Колишній працівник Meta Тоні Істін зацікавився сумнівним фінансовим постом на вебсайті газети штату Айова, Clayton County Register. Розслідувавши цю історію, він разом із другом, колишнім співробітником розвідки США, викрив цілу мережу сайтів, які використовують штучний інтелект для створення клікбейтного контенту. Цією історією поділився WIRED.
Істін випадково натрапив на статтю про фармацевтичну компанію на сайті Clayton County Register під час пошуку інформації про інвестиції. Текст був незрозумілим та не містив корисної інформації. Він також помітив, що весь сайт заповнений схожими статтями на фінансову тематику, які не мають жодного стосунку до регіону видання газети.
Ця знахідка зацікавила Істіна, який має досвід роботи у сфері протидії дезінформації. Він звернувся до свого друга, Сандіпа Абрахама, колишнього колеги з Meta, який раніше працював у розвідці армії та Агентстві національної безпеки, і разом вони розпочали розслідування.
Фейкові новини
Виявляється, існує ціла мережа сайтів, які використовують штучний інтелект для автоматичного створення клікбейтного контенту. Вони маскуються під відомі видання та бренди, щоби залучити трафік та отримати дохід від реклами. Вони процвітають, заплутуючи і вводячи в оману як аудиторію, так і рекламодавців, «привласнюючи» URL-адреси, які колись належали більш авторитетним організаціям.
Газета Clayton County Register, заснована в 1926 році, більше не публікує місцевих новин. Її сайт тепер є «фабрикою контенту» з фінансових новин, які, як з’ясували Істін та Абрахам, створюються за допомогою штучного інтелекту.
Вони виявили, що за цим сайтом стоїть ціла мережа з дев’яти вебсайтів, які, ймовірно, контролюються польською ІТ-компанією із серверами в Німеччині. Ці сайти використовують раніше зареєстровані домени з гарною репутацією, щоб отримати кращі позиції в пошуковій видачі.
Хоча Істін і Абрахам підозрюють, що мережа була створена з прямою метою заробітку, вони побоюються, що зловмисники можуть використовувати таку ж тактику для просування дезінформації та пропаганди.
Google запевняє, що бореться з подібними схемами, але дослідники стверджують, що мережі клікбейтного контенту, що використовують штучний інтелект, стають все поширенішими.
Нещодавно WIRED також розповідав про окрему мережу ферм клікбейтів зі штучним інтелектом, якою керує сербський діджей Небойша Вуїновіч Вуйо (Nebojša Vujinović Vujo). Хоча Вуйо відверто розповів про свої мотиви, він не надав детальної інформації про те, як працює його мережа, до якої також входять колишні місцеві новинні агентства, що базуються в США.
Істін та Абрахам сподіваються, що їхня робота допоможе людям критично оцінювати джерела інформації, а законодавці звернуть увагу на необхідність захисту інформаційного простору. Вони продовжують досліджувати інші випадки використання штучного інтелекту для створення контенту та готують новий звіт.