Як допомогти реалізувати себе ветеранам у цивільних професіях, які повернулись з фронту, — про це в ексклюзивній колонці для AIN.UA розповідає Катерина Маргітіч-Філіппова, співзасновниця проєкту «After Front: до професійного життя після фронту».
Це — четвертий матеріал з серії колонок для роботодавців, які найматимуть демобілізованих військовослужбовців, і самих ветеранів, що шукають цивільну роботу.
Ви, ветеране, вже повернулися до мирного життя і, найімовірніше, перед вами зараз стоїть непроста задача — підготуватися до розмови з рекрутером і пройти робочу співбесіду. І основний інструмент для цього — резюме. На сьогодні це вирішальний аркуш, за яким рекрутери відбирають людей для подальших інтерв’ю.
Найголовніше, що треба пам’ятати: ваша цільова аудиторія у цьому процесі — це рекрутери, які передивляються сотні запитів на роботу кожного дня. Ваша ціль — зробити так, щоб саме ваше резюме було відібраним серед інших десятків схожих. У процесі його створення вам необхідно подумати про свого кінцевого читача: рекрутеру має бути інтуїтивно зрозуміло, де і яку інформацію про свій досвід ви розмістили.
Як це зробити? Треба написати таке резюме, аби лише одна сторінка документа максимально збігалась з вимогами вакансії і говорила за вас красномовніше, ніж будь-які слова.
Головні принципи
- Лаконічність.
- Достовірність фактів.
- Простота формулювань.
- Відповідність сучасним вимогам.
Технічні вимоги
- Розмір: одна, максимум дві сторінки.
- Шрифт: єдиний (класика – Arial), жирним можна виділити тільки підзаголовок, без курсивів, підкреслень і капслоків.
- Колір шрифта: єдиний для всього документу.
- Мова: українська та англійська (відгукуватись на вакансії необхідно тією мовою, якою написана вакансія).
- Формат документа: .pdf.
- Рівняння тексту: по лівому краю.
- Лексика та граматика: перевірена на коректність.
Структура резюме
- Пункт Summary на початку резюме. Це дуже важливий розділ із трьох-чотирьох загальних речень, тут мають бути загальна кількість років досвіду, головна експертиза, мета пошуку.
- Все важливе – зверху або з лівого боку: навички, портфоліо, рівень володіння мовами.
- Досвід роботи у зворотному хронологічному порядку (тобто зверху останнє місце роботи, знизу – перше).
- Все другорядне (навчання, хобі тощо) – знизу.
Практичні поради
- Перед відправкою резюме максимально уважно читайте опис вакансії, аби:
- зрозуміти, що ваше резюме дійсно відповідає вакансії;
- відредагувати його, якщо ви побачили, що у вимогах до позиції є щось таке, у чому ви маєте досвід, але цього немає в переліку навичок.
А ось тут дуже крутий документ від Harvard Extension School про те, як писати резюме та супровідні листи.
- Пишіть супровідні листи під кожну вакансію.
Прочитавши ваш текст, рекрутер має зрозуміти, що саме ви підходите за досвідом під цю вакансію й що ви неабияк зацікавлені в отриманні цієї посади. Тоді ви вигідно вирізнятиметесь з-поміж десятків інших кандидатів.
- Використовуйте послуги карʼєрних консультантів. Це фахово-обізнані люди, які допоможуть:
- Скласти карʼєрну карту і визначити професію.
- Пропрацювати ваш досвід, виділити сильні сторони.
- Трансформувати все це в тези і викласти їх в резюме.
- Зорієнтуватись на ринку праці і потренуватись у проходженні співбесіди.
Такі послуги надаються, як за гроші, так і на благодійних основах.
Ось, наприклад, у ГО ЦЗВЛ (Центр зайнятості вільних людей) є послуга безкоштовних консультації для ветеранів.
- Можете використати безкоштовні ресурси, де вже є готові шаблони для створення резюме. Наприклад, Canva. Використовуйте прості, нейтральні за кольорами шаблони. Вони легше сприймаються рекрутером.
Важливі моменти
- Рівень англійської має бути чітко прописаний у розділі «Навички»: pre-intermediate, intermediate, upper-intermediate, fluent.
- В описі функціональності краще перелічити конкретні результати, а не тільки процеси.
- Професійні навички мають відповідати дійсності, перебільшення може вам згодом нашкодити.
- Геть не потрібна для резюме інформація: вік та дата народження, гендерна приналежність, наявність дружини, дітей, домашніх тварин.
- Фото також є необовʼязковим.
Як описати військовий досвід?
Ваш досвід на війні – це важливо. Ви там виконували певні функції, набули досвіду та опанували конкретні навички. Тож з погляду роботодавця ЗСУ – це така ж сама компанія для працевлаштування, як і всі інші.
Подивімось, як ветерани вказують в своєму резюме військовий досвід:
- Veteran.hub все тут і тут розклав по полицях. Ви побачите повний опис військових професій «цивільною» мовою за ключовим функціоналом та компетенціями.
- Також ГО Центр зайнятості вільних людей (ГО ЦЗВЛ) в 2021 році розробив для ветеранів методичку «Військовий імунітет у цивільній карʼєрі», за допомогою якого ви зможете самостійно трансформувати свої військові навички у цивільні.
Тож, ваша задача – описати, що ви на останньому місці роботи робили/навчились робити. Звичайно ж, це не має вести за собою розголошення державної таємниці (ми розуміємо, що є деякі посади та задачі, про які не можна ані писати, ані говорити).
Приклади
Шаблон резюме, який можна брати в роботу.
Опис досвіду роботи
- Погано: проводив/ла переговори з клієнтами. Добре: за 3 роки провів/ла 15 переговорів з клієнтами із США, 5 з них підписали контракти на суму від 100 000 доларів кожний.
- Погано: маю досвід управління командою. Добре: успішно управляв/ла командою від 5 до 60 людей в різні періоди часу. Займався/лася навчанням новачків, які далі виросли в команді до рівня сеньйорів\менеджерів.
Опис військового досвіду:
Як пишуть: служив/ла у ЗСУ.
Як підсилити: проходив/ла службу в ЗСУ на позиції старшого сержанта роти, офіцерський склад.
Як пишуть: ведення документації.
Як підсилити:
- розробляв/ла та вів/ла кадрову документацію (накази, призначення, відрядження та ін.) в бригаді;
- розробляв/ла нормативні документи для ремонту устаткування: аналіз показників, складання кошторисів на проведення ремонтних робіт і т.д.
Як пишуть: розвідник.
Як підсилити: робота в розвідці, проведення розвідувальних дій.
- організовував/ла спостереження за місцевістю;
- проводив/ла аналіз місцевості та всіх необхідних об’єктів для подальшого створення плану;
- приймав/ла участь в розробці плану операцій, визначав призначення учасників;
- вів/ла операцію, давав коригування в разі зміни обставин (оперативне реагування).
Як пишуть: працював/ла з рацією.
Як краще підсилити: технік звʼязку.
- відповідав/ла за налагодженням радіозвʼязку між підрозділами;
- встановлював/ла і налаштовував/ла старлінки;
- налаштовував/ла обладнання для звʼязку та компʼютерною мережею (тут можна вказати приклади техніки за можливості);
- відповідав/ла за розпізнавання радіоданих, позивних, сигналів оповіщення і управління;
- керував/-ла роботою групи з 4 людей у підтриманні зв’язку: подавав/-ла команди, розпорядження, сигнали, організовував/-ла та контролював/-ла роботу чергових;
- організовував/-ла роботу з інженерного облаштування і маскування робочих місць радіотелефоністів.
Авторка: Катерина Маргітіч-Філіппова, співзасновниця проєкту «After Front: до професійного життя після фронту».