Американська мрія. Як стартапу обрати акселератор для виходу на ринок США 

Попри те, що Європа, Азія і, зокрема, Сингапур впевнено прориваються вперед, стартап-екосистема Сполучених Штатів поки що залишається далеко попереду, говорить засновниця патентно-юридичної компанії IPSTYLE Марія Ортинська. 

У своїй авторській колонці для AIN.UA вона розповідає, чому на світовому ринку склалась саме така ситуація й що саме вабить у США підприємців і новаторів звідусіль.

Фото: Facebook-сторінка Марії Ортинської

Чому США?

Є кілька причин, чому компанії, що перебувають на початковій стадії розвитку, беруть курс на Північну Америку. По-перше, США – стабільно залишається країною №1 з погляду стартап-екосистеми, що підтверджує Global Startup Ecosystem Index 2023.

По-друге, американський ринок – це доступ до грошей і розвинена інфраструктура для стартапів: багато інкубаторів, акселераторів, прямого приватного капіталу, венчурних фондів. Так, цьогоріч інвестори трохи призупинили вкладення і сфокусувалися на тих, що вже в їхньому портфелі, але, навіть за найпесимістичнішими прогнозами, йдеться про понад $100 мільярдів у 2023 році. 

Наразі США налічує найбільшу кількість «єдинорогів» — стартапів із ринковою оцінкою в $1 млрд і більше. За даними Statista, їх тут понад 700. Також в Сполучених Штатах базується чимало колишніх «початківців», а нині успішних компаній світу, як-от Google, Amazon, SpaceX та інші. Навколо них теж культивується стартап-активність.

У Штатах діє багато державних програм, грантів та іншої підтримки. Приміром, ще за часи Барака Обами запроваджена International Entrepreneur Rule — спеціальна візова програма для засновників технологічних стартапів, яких країна заохочує приїжджати і реалізовувати проєкти, розвивати бізнес, відповідно, створювати робочі місця. Спробувати податися на релокейт можуть і ті стартапи, які ще не знайшли інвесторів, але мають залізні аргументи того, що США лише виграють від їхньої діяльності.

А ще в США розвинений нетворкінг. І чим більше стартапів – тим більше колаборацій, партнерств, досвіду, ідей, ресурсів і, відповідно, можливостей. Усе сприяє стрімкому розвитку.

Прискорювачі росту

Один з інструментів зростання для стартапу – акселератори, такі собі прискорювачі росту від країни, корпорацій, інвестиційних фондів тощо. Їхні програми зазвичай тривають від трьох до шести місяців і мають  цінність у вигляді допомоги менторством, бізнес-експертизою, виявленням сильних і слабких сторін продукту, наданням робочого простору, просуванням у медіа, а також, звісно, у доступі до фінансування. 

У США, як і Європі, більшість акселераторів орієнтовані на стартапи. Тобто на компанії, що перебувають на етапі створення, а також на проєкти на ранніх стадіях розвитку (early-stage). Ті, що демонструють життєздатність, зростання та потенційну прибутковість (growth stage), теж в полі зору. Тоді як з компаніями на стадії ідеї працює помітно менше акселераторів.

Щодо форми інвестування, понад половина акселераторів надають певне фінансування, безпосередньо або через пов’язані фонди. Деякі надають фінансування всім учасникам, а деякі – лише окремим проєктам. Утім, є й такі, що стягують комісію за участь в їхніх програмах.

Умовно акселератори можна поділити на ті, що надають підтримку стартапам з будь-якого сектору, і ті, що концентруються на конкретній сфері, як-от охорона здоров’я чи фінансові послуги. Взагалі те, де і з ким ви створите свій стартап, багато в чому впливає на ваш успіх. 

Головні стартап-міста Сполучених Штатів

National RankU.S. City Top IndustriesGlobal Rank
1San Francisco BayEcommerce & Retail #1, Edtech, Energy & Environment1
2New YorkEcommerce & Retail #2, Fintech, Foodtech2
3Los Angeles AreaEcommerce & Retail #3, Marketing & Sales, and Transportation4
4Boston AreaEnergy & Environment #2, Healthtech, Edtech5
5SeattleEnergy & Environment #4, Healthtech, Software & Data12
Джерело: StartupBlink

На прикладі Бостона

Приміром, у Бостоні (штат Массачусетс) розвинене середовище для стартапів у сферах Energy & Environment, HealthTech і EdTech. За ними місто посідає високі позиції у світових рейтингах і входить до четвірки найкращих екосистем у США. Тож тут чимало відповідних акселераторів — щонайменше 25, кожен із яких щороку прискорює розвиток 40-50 проєктів.

Візьмемо один із них – MassChallenge, найбільший в історії стартап-акселератор, що базується в Бостоні. За останній десяток років підтримав понад 4000 стартапів, які залучили більш ніж $9 млрд. Сьогодні він спеціалізується здебільшого на HealthTech, проте активно розвиває ClimateTech і навіть BlueTech, кліматичні та морські інновації. За кожним із напрямків діє кілька підгалузевих програм. І це – традиційно для всіх акселераторів.

Скажімо, за HealthTech податися можна як на програму біоконвергенції (Bio-convergence Track) чи поліпшення якості життя людей похилого віку (AgeTech), так і на програму для технологій з репродуктивного здоров’я (Reproductive Health) тощо. Залишається обрати ту, що найбільш релевантна вашому продукту, технологічному рішенню. 

MassChallenge не пропонує інвестиції в акціонерний капітал, натомість кожний учасник отримує можливість позмагатись за грошову винагороду. Це називається «програми з нульовим капіталом і модель, заснована на конкуренції». Кульмінацією акселератора стане демодень, коли стартап презентують інвесторам і лідерам галузі.

Ландшафт акселераторів 

Варто зауважити, що фокус уваги акселераторів змінюється дуже швидко. Нині на фоні успіху ChatGPT від OpenAI він прикутий до стартапів у сфері штучного інтелекту. Вартість більшості з них оцінюється у сотні мільйонів доларів, і важко знайти акселератор, який би не запустив у себе програму з АІ, будь-то FinTech, e-commerce чи якась інша сфера. Втім, як і інвестора, який би не піддався на ажіотаж. Це стосується не лише США, а й решти світу.

При виборі акселератора також варто звертати увагу, з ким він співпрацює і колаборується – міністерствами, установами, корпораціями, університетами, інвестфондами тощо – і чи є в нього хаби. Звісно, якщо ви налаштовані в перспективі на масштабування свого рішення. Приміром, добре, якщо для HealthTech акселератор матиме представництва в Ізраїлі чи Швейцарії. 

Головний акселератор Кремнієвої долини

Лідером ринку залишається Y Combinator, який двічі на рік інвестує «невелику суму у велику кількість компаній». Таких сьогодні понад 4000, а сукупна оцінка всіх стартапів, що пройшли акселерацію, перевищує $600 млрд. Свого часу звідси вийшли Dropbox, Airbnb, Reddit, Stripe, Instacart, Coinbase та інші, в тому числі «єдинороги». За статистикою, 4% компаній-«випускників» Y Combinator — з оборотом у мільярд доларів. 

Кожна з двох YC-програм на рік триває три місяці. Взяти участь у них можуть стартапи на різних стадіях: і ті, які ще навіть не почали працювати, і ті, які запустилися рік тому і більше. YC пропонує $125 тис в обмін на долю 7%. Ще $375 тис стартапи додатково отримають на викуп частки за тією ж ціною, що наступні інвестори.

Кожна компанія YC отримує знижки або взагалі безоплатний доступ до понад 100 програмних продуктів, як-от хостингу, платіжних сервісів та бази даних інвесторів. Цей акселератор найкраще підходить для швидкорослих технологічних стартапів, зокрема на стадії seed.

За даними PitchBook, понад 65% YC-групи минулого літа (а це – 134 стартапи) створюють інструменти на основі штучного інтелекту, що забезпечують автоматизацію медичних послуг, обслуговування клієнтів, продажів, програмування та дизайну ігор.

Загалом у Сполучених Штатах налічується понад 700 акселераторів і бізнес-інкубаторів. Окрім Y Combinator і MassChallenge, постійними лідерами рейтингів є Techstars, 500 Startups, Plug and Play, SOSV, Alchemist Accelerator.

10 найкращих стартап-акселераторів США

Джерело: Altar.io

Кому стане в пригоді 

Раджу роботу з акселераторами тим, в кого є інноваційна ідея, але немає можливостей для реалізації. Тим в кого є продукт чи рішення, є команда, але немає клієнтів і відчуваєте, що самі не впораєтеся. Знову-таки, нетворкінг і напрацювання кола корисних знайомств, впізнаваності – ще одна перевага участі в акселераційних програмах.

Отже, якщо ви вирішили, що програма акселератора – те, що вам потрібно, наступний крок – знайти той акселератор, що якнайкраще вам підходить. Для цього беріть до уваги стадію, на якій перебуває ваш проєкт, вашу галузь, ваші бізнес-цілі, умови акселераторів тощо. Знайшли? Подавайте заявку! Це перевірений спосіб прискорити зростання проєкту.

Авторка: Марія Ортинська, засновниця патентно-юридичної компанії IPSTYLE  

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук