Видання DOU наводить слова Ольги Шаповал, директорки Харківського ІТ Кластеру, з поясненням, чому сьогодні бронювання в ІТ-компаніях йде настільки повільно. Нагадаємо, за різною інформацією в індустрії, де близько 250 000 людей (раніше було 300 000, але близько 50 000 виїхало), заброньовано ~1%.
- Держава побудувала процес так, щоб зручно було і бронювати, і мобілізувати. «Як відомо, компаніям дозволили забронювати 50% людей. Але для того, щоб забронювати, наприклад, пʼять людей із команди, треба показати десять людей. І ці інші пʼятеро теоретично можуть бути мобілізованими згодом», — вказує Шаповал. Як наслідок, компанії не хочуть показувати людей, адже для IT-індустрії саме люди є ключовим елементом бізнесу.
- Поки що немає механізмів для бронювання ФОПів та гіг-контракторів.
- Ще одна причина малого числа броней — відсутність документів. Щоб подати актуальні документи — часто потрібно піти до ТЦК. Цього, через очевидний набір факторів, ніхто не поспішає робити: «існує ризик, що можна піти їх оновлювати — й назад до компанії вже не повернутися».
Ми маємо кілька пропозицій, як покращити процес бронювання. По-перше, варто надавати людині імунітет від мобілізації, якщо вона подається на бронь. Держава хоче отримати дані та оновити реєстри, а люди хочуть продовжувати працювати. Ще одна ідея від нас (на яку поки немає реакції) — щоб точкою для подачі чи оновлення документів був ЦНАП, а не ТЦК.