Від буму до забуття: що стало з Tap-to-Earn іграми та кому вдалось на них заробити

01 квітня, 2025, 11:30 716
Від буму до забуття: що стало з Tap-to-Earn іграми та кому вдалось на них заробити

Tap-to-Earn ігри стали трендом 2024 року, швидко здобувши популярність і велику аудиторію. «Тапалки», або «клікери» — це мобільні ігри, переважно створені на базі Telegram, де користувачі отримують винагороду за прості дії, такі як натискання на екран. Найчастіше ця концепція пов’язана з блокчейн-технологіями та криптовалютами, оскільки винагороди можуть нараховуватися у вигляді токенів або NFT.

Але після короткочасного буму у 2024 році популярність таких ігор пішла на спад. Як Tap-to-Earn ігри вплинули на криптогеймінг, чи вдалося на них заробити й чому впала їхня популярність — розповідаємо в матеріалі.

Що таке Tap-to-Earn ігри, коли вони стали популярними та як розвивалися 

Cама концепція таких ігор зʼявилася ще у 2017 році — своєрідною революцією стала гра CryptoKitties, яка працювала на блокчейні Ethereum. Її геймплей був простий: гравці могли купувати, розводити й торгувати віртуальними NFT-котами з унікальними характеристиками. Через місяць після запуску NFT-кота на ім’я Genesis (із колекції Quantum Cat від Bitcoin Ordinals Taproot Wizards) продали за 247 ETH (~$117 тис.)

Пізніше серед криптокористувачів набув популярності застосунок STEPN, створений у 2021 році. Він поєднував у собі елементи соціальної та гейміфікованої фінансової системи. Там користувачі могли купувати NFT-кросівки, а потім заробляти криптовалюту, займаючись у них спортом у грі. 

До початку 2024 року це все була нішева індустрія, допоки не з'явився The Open Network (TON). Особливість цього блокчейну — полегшена розробка децентралізованих програм (або ж dApps) із перенесенням інтерфейсу безпосередньо в месенджер Telegram.

Одним із перших успішних проєктів серед «тапалок» став Notcoin, де гравці заробляли токени, натискаючи на віртуальну монету. Notcoin не запропонував нової ідеї — гра дозволяла заробляти, натискаючи на монету, доповнивши процес бонусами. 

Попри простоту, успіх був феноменальний: користувачі зробили 8 трлн кліків, що перетворилися на 17 трлн Notcoin-токенів. Станом на 16 травня 2024 року, коли Notcoin (NOT) офіційно вийшов на ринок, його початкова ціна становила $0,01078, а 17 трлн Notcoin-токенів вартували $183,2 млрд. 

Після успіху гри почали зʼявлятися схожі проєкти. 

Читайте також: У мережі шириться клікерна гра Hamster Kombat. Вона має російський домен

Михайло Пацан, інвестор, підприємець, експерт із питань бізнес-аналізу із застосуванням ШІ, у коментарі AIN пояснює, що Tap-to-Earn ігри виникли на хвилі інтересу до криптовалют і блокчейн-технологій і є новим форматом геймінгу.  

«До появи блокчейну реалізація подібних механік заробітку в іграх була технічно складною або неможливою. Перша хвиля таких ігор дійсно викликала значний ажіотаж, використовуючи ефект FOMO (страх пропустити вигоду) та жагу до швидкого збагачення. Але здебільшого за яскравою обгорткою "нового виду геймінгу" сховалася проста маркетингова стратегія для залучення великої кількості користувачів», — каже експерт.

 

Що тепер із Tap-to-Earn іграми

Популярність «тапалок» у Telegram можна пояснити кількома факторами: 

  • можливість заробити;
  • простий геймплей і легке використання;
  • розважальний елемент і гейміфікація. 

Станом на початок 2025 року популярність Tap-to-Earn ігор знизилася. Після початкового буму багато користувачів втратили інтерес через одноманітність геймплею та низьку прибутковість. 

Нині нові подібні ігри з'являються рідше, хоча точна їхня кількість досі невідома — лише сервіс із пошуку й аналізу Telegram-каналів Telmetrio відслідковує 662 канали, пов’язані з Tap-to-Earn, і 1000 Mini Apps. 

Найпопулярнішою грою серед вищезгаданих, за даними Telemetrio, досі є Hamster Combat: у списку сервісу вона посідає третє місце за кількістю активних користувачів — понад 10 мільйонів людей. 

Водночас серед Telegram-каналів у категорії «Криптовалюти» з першої десятки за кількістю підписників лише один демонструє приріст користувачів за останні 30 днів відносно інших каналів — Yescoin (13,5 млн підписників). 

Відстежити популярність таких ігор можна за показником TVL (загальна заблокована вартість (total value locked) — кількість активів, які наразі використовуються в певному протоколі). Так, за даними DefiLlama зростати тапалки почали у квітні 2024 року, тоді TVL складала близько $160 млн (це загальна сума коштів, яку користувачі вклали або виграли, але не вивели), а справжнього піку вона досягла в липні 2024 року — $776 млн. 

Зараз показники значно менші. Спад розпочався в серпні 2024 року, коли TVL складала $350 млн, зараз ця сума — $140,9 млн. 

​​Розробники «тапалок» скаржаться на зростання вартості трафіку, зниження платоспроможності аудиторії та падіння загального інтересу. Залучити користувачів до нових проєктів стало складно через негативні стереотипи, які повʼязані з цими іграми: низький дохід, багато витраченого часу та звʼязок із росією.

Російський слід у Tap-to-Earn іграх

Точна інформація про розробників деяких Tap-to-Earn ігор часто обмежена або недоступна. Але є ігри, де все ж знайшли російське коріння. Наприклад, Notcoin розробила команда Open Builders. Її засновник і головний ідеолог — росіянин Олександр Плотвінов, а співзасновник — росіянин Сергій Чикірєв.

Читайте також: У мережі рекламують нову «тапалку» Blum, власниками якої є росіяни

Про вірусну гру Hamster Kombat відомо мало: ні імен розробників, ні інформації про команду, а вся комунікація велась англійською. Але, за даними сервісу Whois, домен сайту гри (hamsterkombat.io) в березні зареєстрував російський реєстратор Ru-Center, розташований у Москві. 

Hamster Combat російський домен москва

мобільні ігри російський домен Hamster хомячок Джерело зображення: Скриншот AIN.UA

Чи вдалося людям заробити на «тапалках»

Деякі користувачі стверджують, що заробили на Tap-to-Earn іграх — наприклад, власник YouTube-каналу BOHDASSS, який позиціонує себе інвестором, розповідає, що «заробив на тапалках уже $30 тис». 

Але більшість отриманих людьми сум були незначними. Наприклад, власник сайту «Фінзаробіток» у власному блозі ділиться, що за пів року гри в Hamster Combat він заробив і зміг вивести лише $21. 

«Я помітив, що виплати невеликі. Вам довелося б працювати тижнями, щоб заробити кілька доларів. Ліміти виведення божевільні. Багато з цих програм не дозволять отримати готівку, доки ви не досягнете порогу, якого більшість людей ніколи не досягне. Надто багато рекламних оголошень. У половині випадків ви просто переглядаєте нескінченну рекламу, щоб отримати можливість заробити кілька центів. Кілька застосунків насправді ніколи не виплачують гроші або зникають після розкрутки своїх токенів. Мені здається, що ці програми лише сприяють залученню користувачів і доходу від реклами, створюючи враження, що ви щось заробляєте», — пише один із користувачів Reddit.

У коментарях додають, що перші Tap-to-Earn ігри, такі як Notcoin, ще виплачували якісь гроші. На той час, коли Hamster Kombat популяризував формат, виплата була $10 за 50 годин гри. Також пишуть, що ті, хто почав грати ще в Notcoin змогли заробити близько $100. 

Станом на 10 березня 2025 року TON коштує $2,69, а за тиждень його ціна впала на 19 %. 

Наскільки це прибутково для розробників

Створення Tape-to-Earn ігор — недешевий процес. Так, на всі етапи розробки та тестування такої гри потрібно близько $10 000. 

Але основний дохід таких застосунків — це реклама. В іграх є розділи із завданнями: пограти в іншу гру, підписатись на соцмережу, подивитись відео на YouTube. За кожну дію користувача організатор/засновник отримує гроші від реклами. 

«Основна мета таких проєктів — отримати прибуток, наприклад, від реклами, продажу монет для гри або інших внутрішньоігрових послуг. У найгіршому випадку це може виявитися шахрайством: розробники продадуть усі монети, і їхня вартість впаде до нуля», — розповідає Економічній правді аналітик однієї з міжнародних криптобірж Олег Петрушин.

Точних даних про прибутки розробників Tap-to-Earn (T2E) ігор у відкритих джерелах немає. 

Ми звернулися до розробників, які згадані вище в статті, але станом на момент публікації матеріалу жоден з них та їхніх представників не відповів. Як тільки нам дадуть відповідь, ми її опублікуємо. 

Як такі ігри впливають на криптогеймінг 

Експерт з питань бізнес-аналізу із застосуванням ШІ Михайло Пацан каже, що вплив Tap-to-Earn ігор на криптогеймінг доволі неоднозначний. З одного боку, вони привернули увагу широкої аудиторії до концепції криптоігор, продемонструвавши потенціал блокчейну в ігровій індустрії, а також виступили як провайдери гравців для інді-ігор. 

«З другого боку, наявна реалізація Tap-to-Earn ігор часто є спекулятивною та не фокусується на геймплеї як такому. Приклад Hamster Combat з падінням активної аудиторії з 200 млн до 12 млн яскраво демонструє короткочасність такого інтересу», — зауважив він. 

Він додає, що загалом бізнес-модель «тапалок» довела свою працездатність, дозволивши розробникам заробити значні кошти, проте майбутні проєкти, за його словами, навряд чи досягнуть такого ж рівня успіху в наявному форматі: ринок насичений подібними пропозиціями, а користувачі стають менш схильними до емоційних імпульсів.

За словами Михайла Пацана, концепція Tap-to-Earn трансформується, набуваючи нових форматів взаємодії, можливо, з більшим фокусом на геймплей і реальну цінність для гравців, а не лише на спекулятивний заробіток.

«Tap-to-Earn ігри стали цікавим феноменом, що продемонстрував можливості блокчейну в іграх, але в наявній формі вони є радше маркетинговим інструментом, ніж стійкою моделлю геймінгу. Для подальшого розвитку криптогеймінгу необхідно змінювати фокус з простого "заробітку кліків" на створення якісного ігрового досвіду, де блокчейн буде виступати як допоміжна технологія, а не єдиний мотиватор для гравців», — підсумував співрозмовник. 

Авторка: Анастасія Іщенко

 

Читати більше