Микола Савін, Product Lead у Setapp, розповідає в своїй колонці для AIN.UA про те, як нова політика Apple стосовно дозволу створення альтернативних магазинів застосунків може вплинути на ринок. Для MacPaw це знайома тема: Setapp, як альтернативу Mac App Store, компанія будує з 2017 року.
Що сталося
У вересні 2022 року ЄС ухвалив Закон про цифрові ринки (Digital Market Act, або DMA). Його мета — покласти край антимонопольним практикам великих технологічних компаній, так званих «вартових», заохотити чесну конкуренцію та надати більше вибору для користувачів.
«Вартовими» європейські регулятори називають компанії, які мають ринкову капіталізацію щонайменше 75 млрд євро і принаймні 45 мільйонів щомісячних кінцевих користувачів у ЄС.
Очікується, що DMA змусить великі компанії, на кшталт Amazon, Google і Meta, зробити свої платформи більш відкритими й сумісними. Наприклад, DMA зобов’язує великі платформи обміну миттєвими повідомленнями, як iMessage від Apple і WhatsApp від Meta, отримувати повідомлення від додатків-конкурентів, як Signal. Також великі платформи повинні надавати користувачам свободу вибору браузера, пошукової системи та персонального голосового помічника на свій вибір.
Згідно з одним із положень закону, Apple повинні дозволити сторонні магазини додатків, як Setapp або Steam, і стороннє завантаження застосунків на iPhone. Тобто iOS-розробники матимуть вибір, коли йдеться про дистрибуцію застосунків, а користувачі зможуть обирати, звідки завантажувати застосунки.
На відміну від американських колег, європейські регулятори вважають Apple монополістами на ринку iOS-додатків, оскільки наразі розробники не можуть випустити застосунки для iOS на ринок, не продавши їх через App Store.
DMA набуде чинності в 2024 році. Але вже наприкінці 2022 року у Bloomberg з’явилися чутки про те, що Apple дозволить завантаження сторонніх магазинів застосунків. В квітні також Bloomberg опублікували матеріал, де зазначили, що Apple можуть створити основу для такої функціональності вже в iOS 17 і, ймовірно, оголосять про це на щорічній конференції для розробників Worldwide Developers (WWDC) у червні.
Що це означає для Setapp
Ми в Setapp дуже очікуємо на офіційну заяву від Apple, яка підтвердить чутки. Це дозволить нашому продукту вийти на нові ринки та аудиторії. В 2017 році Setapp запустився як альтернатива Mac App Store, пропонуючи користувачам доступ до курованої колекції застосунків, а розробникам — додатковий спосіб для дистрибуції, нову бізнес-модель та нижчі відсотки.
Наразі на платформі Setapp існує понад 240 застосунків для macOS і 37 застосунків для iOS. Проте останні — це iOS-версії кросплатформових застосунків. Через чинні обмеження Apple ми не можемо додавати iOS-only-застосунки до платформи, хоча з перших днів це був популярний запит від користувачів і партнерів. Ми вимушені будувати незвичний для користувача флоу, адже неможливо завантажити Setapp для телефону, потрібно активувати застосунки через десктоп або веб.
Коли Apple дозволить сторонні магазини застосунків на iOS, ми одразу додамо застосунок Setapp для телефону, щоб покращити досвід користувачів. Це також дасть нам можливість значно збільшити бібліотеку застосунків. Ми в команді вже маємо напрацювання і будемо раді створити повноцінну альтернативу App Store. Таким чином, ми запропонуємо для ринку мобільних застосунків нову модель споживання.
Як це вплине на безпеку користувачів
Один з основних аргументів Apple проти стороннього завантаження застосунків — це зниження захищеності користувачів і підвищення ризиків шахрайства.
Це жодним чином не вплине на користувачів Setapp, оскільки всі застосунки на платформі проходять відбір особисто нашою командою, це не автоматичний процес.
Стороннє завантаження вже давно існує на macOS та Android, і тим не менш безпека не була критичною проблемою. Звичайно, що будуть окремі випадки — цього неможливо уникнути — але це нормальний процес.
Загалом, користувачам важливо знати про потенційні ризики, аби вони могли приймати зважені рішення про те, яким застосункам можна довіряти. Проте цей вибір варто залишити все ж таки за користувачами. Щодня ми приймаємо багато рішень — обираємо, якому банку довіряти або де купувати наші продукти — і це також має стосуватися того, звідки ми вирішуємо завантажувати наші застосунки.
Як це вплине на Apple
По-перше, фінансово. Але тут існує два потенційних сценарії. З одного боку, якщо ми подивимося на Android, стороннє завантаження не сильно вплинуло на Google Play. Щодо macOS, ми знаємо з нещодавнього Mac Apps Report, який щороку публікує Setapp, що для більшості користувачів Mac App Store все одно залишається найбільш популярним і надійним способом пошуку та завантаження нових застосунків. Я припускаю, що ситуація з iOS-користувачами буде схожою, і App Store не відчує на собі змін.
З іншого боку, Apple все ж таки ризикує втратити значну частку прибутку. Mac Developer Survey, який також вже сім років публікує Setapp, демонструє, що третина macOS-розробників отримують прибуток поза Mac App Store. Якщо перекласти це на iOS, то Apple недоотримає третину прибутку через App Store, що досить багато. Інша причина в тому, що з часом Apple доведеться зменшувати комісію (яка наразі складає 15-30%). Також компанія може втратити частини прибутку від потужних гравців в індустрії. Я прогнозую, що ми побачимо окремі магазини від Adobe та Microsoft. Spotify, найімовірніше, спробує залишити App Store через давню тяганину з Apple.
З’явиться цілий прошарок геймінг-платформ на кшталт Steam та Epic Games. Буде також зростати cloud-gaming, зокрема GeForce Now від NVIDIA. Apple видалив їх з App Store і наразі вони працюють через веб. Проте, я певен, з радістю повернуться на iOS як окремий додаток.
Стороннє завантаження відкриє платформу для gambling та adult-застосунків — контенту, який Apple наразі вважає небажаним.
З відкриттям платформи постане цікаве питання щодо групових підписок (bundle subscriptions). Наразі Apple дозволяє тільки від одного вендора AppleOne, який включає Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade, iCloud+. Але уявіть, що можна можна буде купувати групову підписку, скажімо, на Spotify, Netflix та Steam. Що ви оберете?
Як це вплине на ринок iOS-застосунків
Конкуренція допомагає підштовхнути бізнес до інновацій. Наприклад, можна згадати відому антимонопольну справу США проти Microsoft у 90-х роках, рішення якою змушувало Microsoft надати очевидний вибір браузера за замовчуванням на Windows, а не лише власний Internet Explorer. Звичайно, що Internet Explorer дуже сильно відставав, і це сприяло росту популярності Chrome. Проте це також підштовхнуло і самих Microsoft до інновацій. Тепер вони перейшли до Edge і наразі інтегрують OpenAI.
Інший приклад — з новими правилами банківської діяльності, які прийшли з Директивою про платіжні послуги (Payment Services Directive, або PSD2) у вересні 2019 року. Вона змусила банки оприлюднити свої дані в захищеній і стандартизованій формі, щоб було легше ділитися ними зі сторонніми постачальниками (включаючи фінтех-компанії, які пропонують нові фінансові послуги). Спочатку банки не сприймали цю ідею через проблеми з безпекою, але пізніше виявили, що відкрите банківське обслуговування дозволяє їм пропонувати своїм клієнтам ширший спектр послуг і сприяє партнерству зі стартапами, які пропонують нові рішення. Вони мали справу з великою кількістю конфіденційних даних щодо банківських рахунків і транзакцій, але це було врегульовано належним чином, і тепер ми бачимо багато дійсно корисних продуктів для бюджетування, управління активами та однорангових платежів. Це абсолютно нова галузь, і, знову ж таки, кращий досвід.
Стороннє завантаження на iOS — це не про обмеження Apple. Це про відкриття ринку, надання можливостей для інших гравців і заохочення конкуренції. Відсутність альтернатив обмежує бізнес-моделі. З відкриттям цього ринку компанії зможуть пропонувати свої рішення та більше варіантів для користувачів на вибір відповідно до їхніх потреб.
Це також допоможе незалежним розробникам мати додаткові можливості для дистрибуції, пошуку нових користувачів, експериментів. Наприклад, Setapp пропонує розробникам нову бізнес-модель і передбачуваний дохід на основі використання застосунку, а також лише 10% комісії (на відміну від 15-30%, які бере Apple). Також розробники можуть охопити аудиторію, яка, можливо, не шукає їхній додаток напряму, але розглядає можливість використання його як частини пакета продуктивності. Щодо експериментів, коли до Setapp приєднався MindNote у 2018, це стало для них також чудовою можливістю випробувати модель підписки для їхнього застосунку. В результаті вони перевели їхню версію застосунку в App Store також на бізнес-модель за підпискою.
Окрім комісії, багато розробників також не задоволені процесом рев’ю в App Store, та службою підтримки. Дехто з розробників, які працюють з Setapp, публічно відмічають перевагу в системі відгуків від користувачів на нашій платформі.
Зростання конкуренції на ринку дистрибуції iOS-застосунків зможе підштовхнути як Apple, так і сторонні магазини до покращення своїх пропозицій для розробників. Це також принесе користь користувачам, оскільки вони матимуть більший вибір щодо магазинів додатків, а це, своєю чергою сприятиме зниженню цін і підвищенню якості.
Ці моделі можуть підійти не всім, але у нас є цільова аудиторія, якій подобається наше рішення.
Наразі незрозуміло, чи дійсно Apple планує дозволити стороннє завантаження в iOS 17, чи компанія лише вносить деякі зміни на рівні операційної системи, щоб додати цю можливість у майбутньому. Але ми готуємося.
Автор: Микола Савін, Product Lead у Setapp