Повернення останньої милі. Навіщо співзасновники збанкрутілої Rocket приєднались до YARD Delivery 

5 січня 2024 року український стартап YARD Delivery анонсував співпрацю з колишніми засновниками популярної служби доставки Rocket Олексієм Юхимчуком та Станіславом Дмитриком. Компанію Rocket започаткували в 2018 році, вона набула популярності під час пандемії у 2021 році та успішно виходила на закордонні ринки. Однак у березні 2022 року, на самому початку повномасштабної війни, Юхимчук та Дмитрик повідомили, що їхній проєкт припиняє роботу. 

У листі, який вони надіслали працівникам компанії, йшлося про те, що Rocket «не має можливості відновити операційну діяльність і продовжити роботу, а також не може гарантувати виконання обов’язків щодо заробітних плат». Після цього комунікація зі співзасновниками бренду зникла, а стартап до сьогодні винен заборгованості за зарплатами своїм співробітникам та партнерам.

Нагадуємо, як успішна логістична компанія Rocket дійшла до банкрутства, що сталося з торговою маркою та які плани YARD Delivery на співпрацю з колишніми власниками цього бізнесу.

Шлях від злету до банкрутства 

Компанію з доставки їжі Rocket Delivery започаткували у Дніпрі кияни Олексій Юхимчук та Станіслав Дмитрик на базі компанії Pokupon – маркетплейсі послуг з промокодами на знижки, де вони пропонували послугу з доставки їжі. Проєкт стартував 5 березня 2018-го під брендом Raketa. У жовтні того ж року в Україну зайшов іспанський сервіс швидкої доставки Glovo, у лютому 2019‑го запустився Uber Eats, а в липні на українському ринка з’явилась вірменська група Menu Group.

Інвестори не розуміли, в чому перевага Raketa, порівняно з іншими службами доставки, і сервіс опинився у складному становищі. Тоді інвестором став Тимур Рохлін, викупивши проєкт у Pokupon наприкінці літа 2019 року. Угоду оцінили у $50 мільйонів. У кіпрській компанії Tisea Fresh Food Limited, яка контролювала бізнес і виступила засновницею української ТОВ «Рокет Делівері», у Юхимчука і Дмитрика був менеджерський пакет, по 7% акцій. Рештою володів Ігор Рохлін – батько їхнього третього партнера.

За 2020-й та 2021 роки компанія активно розширилася та вийшла на ринки Нідерландів, Франції, Португалії, Іспанії, Угорщині та Кіпру. У березні 2021‑го до сервісу долучили понад 4000 ресторанів, а застосунок завантажили понад 3 мільйонів разів. Масштабування компанії відбувалося коштом інвестора Ігоря Рохліна. Однак наприкінці весни 2021 року відбулося скорочення фінансування проєкту та затримання Рохліна-молодшого в Ізраїлі, яке пов’язують з участю інвестора у шахрайських схемах.

За версією німецького слідства, Тимур Рохлін був частиною шахрайської схеми, де іноземних громадян переконували інвестувати через спеціальні сайти в купівлю-продаж банківських металів, іноземної валюти, криптовалюти, цінних паперів та інших активів. З 2018-го по 2020 рік кол-центри, через які переконували інвесторів, працювали у Софії (Болгарія) та Белграді. Колишні співробітники Rocket в коментарі AIN.UA наголосили, що затримання Рохліна в компанії не обговорювалося, а менеджмент вдав, що він не в курсі проблем інвестора.

Кур’єр Rocket. Фото: AIN.UA

Зменшення інвестування та новина про затримання Рохліна збігаються з початком звільнень і скорочень у Rocket. Компанія звільнила пів сотні маркетологів та розробників, закрила проєкт із розробки формату dark kitchen. Також під скорочення потрапили бюджети на маркетинг та плани на експансію за кордон. Вже тоді кілька українських співробітників повідомили про невиплату відпускних, компенсацій та затримку із заробітною платою.

Ексспівробітники у розмові з редакцією підкреслюють, що проблеми з фінансуванням почались ще на початку 2021 року: заробітну плату видавали готівкою, а потім затримували майже усій основній українській команді — це понад 400 людей, серед яких розробники, маркетологи, HR, працівники контакт-центру. Частину команди скоротили, а інших, хто співпрацював з Rocket як ФОП, попросили перепідписати договори на іноземну юридичну особу Рохліна Tisea Fresh Food Limited. 

23 лютого 2022 року менеджмент оголосив, що компанія Rocket має недостатньо коштів та згортає діяльність у країнах ЄС, але в Україні сервіс продовжуватиме працювати. Втім, заборгованість співробітникам так і не виплатили.

В коментарі AIN.UA Олена Вайнтрауб, колишня Communication Lead у компанії Rocket, поділилася, що звільнилася під час скорочень у січні, але «підтримувала проєкт» до кінця лютого. «Оскільки в мене були невиплачені відпускні, то дозволили забрати техніку, як і усім. Ще столи й стільці пропонували. Я думаю що з багатьма так і не розрахувались, бо моєму колишньому колезі точно ще винні понад $10 000. І я думаю, таких людей багато. Казали, що «треба трохи потерпіти», — а люди вірили», — говорить вона.

18 березня один із засновників компанії Олексій Юхимчук у спеціальному листі співробітникам повідомив, що Rocket зупиняє свою операційну діяльність у країні. Він також констатував неспроможність компанії виплатити зарплати та рекомендував колегам шукати нову роботу. Більшість працівників на той момент вже не отримували заробітну плату кілька місяців. Люди, працевлаштовані офіційно, не могли звільнитись і забрати документи, тому що їм не відповідали бухгалтери та юристи, стверджують колишні співробітники стартапу.

Що сталося з торговою маркою Rocket

Компанія була винна гроші не тільки працівникам, а й власникам закладів, з якими співпрацювала. Так, борг перед мережею віртуальних ресторанів Дениса Мамонова та Олега Скрипниченка (БагатоЛосося) становив 382 000 грн. А перед мережею Дмитра Борисова GastroFamily борг компанії за частину січня та лютий 2022 року складав близько 167 000 грн. 

У липні 2022 року в Єдиному державному реєстрі судових рішень з’явилась ухвала Господарського суду міста Києва про відмову ТОВ «Рокет Делівері» у відкритті провадження у справі про банкрутство. Відмова була мотивована відсутністю доказів, що виплативши борги перед кредиторами, «Рокет Делівері» стануть неплатоспроможними. 

Загалом компанія заборгувала близько 145 мільйонів гривень. Після відмови суду «Рокет Делівері» змінила місце реєстрації з Києва на Луцьк та отримала позов на банкрутство від «Хоумленд Юкрейн». Кінцевий бенефіціар і «Рокет Делівері», і «Хоумленд Юкрейн» – Ігор Рохлін, батько Тімура Рохліна – першого інвестора Rocket.

Вже у вересні 2023 року в межах аукціону з продажу майна збанкрутілої «Рокет Делівері» реалізували дев’ять торговельних марок компанії, зокрема Rocket. Права придбали лише за 87 000 гривень. Покупцем ТМ став Андрій Костін, який є власником товариств з обмеженою відповідальністю «Курорти Закарпаття», «Андалусія Груп», «Текстиль-Еко» та ГО «МПС Рейсинг Тім». 

Арбітражним керуючим у справі про банкрутство є луцький адвокат Валерій Григор’єв, на момент виходу тексту він не дав відповіді на наші запитання щодо заборгованості компанії Rocket та подальші судові засідання.

Що відомо про співпрацю з YARD Delivery та які плани на майбутнє

YARD Delivery – це служба експрес-доставки між мережею поштоматів, яка не наймає кур’єрів, а просто залучає їх до роботи за моделлю краудсорсингу. Тобто кур’єри працюють за вільним графіком і можуть співпрацювати з іншими службами доставки. Також YARD Delivery позиціюють себе як сервіс, який дає можливість користувачам надсилати посилку з поштомата однієї мережі до будь-якої іншої пошти. Співзасновниками команди є Олександр Корнійчук, має 10-річний досвід у B2B-продажах у сфері логістики та розвитку поштоматного бізнесу (до цього працював у Modern Expo), та Олександр Кузміч з дев’ятирічним досвідом у маркетингу та бізнес-стратегіях (зокрема, є засновником діджитал-агенції MOLOKO).

Співзасновники YARD Delivery Олександр Корнійчук і Олександр Кузьмич. Фото надані представниками стартапу

У коментарі AIN.UA співзасновник YARD Delivery Олександр Кузьмич пояснив, що Олексій Юхимчук та Станіслав Дмитрик залучені до проєкту як радники. Деталі умов не розголошуються, однак компанія планує залучити їх на постійній основі на посади CBDO та COO.

Наразі YARD сподівається «завдяки експертизі колишніх співзасновників «Рокет Делівері» у напрямку логістики останньої милі» вдосконалити операційні процеси та побудувати фронт-офіси у містах запуску компанії, яких наразі три: Редвуд-Сіті (США), Луцьк (Україна), Рига (Латвія).

«Ми переконані, що підсиливши команду YARD Delivery досвідченими операціоністами зі сфери логістики, ми ефективніше реалізуємо унікальну концепцію служби експрес-доставки у великих містах Європи, інтегруючи свій сервіс з різними мережами поштоматів у місті. Цей підхід дозволяє компанії забезпечувати швидку, лише двогодинну доставку, пропонуючи клієнтам зручність отримання посилок у будь-якому доступному поштоматі», — заявляє Кузьмич.

Як стало відомо редакції, до стартапу YARD Delivery колишніх власників Rocket долучили за порадою незалежного фінансового консультанта Артема Миргородського. У коментарі AIN.UA той наголосив, що його завданням стало «підсилення команди YARD Delivery», та додав, що у реєстрах власників Rocket Олексій Юхимчук та Станіслав Дмитрик буцімто не значаться: «Те, що їх називали співзасновниками, — маркетинговий трюк». Вочевидь, це не так, адже Rocket ще на етапі співпраці з Pokupon вдвох заснували саме Юхимчук і Дмитрик, а в реєстрах вони значились кінцевими бенефіціарами. 

Ми поставили уточнювальні запитання співзасновникам Rocket Станіславу Дмитрику та Олексію Юхимчуку, але не отримали відповідей на момент публікації матеріалу. Якщо вони з’являться, їхні коментарі будуть опубліковані пізніше.

Відповідаючи на питання щодо заборгованостей співзасновників Rocket, Олександр Кузьмич заявив, що його компанія «негативно ставиться до невиконання зарплатних зобов’язань перед працівниками», але рішення про виплату зарплат в тому числі і засновникам ухвалював основний інвестор і бенефеціар ТОВ «Рокет Делівері» Рохлін, а «Юхимчук та Дмитрик виступали більше медійними засновниками».

«Пропоную подивитися на ситуацію не «під лупою», розглядаючи коментарі кожного працівника, а більш глобально, і говорити не про втрачені кошти, а про втрачені можливості. Олексій та Станіслав, на мою думку, втратили набагато більше, ніж гроші (хоча і гроші також), — вони втратили компанію, якій віддали п’ять років свого життя, та розвинули її до гіганта фуд-доставки в Україні та Європі, втратили можливість побудувати світового єдинорога у сфері логістики», — сказав Олександр Кузьмич.

Наразі до основної команди YARD Delivery, крім співзасновників, входять четверо людей: Сергій Тарасюк, інженер і Full Stack розробник; Денис Ковальчук, графічний дизайнер зі спеціалізацією в бренд-дизайні, UI/UX та анімації; Ігор Крищук, Data Analyst, та PR-менеджерка Інна Корецка. Крім цього існує окрема команда розробників, які вдосконалюють застосунок та адмін панель.

Для фінансування проєкту засновники YARD Delivery вклали свої особисті кошти та нещодавно залучили декількох ангельських інвесторів з країн Балтії з чеками на загальну суму понад $250 000, та відкрили seed-раунд інвестицій на $1 мільйон. Співзасновник Олександр Кузьмич пояснив у коментарі AIN.UA, що аби диверсифікувати ризики інвестиційного портфеля, YARD Delivery приймає максимальний чек від одного інвестора у розмірі $200 000. 

«Таким чином, компанія розподіляє залучений капітал між активами різних інвесторів, що зменшить ризики залежності від однієї людини чи фонду, як це було в Rocket. Інакше кажучи, ми не плануємо зберігати всі яйця в одному кошику», – сказав Кузьмич.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук