Перед тим, як облаштувати касу у закладі, підприємцю потрібно ознайомитися з касовою дисципліною. Правила приймання, зберігання та видачі готівки визначаються внутрішніми документами підприємства, Положенням та іншими розпорядчими актами НБУ.
8 серпня 2023 hjre власниця бухгалтерського бюро Alfa Gold Олександра Герасименко та керівниця техпідтримки української компанії з автоматизації закладів Ксенія Меркулова провели вебінар про те, як облаштувати касу в закладі, правила роботи з готівкою, документальне оформлення каси, з чого почати впровадження РРО або ПРРО. AIN.Business вибрав основне.
Різниця між ФОП і ТОВ
- ФОП — це фізична особа, зареєстрована як підприємець.
- ТОВ — це юридична особа, організація, яку створює один або декілька осіб, з розділеним на частки статутним капіталом. Важливо: ТОВ несе відповідальності лише статутним капіталом, але не може «вільно» використовувати готівкові кошти.
- ФОП — не веде касову дисципліну: не здає виручку в банк, не створює касові ордери, не веде касову книгу, не встановлює ліміт каси.
- ТОВ — має бути обов‘язково створена касова дисципліна.
Розрахунки готівкою
- 10 000 грн — максимальна сума на день, яку ФОП і ТОВ можуть провести готівкою з іншими ФОП/ТОВ.
- 50 000 грн — максимальна сума на день, яку ФОП і ТОВ можуть провести готівкою з однією фізичною особою.
Етапи створення касової дисципліни
- Облаштуйте місце для зберігання готівки. Це має бути стале місце, але критеріїв його вигляду не існує.
- Оформте договір повної матеріальної відповідальності з касиром. Якщо у закладі, клієнтів розраховує бармен, — він автоматично виконує функцію касира.
- Затвердіть порядок оприбуткування готівки у касі. Чітко пропишіть три пункти: місце оприбуткування, час, відповідальну особу.
- Затвердіть посадову інструкцію касира.
- Розрахуйте та затвердіть ліміт готівки в касі. Якщо ви не встановите ліміт каси, то він вважатиметься нульовим. Для закладу це неможливо, тож податкова точно завітає до вас із питаннями. Ліміт можна змінювати будь-коли.
- Укладіть договір з банком про відкриття рахунку та визначте терміни здачі виручки та іншої готівки.
- Вирішіть питання організації касової книги, електронних фіскальних чеків, КУРО та РРО, здавання готівки.
Службові операції
- Службові операції — це контроль обігу готівки у закладі (вони не фіскалізуються).
- Розмінна монета — це той залишок готівки, який зберігається в скриньці РРО/ПРРО. Наявність розміну — це вимога НБУ. Тому для ТОВ краще створити наказ і зафіксувати суму по закладу.
- Вносити розмінну монету потрібно через службову операцію — службове внесення.
Впровадження РРО або ПРРО
- Визначте робочу зміну закладу. Зміна — це період роботи РРО від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту за період роботи одного касира. Кількість змін (Z-звітів) необмежена. Але важливо, щоб одна зміна не перевищувала 24 години.
- Визначте ліміт каси для юридичних осіб. Ви маєте встановити готівковий ліміт у своєму закладі. Штраф за порушення лімітів: 1700-3400 грн за перше порушення та 8500-17 000 грн – за повторне.
- Визначте оприбуткування доходу закладу. Кожен із суб‘єктів господарювання робить оподаткування по-різному. ФОП на загальній системі — вносить суму, яку показав Z-звіт, у таблицю доходів і витрат. ФОП на спрощеній системі — робить періодичний звіт за місяць і вносить в таблицю доходів. ТОВ — оприбутковує готівку в день її отримання. А підставою для оприбуткування є Z-звіт.