Електронний кабінет — це важливе джерело даних для платників податків, але часом ним не користуються, або ж користуються по мінімуму, бо він, будьмо відверті, не дуже user-friendly. Користувачеві, який зазирнув до нього уперше, може бути важко розібратись, що і до чого.

AIN.UA розповідає про найкорисніші функції ЕКПП (для цього ми також консультувалися у бухгалтерів, які ведуть ФОПи). Ми розглядатимемо можливості кабінету для ФОПів, але звісно він корисний для усіх типів підприємців.

Як зареєструватись

Якщо у вас є електронний підпис, реєстрація та вхід до кабінету займуть до хвилини (якщо підпису немає, його можна отримати у більшості банків, або ж у самій податковій). Вхід до кабінету доступний за посиланням.

Електронний кабінет платника податків - 1
Сторінка входу до кабінету податкової, скріншот AIN.UA

Якщо перейти і натиснути «Вхід» у правому верхньому куті, потрібно буде вказати своє ім’я, назву центру сертифікації (АЦСК), який видав електронний підпис (наприклад, податкову або «ПриватБанк» і надати лінк на сам файл підпису, а також ввести пароль від нього.

Електронний кабінет платника податків-2
Скріншот AIN.UA

Якщо система зчитала дані підпису правильно, з’явиться зелений надпис «Ключ успішно завантажено» і ваші дані як підприємця. Потрібно натиснути кнопку «Увійти» ліворуч під формою. Тепер можна подивитись, що вміє ЕКПП і які дані тут доступні. З кількома розділами кабінету AIN.UA допомогла розібратися бухгалтерка Тетяна Черньонок, автор Telegram-каналу «Твій бухгалтер».

Як подивитись, чи все добре по податках

Мабуть, найважливіший розділ кабінету — «Стан розрахунків з бюджетом». Тут можна перевіряти, чи зарахувала податкова сплачені вами податки, і чи забрали їх потім до держбюджету. Це важливо робити щоразу після сплати податків та зборів, адже так ви точно знатимете: ваші податки зарахували вчасно та в повному обсязі. Це може бути актуально, наприклад, якщо податкова змінила реквізити чи форму платежу, і ви не впевнені, чи «побачили» у податковій ваші гроші.

Як це перевірити?

Візьмемо для прикладу ФОП 3-ї групи, які сплачують єдиний податок (ЄП) у 5% та єдиний соціальний внесок (ЄСВ) у відсотках до мінімальної зарплати. Розділ «Стан розрахунків з бюджетом» можна зайти на головній кабінету, у переліку ліворуч.

Він корисний тим, що дає детальну інформацію по сплачених та нарахованих податках за різні роки. У тій самій «Дії» можна подивитись тільки картинку «на сьогодні», без розуміння «що і звідки взялося», як пояснює бухгалтер. Як виглядає цей розділ:

Електронний кабінет платника податків-3
Тут і надалі скріншоти Тетяни Черньонок

Можна побачити, що у цьому розділі можна обрати рік, за який ви хочете перевірити податки, тип податків: їх можна визначати за кодом та назвою платежу. Далі йде стовпчик «Надміру сплачені податки»: тут відображаються або суми, які податкова ще не зарахувала до бюджету, або надміру сплачені кошти, які податкова зарахує у наступні платежі.

Мабуть, найважливіший стовпчик: «Податковий борг»: тут відображається борг підприємця перед бюджетом. Що робити, якщо, наприклад, податкова малює тут борг, а ви впевнені, що все сплачували вчасно? Можна зайти в розділ окремого податку і подивитись історію платежів (вона подібна до банківської виписки, але трохи більш заплутана). Наприклад, якщо клікнути на єдиний внесок, сформується така «виписка»:

Електронний кабінет платника податків-5

Тут можна перевіряти дату операції, а також коли ваш платіж надійшов до податкової і коли його нарахували у бюджет. Стовпчик «Зараховано» — це ваш платіж, який побачила податкова. Стовпчик «Нараховано» — це гроші, які податкова нарахувала в бюджет. Важливо: це нарахування зазвичай відбувається у терміни сплати податку. Тобто, якщо ви, наприклад, вчасно сплатили якусь суму ЄП за II квартал, вона висітиме у вас в переплаті, аж поки податкова не перерахує її до бюджету після граничного строку сплати ЄП за II квартал.

Ще один нюанс: якщо із податковою немає проблем, усі ці перерахування податків до бюджету відбуваються за вашими ж даними, які ви вказали у декларації. Наприклад, якщо ви за квартал написали собі 10 000 грн єдиного податку в декларації, і податкова її прийняла, саме цю суму вона спробує списати з вашого рахунку в бюджет, коли спливе термін сплати ЄП за квартал.

Тобто, якщо у вас у розділі «Стан розрахунків з бюджетом» якісь негаразди (наприклад, борг) — імовірно, це різниця між тим, що ви декларували і тим, що надійшло від вас податковій (платіж міг, наприклад, піти по старих реквізитах і загубитися). Саме тому регулярно перевіряти розділ «Стан розрахунків з бюджетом» важливо.

Як здавати звіти

ЕКПП — не найзручніший інструмент для подання декларацій, зате безкоштовний. Розглянемо його на прикладі декларації для ФОП. Для цього потрібно зайти у розділ «Введення звітності» і, якщо ви ще не заповнювали декларацію в ЕКПП, натиснути кнопку «Створити». Важливо обрати період, за який ви хочете звітуватись, щоб простіше було знайти онлайн-форму. Наприклад, зараз для ФОП 3-ї групи актуальна декларація за півріччя:

Cкріншот AIN.UA

Якщо натиснути на неї, а потім на кнопку «Створити», відкриється звична онлайн-форма декларації. Якщо ви вже подавали минулі декларації у ЕКПП, бухгалтер радить заповнювати нову декларації «на основі» старої. Для цього потрібно поставити відповідну галочку у формі створення декларації і обрати документ:

Електронний кабінет платника податків-6
Тут і надалі скріншоти Тетяни Черньонок

У такому випадку в нову форму підтягнуться ваші дані: адреса, телефон, КВЕДи і таке інше. Після заповнення декларацію підписують електронним підписом та відправляють до податкової. Стан її розгляду можна моніторити у розділі «Вхідні/вихідні документи».

Як перевіряти реквізити податкової

Щороку, а іноді частіше, податкова міняє реквізити: дані рахунків, куди потрібно платити податки. Щоправда, не завжди вони одразу відображаються у кабінеті. Але їх можна тут перевіряти. Для цього можемо повернутись у розділ «Стан розрахунків з бюджетом», знайти стовпчик «Реквізити» та натиснути на іконку банківської карти:

Таким чином ви побачите назву отримувача, рахунок, способи оплати і навіть QR-код для оплати податку:

Як листуватись із податковою

Якщо виникають якісь питання чи проблеми, податковій можна написати. Наприклад, ви знаєте, що провели платіж по податку, але в кабінеті він не відображається. Можна написати податковій листа із проханням знайти і донарахувати платіж. Для цього потрібно зайти у розділ «Листування з ДПС», обрати адресат, тип документа, коротко переказати зміст та приєднати до листа свій лист у форматі .pdf:

Скріншот AIN.UA

Після цього натиснути «Зберегти»: лист можна буде підписати своїм підписом та відправити до податкової. Їхня відповідь може прийти або онлайн (шукати у «Вхідні/вихідні документи”), або паперовим листом, на вказану вами при реєстрації поштову адресу.

Це — неповний перелік того, чим можна займатись у ЕКПП. Наприклад, тут можна замовити електронну версію Витягу з реєстру платників єдиного податку або інші довідкові документи від податкової.