1 липня депутати в першому читанні проголосували за законопроект №5600, який міняє деякі ставки податків, а також деякі умови їх адміністрування. Багато хто з представників бізнесу критикує цей проект. Редакція AIN.UA попросила експертів провести короткий аналіз найважливіших змін, які вводяться нормами цього проекту. А також того, як вони вплинуть на бізнес та споживачів.
Наводимо коментар Миколи Кліменка, керівника практики бухгалтерського супроводу Juscutum з приводу проекту №5600:
Проаналізувавши норми законопроекту 5600, прийнятого в першому читанні 1 липня, можливо зробити наступні висновки щодо:
- Розширення повноважень податківців на стягнення податкового боргу, по узгодженим податковим зобов’язанням, до стягнення безготівкових коштів з рахунків у банках і готівкових також — без звернення до суду, тобто самостійно. Що робити, наприклад, чесному ФОП, або громадянам, які чесно задекларували оподаткування, але в разі несподіваного лиха — хвороби чи нещастя — вчасно не провели сплату і отримали безакцептне списання своїх коштів з власних рахунків?
- У разі несплати протягом 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) підприємству податкової вимоги суми податкового боргу, що перевищує 1 млн грн, контролюючий орган має право звернутися до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника такого підприємства за межі України — до повного погашення такого боргу. Те, що податкова може нарахувати податковий борг працюючому бізнесу, ні для кого секрету не представляє, аби об’єми дозволяли.
- Встановлюється забезпечення податковою заставою донарахованих за результатами перевірок сум грошових зобов’язань, на час адміністративного або судового оскарження. Тобто бізнес буде обмежений в оборотних коштах або в використанні основних засобів на час проведення таких процедур. А цей час може бути значним — зазвичай від місяця до року, а в деяких випадках і довше.
- Буде надаватись право податковим органам отримувати на запит інформації від платника не лише по факту виявленого правопорушення, а й з інших питань. Це теж не полегшує життя підприємців, оскільки надання таких пояснень відбирає і час, і кошти в разі залучення кваліфікованих правників.
- Застосовується «Загальне мінімальне податкове зобов’язання» (ЗМПЗ), яке ускладнить і без того складне становище дрібних сільхозвиробників та призведе до здороження товарів на ринку. Механізм визначення ЗМПЗ на пряму залежить від розміру земельної ділянки, навіть за рахунок земельних ділянок право власності на які не оформлено, але вони фактично використовуються. І на цей «неоформ» теж буде нараховуватись земельний податок. Представити собі механізм обрахунку таких «неоформів» може дозволити собі тільки особа з широким, нетрадиційним уявленням.
- Буде вводитись заборона вибору спрощеної системи оподаткування платників єдиного податку 4 групи, основним видом діяльності яких є розведення свійської птиці, страусів та перепелів. Що призведе до відповідного здороження таких товарів на ринку.
- Операції з постачання всього ринку житла — житлового фонду, тепер може стати об’єктом оподаткування ПДВ, тобто вартість придбання «не першого постачання» нерухомості зросте на 20% для покупця. Також вводиться 18% ПДФО на доходи, отримані від продажу протягом звітного податкового року третього та наступних об’єктів нерухомості.
- Зміни оподаткування великого та середнього бізнесу теж не сулить нічого доброго для громадян України, бо скасувати пільги з акцизного податку для платників, які здійснюють постачання електричної енергії, призведе до її здороження в майбутньому.
- А перенесення на виробників та імпортерів обов’язок сплати 5% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, який на сьогодні сплачують суб’єкти роздрібної торгівлі — призведе до збільшення роздрібної ціни цієї продукції на ринку (будемо менше палити). І збільшення ставки акцизного податку на алкогольні напої буде мати відповідні наслідки. Крім цього, передбачені зміни в коригуванні податкових баз екологічного податку, рентної плати, відшкодування ПДВ.
Усі наведені зміни не передбачають полегшення податкового і адміністративного навантаження бізнесу України, а призведуть тільки до здорожчення на всіх ринках продукції і товарів та введуть додаткові обмеження і без того обмежених механізмів здійснення господарської бізнес-діяльності. Але є і позитив — це дієвий механізм примушення сплатити все те, що ще не сплатили і навіть те, про що не сподівались.