Як допомогти реалізувати себе ветеранам, які повернулись з фронту, у цивільних професіях — про це в ексклюзивній колонці для AIN.UA розповідає Катерина Маргітіч-Філіппова, співзасновниця проєкту «After Front: до професійного життя після фронту».
Це — третій матеріал з серії колонок для роботодавців, які найматимуть демобілізованих військовослужбовців, і самих ветеранів, що шукають цивільну роботу.
Процес пошуку або повернення до попереднього місця роботи рекомендуємо розглядати як окремий проєкт. І, як у будь-якого проєкту, в нього також має бути своя дорожня карта з логічною послідовністю дій, які допоможуть отримати роботу після повернення з військової служби.
Перш ніж почати шукати роботу
- Відпочиньте після бойових дій – емоційно, ментально та фізично, було б добре впродовж 1-3 місяців.
- Дайте собі чесні відповіді на запитання:
- Я маю таку можливість/не маю такої можливості/хочу повертатись/не хочу повертатись на попередню позицію в компанії;
- Я хочу змінити спеціальність/професію/проєкт/компанію
(на цьому етапі можна обрати 1-3 ключових спеціальності, на які ви хочете подаватись і рухатись далі).
- Порахуйте свій поточний бюджет та мінімальні витрати на місяць. Тобто ви маєте розуміти, скільки у вас є грошей для того, щоб спокійно шукати роботу. Можливо, є сенс пройти курси підвищення кваліфікації.
- Тепер складіть перелік того, що б ви хотіли бачити у своїй майбутній роботі/посаді/компанії. Також подумайте, що могло б стати критично неприйнятним. Підсумуйте свої висновки у вигляді таблички, якими мають бути:
- Колектив (великі команди, маленькі команди, міжнародні команди);
- Графік роботи (чітко визначений чи вільний);
- Соціальний пакет;
- Можливість кар’єрного росту;
- Кількість днів відпустки;
- Процеси в компанії (швидкі і гнучкі, як в стартапі, чи структуровані та бюрократичні, як у великих корпораціях);
- Наявність можливості отримувати додаткове навчання;
- Розмір зарплати;
- Формат роботи (віддалено, офіс, гібрид);
- Розміри та тип компанії (міжнародна, локальна, невеличка, велика);
- Цінності, які транслює компанія (чесність, відкритість, самовдосконалення тощо).
Якщо ви вирішили повернутися на попереднє місце роботи
- Заздалегідь повідомте свого HR про наміри повернутися. Можливо, для цього необхідно буде провести певні кадрові рішення та підготувати ваш вихід. Обговоріть всі робочі моменти, хто і як має діяти.
- Дайте собі час на адаптацію. Ви повертаєтесь ніби на старий проєкт, проте всі його учасники зазнали змін, і це нормально. В будь-якому випадку, необхідно трохи часу на «притирку» та пристосування до нового режиму.
- Ставте запитання. Уточнюйте все, що вам здається незрозумілим.
- Не вимагайте від себе результату за 1-2 дні. Дозвольте собі спокійно, наскільки це можливо, влитись в атмосферу і наново налагодити звʼязок з командою.
- Використовуйте своє право на підтримку. Так, ви сильний і ви воїн. Але навіть воїнам інколи необхідна підтримка. Ви можете сказати про це своєму тимліду, менеджеру проєктів чи HR. Спитайте, чи є у вас можливість використати опцію менторства.
- Регулярно запитуйте зворотний звʼязок. Звертайтесь за фідбеком стосовно того, як проходить ваша адаптація зі сторони і як ви виконуєте свою роботу. Це вам допоможе швидше адаптуватись і зрозуміти, що ви робите правильно і які ще є зони для розвитку.
- Запитайте, чи можуть вам розробити персональний план розвитку. В ньому прописуються цілі на заданий період адаптації, завдання, навчання, умови підвищення тощо.
Якщо ви вирішили повернутись на свою попередню посаду, але шукаєте інший проєкт\компанію
Наприклад, ви були Senior Java Developer і надалі хочете продовжувати у цьому ж напрямі, але не маєте бажання або можливості повертатись на попереднє місце роботи.
Часові межі:
- На пошук нового проєкту/отримання джоб-оферу – 2-5 місяців.
- На психологічну адаптацію у новому проєкті – до 6 місяців (тут залежить від вашого стану, специфіки проєкту, наскільки швидко ви згадаєте ті навички, що не використовували впродовж перебування на фронті).
Ризики (що може уповільнити ваш пошук):
- Ваша думка про те, що за час перебування на фронті ви втратили багато навичок – це не так. Ваша задача дати собі час і згадати те, з чим ви мали справу раніше. Зазвичай, для цього можуть знадобитись 1-2 місяці.
- Якщо ви не використовували англійську, то ваш розмовний рівень може трохи просісти – візьміть в спеціалізованій школі 5-6 занять, де оцінять ваш розмовний рівень та допоможуть його вдосконалити.
- Ваше нерозуміння, що відбувається на ринку праці: актуальні можливості, проєкти, рівень зарплат тощо. Відвідайте профільні сайти для пошуку роботи в ІТ або зверніться за допомогою до карʼєрного консультанта (допомогти зорієнтуватись на ринку праці та скласти план пошуку роботи – це якраз їхній профіль).
- Необізнаність роботодавця і певні стереотипи в його голові: страх ПТСР у екскомбатанта, нестабільності його психіки тощо. І, як наслідок, вірогідність частих конфліктів на роботі. Проте зараз компанії навчаються, і ці стереотипи потроху зникають.
А далі план такий:
- Складіть загальне резюме та супровідний лист.
Було б добре коригувати їх під кожну конкретну вакансію (залежно від того, що потребує компанія/вакансія). - Детально заповніть свої профілі у соцмережах і на сайтах з пошуку роботи. Проведіть «аналіз конкурентів» – подивіться, як інші люди з вашої сфери оформлюють свої профілі. У соцмережах працюють певні алгоритми, тож деталізований профіль, з описаним досвідом і навичками, буде набагато частіше видаватись у пошукових запитах рекрутерів. Наприклад, алгоритм дій у LinkedIn може виглядати так: оформлюєте профіль (англійською), ставите статус «Open to work», пишете пост про те, що ви в пошуках роботи (ключове про себе + резюме), додаєте у контакти рекрутерів та компанії, які вас цікавлять.
- Займаєтесь активним пошуком. Це означає, що ініціатива має бути за вами: не чекайте, поки вам напишуть, ініціюйте листування самостійно. Робіть це кожного дня або хоча б через день, задача – бути одним з перших, хто відгукується на вакансію.
- Ходіть на всі співбесіди:
- Ставтесь до них, як до тренування;
- Аналізуйте розмови на інтерв’ю;
- Записуйте, на які питання ви не змогли дати відповідь, потім вивчайте це, аби бути готовим на наступній зустрічі;
- Ставте запитання роботодавцеві;
- Робіть для себе висновки про роботодавця: чи хочете ви мати справи з цими людьми. Адже обирають не тільки вони вас, але і ви – їх.
- Не приховуйте свій військовий досвід. Сміливо описуйте його в резюме, говоріть про нього на співбесіді. Подумайте, як він підсилив вас, як професіонала: це може бути нові навички стресостійкості, вміння швидко себе опановувати, приймати рішення, брати на себе відповідальність, керувати командою та інше. Якщо, наприклад, ви опанували дрони, квадрокоптери, системи звʼязку та іншу техніку, вмієте вести розвідувальні роботи (а це дуже потужні аналітичні здібності), працювати з військовою електронікою – це також хороші навички, які вас підсилюють як спеціаліста в IT.
- Якщо ви відчуваєте, що «застрягли» на якомусь етапі – скористайтеся послугами карʼєрного консультанта. Ці люди допоможуть пропрацювати ваш досвід, описати його в резюме, разом ви складете карʼєрний план, проведете аналітику ринку. Такі консультанти можуть значно полегшити процес пошуку нового проєкту.
Якщо ви вирішили змінити спеціальність
- Проаналізуйте свій досвід та пропишіть для себе:
- Що ви вмієте робити добре, і які є відчутні результати цього;
- Що ви любите робити, і у вас це виходить добре;
- Що ви не любите робити, але в принципі, готові виконувати за гроші;
- Що ви точно не хочете робити і з чим не хочете мати справу за жодних обставин.
- Оберіть 1-3 спеціальності, які відповідають тому, що ви прописали вище. Наприклад: ви були менеджером проєктів, але зараз не готові до великої кількості комунікації, бо хочете робити щось більш технічне. Тому можна подивитись в сторону таких позицій, як бізнес-аналітик, дата-аналітик, чи то взагалі розробник.
- Вивчіть вакансії, аби розуміти, що з цього має найбільший попит на ринку.
- Якщо все ж таки наявних знань і навичок недостатньо, дізнайтеся, де ви можете їх отримати додатково. Зараз є багато варіантів навчання, в тому числі безоплатного.
- Створіть резюме і супровідний лист, базуючись на вашій новій концепції майбутньої роботи.
Наприкінці ще одна важлива порада: викладений вище процес може зайняти від 2 до 6 місяців, проте ви можете стикнутись із такою ситуацією, коли гроші потрібні вже зараз, і немає часу йти навчатись тощо.
Тож план «Б» може бути таким:
- Підіть туди, де у вас вже є досвід і ви можете спокійно отримати офер.
- Дайте собі час на «налагодження рейок», попрацюйте, заробіть подушку безпеки і паралельно опановуйте нову професію.
- Поставте собі обмеження у часі: наприклад, «протягом 2024 року я ще працюю на цій позиції, але за цей час опановую нові навички і з 2025-го хочу працювати вже на новій посаді».
Узагальнюючи все сказане вище, у будь-якій незрозумілій ситуації складайте план дій і розбивайте великі задачі на невеликі підзадачі. Agile, навіть у таких проєктах, як «пошук роботи», завжди дає свій результат.
Авторка: Катерина Маргітіч-Філіппова, HR-директорка Cadabra Studio, карʼєрна консультантка ГО «Центр зайнятості вільних людей» з питань перекваліфікації ветеранів