Розробка інхаус чи аутсорсинг? Що обрати великому бізнесу — дослідження Stfalcon

Технологічний світ щороку ускладнюється, а потреби великих компаній зростають. Щоб встигати за інноваціями, одні бізнеси розбудовують внутрішні девелопмент-команди, інші — віддають розробку на аутсорсинг. В ІТ-компанії Stfalcon упевнені, що обидва шляхи можуть бути вигідним рішенням. Щоб вибрати найкращу опцію, потрібно зважати на цілі та довгострокову стратегію бізнесу, а також особливості й предметну сферу проєкту.

Про те, які світові тренди панують на ринку, які потреби є у великих компаній та у чому полягають переваги й недоліки як інхаус-розробки, так і аутсорсингу, розповіли Юлія Кондратюк, CBDO Stfalcon та Олександр Зозуля, СТО Stfalcon.

на фото за столом Юлія Кондратюк, CBDO Stfalcon та Олександр Зозуля, СТО Stfalcon
Юлія Кондратюк, CBDO Stfalcon та Олександр Зозуля, СТО Stfalcon. Фото: Stfalcon

Що обирають великі компанії у 2024 році

Згідно зі статистикою Zippia, найбільшими прихильниками аутсорсингу є великі міжнародні компанії. Серед компаній зі списку Forbes Global 2000 абсолютна більшість — 92% — передає ІТ-операції на аутсорсинг, про що свідчать дані ISG Research. Це дозволяє бізнесам заощадити час і ресурси, необхідні для розробки, та зосередитися на своїх основних завданнях і компетенціях.

Тренд на ІТ-аутсорсинг є стійким протягом останніх років, що підтверджує щорічне зростання цієї індустрії. Згідно з даними Statista, якщо станом на 2023 рік світовий ринок аутсорсингу програмного забезпечення оцінювався в $430 млрд, то 2024 року він досягне $512,50 млрд.

Gartner прогнозує, що у 2024 році витрати на ІТ-послуги у Європі зростуть на 11,8%, а у світі — на 8,7%, досягнувши $1,5 трлн. Частково це пояснюється браком кадрів у ІТ-відділах компаній, а також бажанням підприємств інвестувати у підвищення організаційної ефективності та оптимізації.

За словами СТО Stfalcon Олександра Зозулі, за послугами з ІТ-розробки звертаються як ті компанії, що не мають власних ІТ-підрозділів, так і ті, у кого такі команди є, але не вистачає певної експертизи, вільних ресурсів або достатнього досвіду для реалізації їхніх проєктів. Часто великий бізнес має жорсткі дедлайни та шукає пропозиції щодо того, як можна встигнути розробити ту чи іншу функціональність у строк.

CBDO Stfalcon Юлія Кондратюк додає, що клієнти цікавляться насамперед високим рівнем сервісу, якістю та надійністю рішень. Потреби бувають різні: від валідації ідей, створення продуктів з нуля та масштабування готових проєктів — до заповнення дефіциту фахових інженерів, автоматизації бізнес-процесів і скорочення витрат на розробку.

«Водночас outsourcing підходить не всім. У нас бували випадки, коли ще на етапі перемовин ми розуміли, що оптимальним варіантом для клієнта буде формування власної девелопмент-команди. І в аутсорсингу, і в інхаус-розробки є свої сильні та слабкі місця, які потрібно враховувати й ухвалювати індивідуальне рішення для кожного окремого бізнесу», — зауважує Юлія Кондратюк.

Аутсорсинг: швидкість і масштабованість

За даними Deloitte, найпоширенішими причинами для аутсорсингу є скорочення операційних витрат, зосередження на основному бізнесі, розв’язання проблем з масштабуванням, адаптація до дефіциту кадрів та інші потреби бізнесу.

Якщо у компанії немає досвіду у технічному наймі, створювати власну інхаус-команду розробників — складно та ризиковано. Адже до рекрутингу додається низка супутніх процесів: потрібно провести онбординг, забезпечити всіх технікою, софтом і ліцензіями, організувати соцпакет, юридичний і бухгалтерський супровід. Це несе високі накладні витрати — як часові, так і фінансові. 

«Якщо бізнес не займається розробкою програмного забезпечення та не планує реалізовувати великий обсяг проєктів, є сенс віддати частину робіт на аутсорсинг. У такий спосіб компанія отримує доступ до кваліфікованих розробників і налагоджених процесів. Якщо хтось з інженерів раптом випаде з процесу, вендор швидко знайде заміну. Клієнту не доведеться занурюватися у технічні чи кадрові деталі, завдяки чому він може зосередитися на результаті та впровадженні проєкту у свій бізнес», — пояснює Олександр Зозуля.

Ще один фактор якісної розробки — досвід і злагодженість команди. Для цього команда має реалізувати хоча б кілька успішних проєктів у певному домені, тоді вона здобуває нішеву експертизу. 

За столом в офісі розмовляють Степан Танасійчук, CEO Stfalcon та Олександр Зозуля, CTO Stfalcon
Степан Танасійчук, CEO Stfalcon та Олександр Зозуля, CTO Stfalcon. Фото: Stfalcon

Наприклад, Stfalcon протягом 14 років розробляє кастомні вебсервіси та мобільні застосунки для проєктів з логістики, transportation, travel, delivery, healthcare та fintech. Після десятків розроблених проєктів компанія знає всі можливі стандарти цих галузей, «підводні камені» та поширені помилки. А значить, може допомогти клієнту дійти від ідеї до результату, уникнути зайвих витрат, а також знайти шляхи оптимізації тих чи інших рішень.

«У нас є окремий сегмент проєктів, де ми підвищуємо ефективність бізнес-процесів клієнта. Так, для логістичної компанії ми створили ПЗ, яке дозволяє оптимізувати робочі графіки персоналу у відділеннях. А наше рішення для компанії з галузі важкої промисловості допомагає клієнтові економити час і паливо завдяки оптимізації маршрутів кур’єрської доставки», — ділиться Олександр Зозуля.

Він підкреслює, що для великого бізнесу часто є вирішальним час реалізації проєкту. Аутсорсинг дозволяє швидко стартувати, чого було б важко досягти при побудові власної інхаус-команди розробки з нуля.

Інхаус-розробка: контроль і безпека

Низка великих компаній, як-от OLX, lifecell, Vodafone, NOVUS, «Ельдорадо», OKKO та BlaBlaCar, віддає перевагу співпраці з аутсорсинговими компаніями. Тоді як організацї на кшталт Uklon, Kyivstar, Rozetka, MEGOGO, EVA та «ПриватБанк» розвивають власні команди розробки програмного забезпечення. Нерідко тим самим шляхом йдуть і компанії, які не пов’язані з ІТ-індустрією, але потребують впровадження чи підтримки певних ІТ-продуктів.

«Буває, проєкт вимагає особливих навичок розробника чи дотримання жорстких правил безпеки через роботу з чутливими даними. Наприклад, іноді це може бути вимогою інвесторів проєкту. Тоді є сенс розвивати власну експертизу, щоб не залежати від третьої сторони та уникнути витоку інформації», — зазначає Юлія Кондратюк.

Також перевагою інхаус-розробки є швидка комунікація. Коли між розробниками та замовниками нема посередників, простіше вирішувати певні непорозуміння та балансувати протилежні погляди, особливо якщо всі учасники процесу фізично працюють в одному офісі.

Ще один випадок — коли мова йде про підтримку проєкту. Якщо пріоритетом стає час реакції на інциденти, які можуть трапитися під час роботи сервісу, а обсяг робіт не дозволяє завантажити команду розробки фултайм, то побудова сапорту in-house є найоптимальнішим варіантом. Це значно оптимізує бюджети на підтримку та дозволить повноцінно керувати робочим графіком персоналу 24/7.

Гібридний підхід: гнучкість та обмін досвідом

Навіть якщо компанія вирішила будувати ІТ-команду всередині, вона може водночас і не відмовлятися від аутсорсингу. Наприклад, Google розробляє ключові продукти інхаус, а вендорам делегує непрофільні функції, такі як адміністрування та ІТ-роботи — адже виконати всі завдання внутрішньо буває неможливо.

«У нас серед клієнтів є такі компанії, що надають перевагу гібридному формату розробки. Як правило, це дійсно великі бізнеси. Вони мають власний IT-підрозділ, але часто їм не вистачає власних інженерів, експертизи, часу. Тому вони віддають частину розробки нам», — розповідає Олександр Зозуля.

За його словами, гібридний підхід об’єднує переваги як інхаус-команд, так і аутсорсингу. У клієнта з’являється можливість подивитися на розробку під іншим кутом, а також порівняти швидкість та якість роботи його IT-команди з результатами роботи аутсорсерів і зробити висновки. 

Також під час такої співпраці відбувається обмін досвідом між розробниками. Команди, які займаються аутсорсинговою розробкою, як правило, звикли працювати у швидшому темпі. На відміну від продуктових команд, вони мають різноманітніший досвід у використанні технологій. У Stfalcon були випадки, коли інхаус-команди клієнтів переймали певні їхні підходи та починали використовувати їх у своїй практиці.

«Крім цього, великий плюс для клієнта — можливість не збільшувати розмір інхаус-команди в обставинах, коли навантаження на неї збільшилося тимчасово. У такий спосіб компанія позбувається додаткових витрат, пов’язаних з пошуком, наймом та утриманням нових працівників, проте досягає своїх бізнес-цілей за допомогою аутсорсингової команди», — додає СТО Stfalcon.

Як ухвалити зважене рішення

Якщо у бізнесу є розуміння, навіщо йому потрібна інхаус-команда розробки, то є сенс інвестувати в її побудову. В інших випадках, коли компанія потребує разових ІТ-послуг, прагне оптимізувати витрати, або не бажає відходити від своєї основної спеціалізації, варто розглянути аутсорсинг.

«Розвиток власної команди може розтягнутися на роки. Якщо ж є потреба у швидкому результаті, альтернативи аутсорсингу, на мою думку, немає. Так працює економіка: делегація видів певних видів робіт підряднику на противагу розвитку власної експертизи», — впевнений Олександр Зозуля.

Олександр Зозуля, СТО Stfalcon. Фото: Stfalcon

При цьому важливо обачливо підійти до вибору сервісної компанії, попереджає Юлія Кондратюк. Вона наводить приклади, як клієнти обирали інших вендорів через дешевшу вартість і швидкий обіцяний дедлайн, а потім поверталися до Stfalcon. Тому не слід гнатися за нереалістичними оцінками. Натомість якісний сервіс стане запорукою успішної довготривалої співпраці.

Stfalcon має досвід співпраці у напрямку розробки програмного забезпечення з різними бізнесами: як ентерпрайз, так і з компаніями середнього розміру. Ентерпрайз зазвичай веде розробку силами власної інхаус-команди, але часто потребує додаткових ресурсів. Тоді Stfalcon пропонує співпрацю на умовах аутстафінгу, підсилюючи команду клієнта розробниками відповідної експертизи.

Компанії середнього розміру частіше обирають аутсорсинг. Маючи ідею та кошти, вони звертаються за реалізацією та експертизою повного циклу: від R&D до релізу готового продукту.

«Співпрацюючи з такими клієнтами, до початку розробки ми проводимо фазу Discovery, що дозволяє провалідувати ідею, окреслити її та підготувати документацією, з якою можна рухатися далі. Наш підхід до розробки базується на використанні гнучких методологій менеджменту, шрб клієнти могли зберігати контроль над проєктом на кожному етапі й отримували результат найвищої якості», — розповідає CBDO Stfalcon.

Часто зустрічається мікс аутсорсингу та аутстафінгу у роботі з одним клієнтом — оптимальний варіант співпраці підбирається для кожного клієнта індивідуально, залежно від бізнес-цілей.

Команда Stfalcon готова ділитися досвідом у розробці й запуску вашого бізнесу. У портфоліо компанії — понад 325 реалізованих проєктів, а рейтинг на Clutch, провідній платформі рейтингів та оглядів провідних постачальників ІТ послуг світу, сягає 4.9. Тому якщо вам цікаво отримати консультацію від команди-експерта, дізнатися вартість вашого проєкту або замовити розробку, давайте знайомитися ближче.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук