Після анонсу президентом України програми «єСмартфон», у рамках якої люди старше 60 років зможуть отримати смартфон, з’явилось чимало питань. Міністерство цифрової трансформації на прохання AIN.UA відповіло на частину з них і пояснило, як і що буде працювати.
Хто може отримати: вакциновані люди похилого віку, яким виповнилося 60+ років.
Якщо людина похилого віку на момент старту програми не потрапляє за критеріями віку (наприклад 59 років): ми враховуємо можливість для тих хто перейде до категорії учасників програми впродовж терміну її дії прийняти участь та отримати смартфон.
Старт прийому заявок: квітень 2022 року.
Старт видачі смартфонів: орієнтовно літо (липень-серпень 2022).
Строки проекту: до кінця 2023 року з можливістю продовження.
Як подати заявку: людина літнього віку зможе подати заявку онлайн чи особисто в ЦНАП.
Які потрібні документи для участі: паспорт та ІПН, ковід-сертифікат з повним курсом вакцинації.
Хто буде виробником та постачальником смартфонів: варіанти виробника та постачальника смартфонів наразі опрацьовуються, головний критерій — це сучасність та достатня технічна функціональність для користування передовими цифровими сервісами: “Дія”, банківські сервіси, тощо.
Чи буде пільговий мобільний тариф: ми проводимо консультації та переговори з усіма мобільними операторами з метою вибору оптимального тарифного плану для потреб цієї аудиторії користувачів.
Як зможуть отримати смартфон маломобільні люди та люди з інвалідністю: дані категорії громадян забезпечуються послугами отримання пенсій та соцвиплат через «Укрпошту». Ми розглядаємо залучення «Укрпошти» для участі в проекті.
Фінансування проекту: фінансування буде здійснюватися за кошти бюджету, у тому числі можливо розширення програми «єПідтримка». Додатково ми розглядаємо залучення партнерів зі сторони бізнесу, які зможуть підтримати проект фінансово, що може знизити навантаження на бюджет.
Яка приблизна кількість цільової аудиторії: Цільова аудиторія проекту – вакциновані люди похилого віку, яким виповнилося 60+ років. Їх кількість є динамічною і постійно змінюється. Наприклад, для тих хто на момент старту проекту не потрапляє за критеріями віку (наприклад 59 років, але в процесі оформлення пенсії, або поки не вакциновані) ми враховуємо можливість прийняти участь та отримати смартфон в період потрапляння до цієї категорії впродовж дії проекту.
Наразі, за попередньою статистикою ми маємо приблизно 8,5 млн у віці 60+, 42% з них (приблизно 3,5 млн) вакциновано, однак, ця цифра постійно зростає.
Смартфон передаватиметься у власність чи у користування: Смартфон передаватиметься у власність людини літнього віку, але для виключно особистого користування.
Чи буде у пенсіонерів можливість передати смартфон у користування комусь іншому: ми плануємо ряд запобіжних заходів. В першу чергу — доступність цифрових сервісів, та додаткові переваги які людина похилого віку зможе отримати використовуючи цей смартфон.
Додатково ми опрацьовуємо технічні можливості закріплення смартфону за конкретною особою, що зробить неможливим передачу смартфону чи його перепродаж, а також стане певним захистом від крадіжок.
Чи компенсуватиме держава витрати операторам: компенсувати мобільні тарифи з боку держави не передбачено.
Які навчальні заходи плануються: Ми плануємо навчання та підтримку людей літнього віку — як первинно при видачі смартфону, так і в подальшому комплексне навчання цифровій грамотності. Це одна з ключових складових проекту.
Як відбуватиметься процес:
- Людина літнього віку зможе подати заявку онлайн чи особисто в ЦНАП
- Автоматично буде перевірено в реєстрах чи виповнилося людині 60+ років та чи має вона повний курс вакцинації;
- Якщо він входить до категорії, для якої доступна послуга, то його заява буде взята в роботу та йому надо буде вибрати місце отримання та дату
- Важливо, що ми розглядаємо захист від шахрайства та безпеки для подальшого користування смартфоном — людина літнього віку повинна буде вказати свій мобільний номер, який він повинен бути закріпити за собою особисто у оператора, пройшовши ідентифікацію. Та смартфон буде прив’язаний до цього мобільного номера, передати смартфон третій особі або використовувати його з іншим номером буде неможливо. Процес зміни сім-картки у разі такої потреби, закріплення номеру чи отримання нового наразі опрацьовується нами в тісній взаємодії та консультаціях з мобільними операторами для максимально простого та зручного процесу для користувача.
- В призначений час та день людина літнього віку зможе прийти до вибраної точки видачі та отримати налаштований та готовий для використання смартфон, а також отримати первинне навчання у разі такої потреби
- В подальшому ми плануємо організувати можливість більш детального та комплексного навчання цифровій грамотності та використання цифрових сервісів