ICLUB — дочірній проект фонду TA Ventures, запущений у 2018 році. Ідея полягала у тому, аби залучити більше людей до інвестування, звільнивши їх від рутинної роботи: пошуку та аналізу стартапів. Команда TA Ventures взяла це все на себе, а приватні інвестори через ICLUB, що став свого роду інвестклубом, вже самі вирішують — інвестувати чи ні. Представництва відкриті у кількох країнах світу, найпотужніше ком’юніті — у Києві. Редактор AIN.UA поговорив з його лідом Антоном Полєсковим про цифри по ICLUB та його роботу зараз. 

Антон Полєсков. Фото — надане героєм матеріалу.

Давай з головного — які зараз результати у ICLUB?

  • За 2022 рік проінвестували 27 компанії. 
  • За весь час існування з 2018 року — 80 стартапів. 

Загальна сума інвестицій клубу — $35 млн. Це чимало.

При цьому у нас є екзити, їх вже 6 на загальну суму в $8 млн. Ми не можемо говорити про якусь результативність ICLUB, оскільки це не фонд: ми не залучаємо умовний мільйон і не вкладаємо його у 10 стартапів по $100 000, чекаючи на результат. При цьому є проекти, які гарно вистрілили та дали багато іксів інвесторам.

Також у нас є дві списані інвестиції. Такими ми називаємо дві компанії, які вже закрились, врятувати їх не вдалось. Не назву самі компанії, але вони працювали у сферах мобіліті та доставки.

Яка географія інвестицій?

Американські — десь 41%, європейські — 50%. Відсотки, що залишилися – це точкові історії із не пріоритетних регіонів. Це стартапи з регіону MENA, є індійська компанія, мексиканська. Українські можна перерахувати на пальцях (OVO, Liki24 тощо). 

У що більше всього вкладаєте? 

Підготував статистику, щоб максимально точно: 

  • Найбільше – healthcare і biotech.
  • Друге місце – consumer goods (директ і консюмер-бренди — компанії, які створюють якісь товари і продають через свої канали комунікацій, а не через ритейлерів).
  • Третє – enterprise soft (B2B програмне забезпечення).
  • Четверте – mobility і logistic.
  • П’яте – фінтех (підрозділи: insuretech і taxtech). 

Скільки вкладаєте? 

Знову ж таки, давай розділимо. 

  • TA Ventures — зазвичай $50 000 на pre-seed. На seed-стадії від $250 000. 
  • У ICLUB чек в одну компанію в середньому – від $150 000 до $350 000.

Протягом останнього року доінвестовували у проекти? Все ж проблем вистачало.

Коли компанії потрібні ще гроші – в першу чергу, її намагаються врятувати внутрішні інвестори, фонди. ICLUB не буде рятувати компанію самотужки. Якщо всі інвестори вкладаються і кажуть, що потрібно допомогти компанії пережити цей період, ми пропонуємо це ICLUB і обґрунтовуємо. Фонди мають зарезервувати частину капіталу, щоб доінвестовувати в компанії, які перфомлять класно і підтримувати тих, кого є сенс підтримувати. Тому якщо компанії важко залучити зовнішні кошти, ми говоримо це ICLUB і пояснюємо, що є варіант допомоги у тому, щоб пережити важку макроекономічну ситуацію і дотягнути її до моменту, коли вона зможе підійти до фандрайзингу. Тобто так, таку опцію ми надаємо. 

Поясни для людей, які ніколи не чули про ICLUB, що це за історія.

Це організація, яка допомагає непрофесійним та венчурним інвесторам та венчурним інвесторам-початківцям розібратися в тому, як обирати і перевіряти компанії перед інвестуванням і почати збирати свій венчурний портфель. 

Наш акцент — на початківцях: основна ціннісна пропозиція ICLUB – зниження ризику за рахунок співінвестування разом із венчурним фондом TA Ventures.  

Якщо інвестор вирішує, що йому потрібні венчурні інвестиції як актив в портфелі, то в нього є опція піти і самостійно шукати компанії, домовлятися з ними про умови і самостійно інвестувати. Але, як і будь-який інший актив, інвестування без компетенції, без нетворку в сфері – вірогідність успіху дуже мала. Тому, якщо інвестор готовий підійти до цього типу активів, найлегший спосіб – почати співінвестувати з тими, хто розбирається в цьому краще. 

Ми так робимо навіть, як фонд TA Ventures: в більшості випадків йдемо не самі, а з іншими фондами, у яких більше досвіду, капіталу тощо. Те саме пропонує ICLUB приватним інвесторам по ланцюжку: заходити разом з TA Ventures і капіталізувати на тому, що компанії, які пропонуються нашим інвесторам, вже обрані професійною командою фонду. Якщо брати воронку, то ті стартапи, які потрапили до TA Ventures і були обрані ним, а потім коли приватний інвестор обирає через цей фільтр – ризик значно менший. 

Тут важливо додати, що ICLUB не інвестує, якщо не інвестує TA Ventures. При цьому сам фонд може піти на ризик і вкластись там, куди інвесторів ICLUB ми не поведемо. Саме тому я більше говорю про тих, хто хоче почати інвестувати у стартапи, ніж говорю про ICLUB як пропозицію для стартапів — вони ж в першу чергу підуть до фонду TA Ventures.

Тут лише можу сказати, що наша сила — нетворк. Ми можемо познайомити вас з будь-яким фондом, допомогти з фандрайзингом. Команда розробки в Україні – якщо потрібно, ми можемо вас зв’язати. Ми — найчастіше міноритарний інвестор, не беремо місця в борді. Ми даємо гроші і не заважаємо працювати. Наша стратегія – знайти компанії, яким ми не потрібні.

Скільки коштує участь в ICLUB

Зараз у ICLUB є два варіанти: 

  • можна бути платним членом з доступом до закритого ком‘юніті, івентів, у тебе є контактна людина, яка тобі допомагає і відповідає на всі питання. Це коштує $3500 в рік. 
  • можна доєднатися до ICLUB-онлайн (цей варіант ми запустили в 2022 році) безкоштовно. Для цього достатньо пройти верифікацію документів і отримати доступ до угод. Такий учасник платить лише комісії на інвестиціях: 2,5% річний менеджмент фі і 25% керрі – відсоток з прибутку на екзиті. 

Вищезазначені комісії є і у першому варіанті членства у ICLUB, проте учасник отримує більш персоналізований досвід і допомогу у рішеннях. В онлайн-варіанті учасник самостійно дивиться на стартапи на платформі і самостійно приймає рішення щодо інвестування. 

Раніше ICLUB проводив офлайн-заходи для учасників. Зараз їх немає, зрозуміло чому. Як ставляться до того, що івентів не стало?

ICLUB в Україні продовжує функціонувати, проте, переважно в онлайн-форматі, оскільки велика частина ком’юніті українців знаходяться не в Києві. Офлайн-івенти не проводяться – немає сенсу робити на ту кількість людей, які залишаються в столиці. Можемо робити заходи під запит нашої аудиторії, більше як brand awareness.

Побачили, що люди, які інвестують, і навіть нові, які доєднуються до ICLUB – вони готові інвестувати й без івентів. Раніше ми не могли собі цього дозволити, а зараз тема венчуру і венчурних інвестицій стала більш зрозумілою людям, які до нас долучаються. Саме тому немає необхідності презентувати когось офлайн. 

Взагалі багато тих, хто хоче інвестувати у стартапи? 

Щоб не бути голослівним, просто беремо статистику: з 2020 року ми виросли в 4 рази. Якщо тоді ти починав розповідати про венчур з азів і з базису, тепер майже завжди ти переходиш до компаній одразу. Людей стає більше, як і зацікавленості в цьому активі. Просто пройшов час. Плюс: зараз така економічна ситуація, що консервативні інвестиції не дають майже ніякого прибутку. Люди починають дивитися по сторонах.

Є дуже різні профілі інвесторів. Є більш професійні, які розуміють, що ми можемо провести due diligence, але ми не знаємо, що вистрілить. Але тут працює математика – чим більше інвестицій, тим більша вірогідність, що ти знайдеш «новий Фейсбук». 

Є люди, яким просто цікаво бути дотичним до інновацій. Вони роблять інвестиції обережніше, але вони скорше вважаються більш лайфстайл-інвестиціями з метою особисто подивитися, спробувати перевірити свої скіли. Ми усім говоримо, що компанія, яка у нас зараз перформить найбільше – ніхто не знав, що вона буде настільки сильною. Профілі різні, але всіх об’єднує цікавість до технологій, тому що інвестиції в венчур – це дуже нішева сфера і до неї добираються люди, які готові на неконсервативний підхід.