосипед, переживає своє друге народження. В Європі справжній бум вантажних електровелосипедів. За даними профільної асоціації ECF, продажі вантажних велосипедів у Європі зросли на 38,4% у 2020 році, та на 65,9% у 2021-му. Згідно з опитуванням тридцяти восьми міжнародних виробників, загальний обсяг продажів вантажних велосипедів у 2021 році склав 75 000 одиниць. 92% з них були електричними.

Саме тому, ідея CargoCult полягає в тому, що це транспорт майбутнього, який може перетворити міста України на краще. До 50% комерційних доставок у містах можуть бути виконані вантажними електровелосипедами. Велосипеди компанії не забруднюють повітря, не створюють затори, є більш комфортними для міського середовища, та є достатньо ефективними.

CargoCult на базі Lifecycle виробляє сталеві рами та кошики, всі інші запчастини закуповують. Далі проводиться збірка.

«Наші переваги — це простота виробництва, висока ефективність електричної системи (ККД 90%). Наше ноу-хау — найбільш пристосоване для використання в будь який сезон акумуляторних батарей», – говорить Олексій Хворостенко.

Один велосипед здатний перевезти за один раз до 100 кг вантажу. При цьому, проїхати на одному заряді можна до 60 кілометрів. Особливості конструкції вантажного електровелосипеда дозволяють ефективно використовувати його, навіть за умов ожеледиці, поєднаної з важким трафіком. 

Станом на серпень 2022 року, CargoCult виробляє велосипеди для власної служби доставки, та під замовлення. Роздрібна вартість одного електричного вантажного велосипеда становить $3500. Строки виробництва – 3-4 місяці. 

CargoCult-3

Що змінила війна

З першого дня війни, зазначає Олексій, компанія вирішила не припиняти роботу, а продовжувати приносити користь. CargoCult займається доставкою обідів військовим Києва, лікарям, співпрацює з індивідуальними волонтерами та благодійними фондами, які збирають та відправляють через компанію адресну допомогу біженцям, людям похилого віку. Щомісяця здійснюється в середньому 50 таких виїздів. 

Одночасно, CargoCult веде переговори про комерційну доставку, та шукає пілотів вантажних електровелосипедів на осінньо-зимовий сезон доставки.

«Наразі тільки Україна, хоча продукт має експортний потенціал. Щоб його реалізувати, треба налагодити серійне виробництво і отримати стандарт ISO».

CargoCult-5
CargoCult-4

Говорячи про зміни на ринку, співзасновник компанії ствердно каже: «З початком повномасштабної війни, змінилося все». По-перше, суттєво скоротився основний ринок e-commerce, на який робив ставку CargoCult. По-друге, змінився ринок праці – знайти кур’єрів стало набагато простіше. По-третє, бізнес, що займається доставкою, через паливну кризу нарешті зрозумів, що потрібно формувати транспортну альтернативу, щоб не залежати тільки від автомобільної доставки.

Що далі

Станом на 1 вересня 2022 року команда CargoCult розробляє дизайн-проект покращенної версії вантажного електровелосипеда. Його, зокрема використають для подальшої розробки лінії серійного виробництва рам. Приймають замовлення на дрібну серію з 10 екземплярів.

«Завдання мінімум — вижити. Завдання максимум — створити в Україні новий ринок вантажних електровелосипедів, який буде суттєвим внеском в енергетичну незалежність нашої держави. Для нас це не питання збагачення, отримання прибутків будь якою ціною. Ми віримо в нашу ідею, маємо амбіційну ціль і будемо її досягати будь-що, тому, що ми живемо в Україні», – підсумував Олексій Хворостенко, засновник компанія CargoCult.

Як замовити послугу

Зараз компанія пропонує комерційним замовниками схему фрахту. Вартість години — 250 грн. CargoCult може перевозити дрібні та середні вантажі, що вміщуються в кошик велосипеду: продукти харчування, ліки, негабаритні будівельні матеріали, дрібна техніка та електроніка, товарі гігієни.

Замовити можна через сайт, соціальні мережі чи месенджери CargoCult.