Найбагатша людина світу Ілон Маск у 2022 році придбав Twitter за $44 млрд і пообіцяв змінити його на краще. Зі сторони видається, що поки не вдається: спостерігається відтік аудиторії та зростання числа клонів, пройшов запуск конкурента Threads від Meta, половина рекламодавців розбіглась. Врешті, Маск змінив логотип Twitter на X, вбивши популярний та відомий логотип. В чому ж ідея? 

Від Twitter до X

Super App — та історія, яку намагається побудувати Ілон Маск з платформи Twitter. За основу взята ідея китайського WeChat, одного з найпопулярніших додатків у світі, де в основі лежить мессенджер, але навколо — десятки інших можливостей. Це ж хоче повторити і Маск. 

Як пише Axios, Маск у майбутньому бачить Twitter як компіляцію наступних сервісів:

  • Twitter — соцмережа
  • Substack — платформа для розсилок
  • YouTube — відео
  • PayPal — платежі 
  • Amazon — маркетплейс
  • TikTok — платформа для креаторів
  • WeChat — мессенджер
  • Baidu — пошуковик

Все це планується обʼєднати в межах одного проекту під назвою X. На думку Маск, ідея Twitter застаріла, і несе у собі лише одну з ролей платформи, яку він будує — соцмережу. Саме тому велика потужна платформа, «додаток, у якому є все», і повинен був отримати іншу назву — X.

Айзексон

Виданню Axios також вдалось поспілкуватись з одним з найвідоміших авторів біографій американських підприємців — Волтером Айзексоном. Останні три роки він працює над книгою про Ілона Маска, проводить з ним багато часу як у бесідах, так і просто супроводжуючи у поїздках.

Так, зокрема, Айзексон був з Маском, коли той, придбавши Twitter, поїхав до штаб-квартири компанії. Одні з перших його слів — there are too many birds here. Практично з самого початку Маск хотів змінити застарілий на його думку логотип, але гра слів була глибшою: мова йшла й про співробітників компанії, амбіції котрих були недостатніми для Маска.

Давня мрія мільярдера, за словами Айзексона, побудувати соціальну платформу, котра дала б набагато більше можливостей журналістам, що можуть працювати по моделі Substack та не залежати від редакцій, чи місце, де зможуть заробляти творці контенту. У своїх розмовах з Айзексоном новий власник Twitter стверджував: той легко може коштувати трильйон, якщо докласти відповідних зусиль. Але для цього потрібно зібрати людей, що горітимуть ідеєю і рухатимуться швидше інших.

Поки зарано підбивати підсумки

Проблема у тому, що навіть маючи зрозумілу візію та ідею, за 9 місяців володіння платформою Маск практично нічого не зробив з того, що хотів. Більше того, виглядає, що вся історія Twitter рухається не в кращу, а в гіршу сторону. За кілька днів Threads виріс до 100 млн (хоча чесно буде вказати, що вся аудиторія вже втрачена), так чи інакше спостерігається відтік аудиторії. Бізнес почав приносити вдвічі менше грошей. 

Всі дії Маска позначились і на оцінці Twitter. Оскільки тепер це приватна компанія, то точної цифри, скільки міг би коштувати Twitter — немає. Але маємо оцінки від різних фондів. Наприклад: 

  • Ark Investment списав 47% вартості тих акцій, що у них були, тобто замість оцінки у $44 млрд — це приблизно $24 млрд. 
  • Fidelity пишуть, що скоротили оцінку втричі — тобто близько $15 млрд. 
  • Експерти вказують, що перехід від синьої пташки до X міг коштувати платформі додаткових кілька мільярдів доларів оцінки, оскільки знищено один з найбільш відомих логотипів нашого часу.

З іншої сторони, як пише той же Axios — історія WeChat не трапилась в один момент. Запущений у 2011 році мессенджер довго і поступово йшов до збільшення числа функцій та розширення своїх можливостей. Можливо, Маск просто не встиг зібрати навколо людей, які допоможуть його створити задумане. 

Тим часом, пише Fortune, перепетії навколо Twitter ніяк не впливають на два його основних активи — Tesla та SpaceX: продажі електрокарів зростають, а космічна компанія є ледь не монополістом на своєму ринку.