Андрій Курський, СЕО Zakaz.ua, у своїй статті розповідає, як компанія розвиває бізнес на ринку Узбекистану та Молдови.
Якщо ваш бізнес уже завоював локальний ринок, то, напевно, ви хоч раз задавалися питанням, як вийти на новий рівень. Чудова можливість — це розвиток компанії на закордонних ринках. Проте будемо чесні: масштабування бізнесу у сфері електронної комерції — це не найпростіше завдання. Але якщо є чіткий план і розуміння, що, коли і як треба робити, то завоювати нову аудиторію в іншому регіоні цілком можливо. Приклад успішного виходу українського бізнесу на інші ринки має сервіс доставки Zakaz. Компанія з 2019 року працює в Молдові, а в 2020 році вийшла на ринок Узбекистану.
Робота на ринку Молдови
Вихід на ринок Молдови для сервісу доставки Zakaz розпочався у 2019 році. На той момент компанія вже 9 років розвивалася в Україні, успішно співпрацюючи з низкою ритейлерів, серед яких Metro, Novus, «Ашан», «МегаМаркет» та іншими. Завдяки результатам та якості сервісу, яку компанія Zakaz надавала мережі Metro в Україні, молдавське представництво зацікавилося та запропонувало стати їх ексклюзивним партнером служби доставки.
Весь процес підготовки до запуску тривав приблизно півроку. Компанія Zakaz розпочинала з вивчення локального законодавства, потім знайшли місцевого керівника. Вся команда ключових співробітників у складі директора, операційного менеджера, головного бухгалтера, адміністратора магазину вивчила всі процеси в Україні, щоб потім запровадити їх у молдавській філії Zakaz.md.
Одним із найважливіших питань була саме робота із сайтом. Потрібно було не тільки сфотографувати всі товари в гіпермаркеті, яких, до речі, було понад 12 000, а й перекласти опис продуктів румунською мовою. Нам довелося перебудувати деякі процеси в SMM, щоб оперативно публікувати інформацію та створити банери румунською. Значний час зайняли переговори з фінансовими структурами для визначення банку–еквайєра, який дозволяв би клієнтам оплачувати замовлення карткою.
Сьогодні замовити доставку продуктів можна із мережі Metro в Кишиневі та Бєльцях. Компанія Zakaz планує підключати інші мережі та розширювати своє покриття. Для швидкого оформлення замовлення та доставки функціонує сайт zakaz.md та зручний мобільний додаток, який працює для Android та iOS.
Цікаво, що для оформлення замовлення в Молдові, як і в Україні, частіше використовують веб-версію сайту. Частка замовлень через веб становить 58%, а мобільним додатком користується 42% клієнтів. Проте з кожним місяцем ситуація змінюється на користь мобільного додатку. Популярність мобільних програм стрімко зростає, і, ймовірно, найближчим часом більшість клієнтів для оформлення замовлень будуть використовувати саме його.
Якщо говорити про середній чек, то він суттєво не змінився за останній рік та складає 1 151 молдавських леїв, що за поточним курсом дорівнює 1 771 грн, а вартість доставки становить 39 леїв (60 грн). Кількість замовлень на 1 клієнта за 2021 рік зросла на 33%, порівнюючи з минулим роком.
Робота на ринку Узбекистану
Роздрібний товарообіг Узбекистану в середньому збільшується на 30% в рік, проте частка організованої торгівлі займає менше 10%. Водночас, близько 50% обсягу організованого мережевого роздрібу займають кілька провідних гравців ринку. Ще в 2019 році компанія Zakaz побачила величезний потенціал розвитку свого бізнесу в Узбекистані. І хоча сфера e-commerce там ще тільки починає розвиватися, але тенденція йде до того, що в країні активно відкриваються сучасні торгові формати, а місцеві жителі все частіше використовують онлайн-сервіси.
Компанія Zakaz розпочала свою роботу в Узбекистані у 2020 році. Першим партнером сервісу доставки стала місцева торгова мережа Makro. У 2021 році сервіс Zakaz підключив до доставки продуктів ще міжнародну мережу Carrefour, яка належить до найбільших світових ритейлерів у продуктовій категорії.
Зараз користувачі нашого сервісу можуть замовити доставку продуктів з двох мереж. Поки послуга працює тільки в Ташкенті, але ми розглядаємо інші міста для розвитку нашого бізнесу в Узбекистані: Бухара, Самарканд, де тренд №1 — це перехід від традиційних ринків до організованого ритейлу.
Якщо подивитись на результати роботи сервісу доставки Zakaz в Узбекистані, то, наприклад, середній чек замовлення за рік показав приріст: в 2020 він був на рівні 273 000 узбецьких сумів, що за поточним курсом дорівнює 682,5 грн, а в 2021 – 289 000 сумів (722,5 грн).
Також варто відзначити загальну динаміку зростання кількості замовлень. В середньому цей показник на 1 клієнта за 2021 рік підвищився у 2 рази в порівнянні з минулим роком. Це говорить про трансформацію ринку – все більше людей переходять до покупок онлайн.
Зазначимо також, що для оформлення замовлення в Узбекистані більше використовують мобільний додаток, а не веб-версію сайту. Наприклад, частка замовлень через веб становить 30%, а застосунком користується 70% клієнтів. Це пов’язано з тим, що сервісом доставки в Ташкенті найчастіше користуються люди 25-34 років.
Минулого року їх було 28,3%, а в 2021 році кількість таких клієнтів вже склала 29,5%. Зауважимо й те, що найбільше приросла по відношенню до минулого року вікова категорія 18-24 років. Серед усіх клієнтів у 2021 році вона займає 21,9%, а минулого року ця цифра була 17,3%. Цікаво, що середній вік місцевого жителя Ташкента становить не більше 33 років, що є дуже привабливою для сфери e-commerce аудиторією.
Наведемо також дані Zakaz, які відобразять частку клієнтів, які використовують операційні системи Android та iOS. В Узбекистані більше замовляють через Android 44,4%, а системою iOS користуються 19,4,%. Цікаво, що в Україні найчастіше роблять замовлення через iOS – 26,7%, а користувачів Android серед клієнтів значно менше — 19,3%.
Подальший розвиток
Перед початком експансії варто детально продумати стратегію та ретельно проаналізувати ринок. Звісно, що вихід будь-якого бізнесу на ринки інших країн — це зовсім не проста історія, оскільки треба враховувати безліч нюансів. Це все одно, що запускати бізнес знову з нуля. Начебто вже є досвід, але кожен ринок настільки специфічний, що не вдається скопіювати робочу схему, яка вже успішно працює, і запуститися в іншій країні.
Основні труднощі, ймовірно, пов’язані саме з відмінністю конкретного ринку від інших. Йдеться як про законодавчий аспект, так і про національні особливості кожної країни. Але у будь-якому разі компанія Zakaz вбачає величезний потенціал для розвитку бізнесу в нових країнах. Є всі передумови вважати, що популярність сфери e-commerce в Узбекистані буде щороку зростати. Щодо Молдови, то це теж потенційно цікавий ринок для розвитку сервісів доставки, бо цей напрямок зараз там активно розвивається.
Автор: Андрій Курський, СЕО Zakaz.ua